V květnu 2023 představila Evropská komise nová pravidla pro investiční strategii pro retailové investory. A tato strategie se zaměřuje na čtyři klíčové oblasti: distribuci a přístup k produktům, zveřejňování informací, vzdělávání investorů a spolupráci v oblasti dohledu.
Cílem je poskytnout ucelenější podporu pro investory na celé jejich investiční cestě. Jedním z klíčových prvků této strategie je pozměňující směrnice, která aktualizuje pravidla stanovená v dřívějších směrnicích (MiFID I, IDD, UCITS, AIFMD a Solventnost II). Zároveň bylo přijato pozměňovací nařízení týkající se nařízení o PRIPs.
Mohlo by vás zajímat: Hospodářská komora rozšířila spolupráci se Slavia pojišťovnou
Tyto změny prošly prvním čtením Evropského parlamentu v dubnu 2024, kde byly diskutovány hlavně dvě sporné otázky: value for money (hodnota k ceně) a inducements (pobídky).
V otázce aspektu vynaložených prostředků k ceně Parlament uložil správcovským společnostem větší odpovědnost za dodržování pravidel pro správu produktů, čímž posílil požadavky na celý hodnotový řetězec.
Důležitým prvkem jsou referenční hodnoty (benchmarks), které se zavádějí jako nástroje dohledu, aby se zajistil lepší dohled na vnitrostátní úrovni. Evropské referenční hodnoty by se měly používat pouze v případě produktů překračující hranice jednotlivých států. Dohled by se uplatňoval na základě rizik. Pokud by se na společnosti obrátily orgány dohledu kvůli tomu, že nesplňují předepsanou referenční hodnotu, musely by to zdůvodnit a předložit důkaz o dodržování pravidel. Pokud by to pro orgán dohledu nebylo uspokojivé, měl by pravomoc požádat společnost, aby znovu provedla posouzení hodnoty k ceně a v krajním případě by mohl společnost požádat, aby produkt stáhla z trhu.
Pokud jde o velmi diskutované pobídky (inducements), Evropský parlament nenavrhuje ve své pozici žádný zákaz pobídek. V rámci ustanovení o přezkumu, který bude proveden 5 let po zahájení uplatňování, může být tato skutečnost přehodnocena na základě toho, jak společnosti uplatňují nová pravidla týkající se hodnoty k ceně.
Mohlo by vás zajímat: PwC varuje před devastujícími kybernetickými ataky umělé inteligence
S úsilím o větší transparentnost a ochranu spotřebitelů se evropský investiční trh musí vyrovnat s novými výzvami, které představují online subjekty jako "finfluencers". Tyto subjekty se staly jakýmsi novým typem finančních poradců, a je nutné zabránit jejich zavádějící marketingové komunikaci a škodlivým rozhodnutím zákazníků způsobeným nedostatkem znalostí.
Dosažený výsledný kompromis klade větší důraz na hospodárnost v celém investičním prostředí. To znamená, že společností budou nést větší odpovědnost za dodržování pravidel správy produktů. Tímto opatřením se může zvýšit transparentnost a snížit se riziko střetů zájmů, což je důležité jak pro ochranu investorů, tak pro konkurenceschopnost podniků.
Komentáře
Přidat komentář