Jaká jsou pravidla pro pojištění e-kol a e-koloběžek na Slovensku?


			Jaká jsou pravidla pro pojištění e-kol a e-koloběžek na Slovensku?

Třináctého září vydalo ministerstvo financí Slovenské republiky výkladový pokyn (v originále tzv. usmernenie) k zákonu č. 381/2001 Z. z. Ministerstvo tímto materiálem reaguje na dotazy ohledně pojištění malých elektrických vozidel.

V úvodu MFSR uvádí důvody vzniku materiálu: „Smyslem pokynu je poskytnout všem subjektům působícím v oblasti povinného ručení, zejména komerčním organizacím, státním institucím, ale i veřejnosti, návod k plnění povinností vyplývajících ze zákona o povinném ručení a pomoci finančním institucím správně vyvinout či upravit vlastní produkty v této oblasti.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Pojišťovnictví řeší povodňové dilema


Elektrokola

Materiál rozděluje elektrokola do 3 skupin a ke každé skupině jednoznačně stanoví, zda je či není povinnost uzavřít povinné ručení.

  • Kolo s pomocným motorkem: NE
    Jedná se o elektrokolo s maximální rychlostí 25 km/h a max. výkonem 250 W. Pro tato kola není třeba povinné ručení. MFSR k parametru hmotnosti uvedenému v zákoně o povinném ručení se u elektrokol nepřihlíží. Argumentem je, že kolo nemá vlastní pohon, ale pohyb je závislý na šlapání. Ministerstvo tak spojení „vlastní mechanický pohon“ vykládá jako „výlučný mechanický pohon“.
  • Kolo s pohonným systémem: NE
    Do této kategorie řadí MFSR elektrokola také s rychlostí do 25 km/h, ale s výkonem vyšším, až 1 000 W. Jedná se o první nejlehčí kategorii dle nařízení EU 168/2013. Pro tato kola není třeba povinné ručení. Protože se jedná o vozidlo kategorie L1e-A, je ve všech zemích EU třeba podobné kolo registrovat. I v tomto případě MFSR používá stejný argument jako u kol s pomocným motorkem: neexistence vlastního (přesněji výlučného) mechanického pohonu.
  • Kolo jako malý motocykl: ANO
    Do této kategorie řadí MFSR ostatní elektrokola s rychlostí až do 45 km/h a výkonem do 4 000 W. Z pohledu nařízení EU 168/2013 jde o kategorii L1e-B. Elektrokola s touto rychlostí jsou nazývána speed-pedelec (s-pedelec). Přestože i s-pedelec se chová jako jiná elektrokola – tj. bez šlapání motor nepomáhá, ministerstvo zde zaujalo opačný názor než u předchozích kategorií a stanovilo nutnost povinného ručení.

Mohlo by vás zajímat: Nejvíce globálních škod v první polovině roku 2024 způsobily bouře a záplavy


Elektrokoloběžky

V případě elektrokoloběžek materiál upozorňuje na existující definici koloběžky ve vyhlášce 134/2018 Z. z., podle které je koloběžka s pomocným motorkem vozidlo s charakterem koloběžky, s rychlostí do 25 km/h a bez sedátka. Pro koloběžky se použijí přesně podmínky zákon a o povinnosti rozhoduje rychlost a hmotnost:

  • Rychlost do 25 km/h a váha do 25 kg: NE
    Tato koloběžka nepotřebuje povinné ručení, nedosahuje parametrů určených zákonem o povinném ručení.
  • Rychlost nad 14 km/h až do 25 km/h a váha nad 25 kg: ANO
    Tyto koloběžky již vhledem k váze nad 25 kg potřebují povinné ručení.
  • Rychlost nad 25 km/h: NELEGÁLNÍ
    Materiál MFSR se nijak nevyjadřuje k fenoménu nelegálních rychlých koloběžek, které lze snadno koupit v mnoha obchodech. Provoz těchto koloběžek je na Slovensku i v Česku nelegální. V obou zemích najdeme právo pojišťovny požadovat po viníkovi vyplacené pojistné plnění v případě, že „spôsobil škodu vrátane inej ujmy motorovým vozidlom neschváleným na prevádzku v cestnej premávke“.

Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Lenka Slabejová


Porovnání Slovensko a Česko

V případě koloběžek je situace v obou zemích shodná. Tedy za předpokladu, že zapomeneme na překvapivou výjimku, kdy MDČR schválilo v Česku jeden typ koloběžky pro legální provoz na silnici až do rychlosti 80 km/h. Více je popsáno v knize Na kolech a kolečkách z edice 30 tipů.

U elektrokol se situace liší. V Česku zákonodárce „osvobodil“ všechna elektrokola od povinného ručení větou v zákoně: „s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání“. Slovensko díky výkladu MFSR stanovilo linii má/nemá povinnost s využitím kategorizace dvoukolových vozidel. Neregistrovaná kola a kola kategorie L1e-A nemusí mít povinné ručení, kola kategorie L1e-B povinné ručení potřebují.

Slovenský zákon (a jeho výklad) je bližší standardu v Evropě, kola kategorie s-pedelec potřebují povinné ručení ve většině států. Česká cesta je spíše nedomyšleným důsledkem snahy o jednoduchost, která ale majitelům silnějších elektrokol způsobuje problémy. Jedinou útěchou může být, že díky legislativě (zákaz jízdy s-pedeleců na cyklostezkách a v cyklopruzích) si je oficiálně v Česku nikdo nekupuje a nejsou nabízeny. O to více se ale šíří nelegální chipování kol, kde majitelé spoléhají na to, že policie nemá prostředky na přeměření kola přímo na silnici. Ve skutečnosti tak kola s rychlostí nad 25 km/h v provozu potkáváme, jen to na nich není na první pohled vidět.

Martin Podávka

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Co je elektrokolo

Jakub Ditirch,  19. 9. 2024

Váš problém pane autore je v tom, že nazýváte výrazem elektrokolo dopravní prostředky, které elektrokoly nejsou. Vytváříte tím jenom zbytečný šum a chaos a snažíte se zavádět termíny, na které trh není zvyklý. Zkuste prosím akceptovat, že je tady nějaké názvosloví a elektrokolo rovná se jízdní kolo a kategorie homologovaných dopravních prostředků mají jiné názvy. Díky

Související články