Tato část výroční zprávy IE začíná tezí, že nelze mít pochybnosti o tom, že existuje krize v oblasti globálních úspor na penzi. IE to dokládá aktuálním výzkumem Globální federace asociací pojišťoven (GFIA), který přinesl kvalifikovaný odhad, že tato mezera činí zhruba 1 bilion USD ročně.
Mohlo by vás zajímat: Jak globální pojišťovnictví hodnotí kybernetická rizika?
Demografické změny vyvolávají podle IE bezprecedentní tlak na penzijní systémy, jelikož se zvyšuje počet lidí vstupujících do systémů a prodlužuje se délka života v důchodu. Počet lidí nad 65 let věku by se měl podle odhadu v příštích 30 letech zdvojnásobit, tj. vzrůst z 0,78 mld. na 1,55 mld. osob. V roce 1970 činila doba života po opuštění pracovního trhu u žen 16 let a u mužů 12 let, ale v roce 2020 to již bylo 24, resp. 20 let.
Napětí ve veřejných penzijních systémech se zvyšuje i z toho důvodu, že méně osob v pracovním procesu přispívá na jejich financování, jelikož míra porodnosti klesá napříč světem. Potřebu spoření na penzi podporuje též fakt, že ve světě roste životní úroveň, včetně střední třídy, zvláště v dynamických ekonomikách.
IE přitom upozorňuje, že nejisté ekonomické prostředí, zhoršené pandemií COVID-19, geopolitickými konflikty jako je válka na Ukrajině, dopady klimatické změny a inflačními tlaky, zvyšuje zatížení vlád a dále limituje jejich manévrovací prostor v takových oblastech, jako je poskytování penzí.
Mohlo by vás zajímat: Němečtí pojišťovací makléři se nejvíce obávají dalšího zpřísnění regulace
Odhadovaná agregátní penzijní mezera
GFIA v rámci svého výzkumu provedla též kalkulaci rozdílu mezi současnou hodnotou finančních prostředků potřebných k pokrytí 65–70 % předdůchodového příjmu a nyní projektovanou úhradou penzijních fondů. Výsledkem je, že agregátní odhadovaná globální penzijní mezera, a to po odečtení úhrad krytých vládními penzijními systémy, činí 51 bilionů USD, což vyžaduje ročně dodatečné výplaty anuit ve výši 1 bilionu USD při úrokové sazbě 1 % a době 40 let. Podle odhadu připadá z této celkové globální agregátní penzijní mezery na Evropu 29 %.
Hledání řešení
IE dále upozorňuje na tu zvláštnost, že dokonce drastická a nepopulární legislativní opatření – jako je například významný nárůst věku stanoveného pro odchod do důchodu – by sice mezeru v penzijní ochraně snížila, ale stejně by ji plně neuzavřela. Řešení tohoto problému vyžaduje zapojení mnoha zainteresovaných osob – z veřejného i soukromého sektoru – a využití různých nástrojů. Mezi ně patří nabízení inovativních a flexibilních produktů, zvyšování povědomí o potřebě spořit na penzi, automatické zapsání (zahrnutí) do penzijních systémů a zavedení daňových a nedaňových finančních motivací. Vhodnost jednotlivých nástrojů závisí samozřejmě na podmínkách existujících v dané zemi. Je jasné, že je nutné brát v úvahu rozdíly ve struktuře stávajícího penzijního systému, kultuře a životní úrovni.
Pokud jde o uspokojování vyvíjejících se potřeb klientů, tak pojistitelé připravili celou řadu inovativních a flexibilních pojistných produktů, a to včetně:
- produktů poskytujících přizpůsobitelnou rovnováhu mezi variabilními a fixnímu výnosy,
- produktů, které poskytují přístup k novým typům investic (např. do obnovitelných forem energie),
- nabídek řešení, jež klientům umožňují převést nelikvidní majetek na likvidní aktiva (například reverzní zajištění nemovitosti).
Například ve Švýcarsku příslušný pojistný produkt umožňuje, aby si klient rozdělil investice do dvou kategorií, jednak do nemovitostního fondu a jednak do bezpečnějšího investičního nástroje. V Německu mohou zase soukromé osoby investovat do alternativních investičních příležitostí, k nimž patří investice do výstavby silnic, větrných farem či nákupních center, přinášející opakovaný příjem. IE uvádí i další pozitivní příklady, a to ze Švédska (lepší přehled osob o jejich budoucích penzích), Irska (kampaň ke zvýšení povědomí o problematice penzí) a Spojeného království (automatické začlenění do zaměstnaneckého penzijního systému na pracovišti).
Mohlo by vás zajímat: Makléř roku 2022 – PETRISK
Doporučení GFIA k redukci mezery v penzijní ochraně, určená tvůrcům politik
Na závěr této části výroční zprávy jsou prezentována níže uvedená doporučení GFIA k redukci mezery v penzijní ochraně, na jejichž přípravě se podílela rovněž IE:
- podporovat spoření na penzi a vzdělávat jednotlivce, zvláště pak mladé lidi, o významu soustavného spoření od počátku jejich pracovního života,
- zajistit, aby penzijní politika byla založena na dlouhodobé komplexní strategii napojené na jiné politiky, jako je například zaměstnanost, bydlení, zdanění a zdravotní péče,
- podněcovat zaměstnavatele, aby nabízeli penzijní ujednání,
- umožnit osobám pracujícím na částečný úvazek, osobám samostatně výdělečně činným a nezávislým pracovníkům zapojení do penzijních (spořících) systémů,
- zajistit takovou regulaci, která umožní produktové inovace, digitálně vstřícné dodávky a formáty a stejně tak umožní poskytovatelům uspokojovat měnící se potřeby a očekávání spotřebitelů, obzvláště mladé generace,
- usilovat o takovou penzijní politiku, která spojuje akumulaci a výplaty s flexibilitou v uspokojování potřeb spotřebitele a s okolnostmi v průběhu života v penzi, přičemž cílem je maximalizace penzijního příjmu,
- vyhnout se právním předpisům, které by vytvářely zbytečné překážky nebo náklady a bránily pojistitelům poskytovat efektivní a účinná penzijní řešení,
- nezavádět politická opatření, která by bránila přístupu k finančnímu poradenství spotřebitelům s limitovaným disponibilním příjmem,
- nerealizovat politická opatření, která by vyústila ve snížené financování soukromých penzijních systémů, jako jsou například retroaktivní změny smluvních podmínek.
Komentáře
Přidat komentář