NAIC byla založena jako nezisková organizace, jež má napomáhat komisařům v naplňování jejich regulatorních povinností centralizací některých funkcí, aby docílili úspor a větší jednotnosti, spojení zdrojů a obdrželi a sdíleli odborné poznatky. Cílem je rovněž umožnit jednotlivým 56 jurisdikcím v USA připravit novou legislativu na takové úrovni, kterou by nemohli dosáhnout při individuálním postupu. NAIC zaměstnává 430 a státy celkem téměř 12 000 zaměstnanců, jež se věnují regulaci a dohledu. Americký pojistný trh má stěžejní postavení v globálním měřítku, takže znalost priorit NAIC v oblasti regulace může zainteresovaným osobám umožnit například jejich komparaci s cíli regulace v EU.
Mohlo by vás zajímat: Přírodní katastrofy a inflace v roce 2022 globální optikou
NAIC se hodlá v roce 2023 věnovat stávajícím problémům a prohlubovat úzkou spolupráci i koordinaci mezi státními regulátory a realizovat společnou analytickou činnost za účelem ochrany spotřebitelů a konkurenceschopných trhů v neustále se vyvíjejícím světě. Pro rok 2023 vytýčila NAIC následující priority (v abecedním pořadí):
a) klimatická rizika/přírodní katastrofy
Zvýšená klimatická rizika znamenají hrozbu pro život, majetek a každodenní živobytí milionů Američanů. Členové NAIC budou usilovat o uzavření mezer v ochraně, pokud jde rizika spojená s klimatem, a to např. pokračující vzdělávací kampaní s cílem zvýšit povědomí spotřebitelů o potřebě krytí. Dále se bude zasazovat za stabilní a dlouhodobý Národní program pojištění pro případ povodně a za založení Centra excelence pro modelování katastrof s cílem dále posílit státy v oblasti rizikové analýzy a zmírňování škod,
b) data/umělá inteligence, kybernetická bezpečnost a inovace
Členové NAIC jsou odhodláni podporovat v pojišťovacím sektoru zodpovědné inovace a inovace prospěšné spotřebitelům. NAIC bude aktualizovat vzorové právní předpisy, bude spolupracovat se zainteresovanými subjekty v tuzemsku i zahraničí, bude vytvářet nové rámce a návody týkající se zodpovědnosti pojistitelů za použití dat/umělé inteligence a reakcí na kybernetické riziko. NAIC bude usilovat o to, aby regulace nejen udržovala krok, ale byla nadále v předstihu před nově se rozvíjejícími technologiemi a napojenými soukromými obavami.
Mohlo by vás zajímat: Generali Česká pojišťovna končí s pojišťováním uhelných elektráren EPH
c) finanční dohled nad pojistiteli a transparentnost
Jádrem činnosti státních regulátorů zůstává zajištění solventního a transparentního tržního místa, které dodržuje sliby vůči spotřebitelům. To je obzvlášť důležité v období pokračujících nízkých úrokových sazeb (to uvedla NAIC v únoru 2023), což vede k hledání výnosů v pojistném kmeni pojistitelů a tím pádem k nadprůměrnému tržnímu a kreditnímu riziku, a to spolu s rostoucí přítomností alternativních manažerů aktiv v sektoru pojišťovnictví. Plán činnosti zahrnuje řadu závažných otázek předložených Makro-obezřetnostní pracovní skupinou týkajících se řešení finanční transparentnosti, pokud jde o pojistitele přidružené ke kapitálovým fondům, tradiční životní pojistitele a související investiční činnosti.
d) pojištění dlouhodobé péče
Toto pojištění je nadále problémem, který se týká jak zranitelných spotřebitelů, tak zdravých trhů. NAIC v roce 2023 prozkoumá přechod k dlouhodobé strategii, která zahrne implementaci multistátního rámce pro aktuárský přezkum, aby bylo v koordinaci s pojišťovacím průmyslem vytvořeno více konzistentní regulatorní prostředí. Státní pojišťovací regulátoři také posoudí dodatečné možnosti pro zvýšení povědomí spotřebitelů o „opcích co se týče sníženého plnění“ s cílem pomoci těm spotřebitelům, kteří mají garanci, aby obdrželi takové plnění, jež jim bylo přislíbeno.
Mohlo by vás zajímat: Jiří Běťák: Slavia má pro motoristy jarní překvapení
e) marketing pojistných produktů
Státní regulátoři budou pokračovat v boji proti klamavému a v omyl uvádějícímu marketingu. NAIC bude nadále vybavovat spotřebitele upraveným vyhledávacím nástrojem, aby měli přístup k licenčnímu statusu poskytovatelů prodávajících soukromé zdravotní pojištění. Předpokládá se zesílená spolupráce s jednotlivými státy i federálními agenturami v boji proti klamavému marketingu. Měly by být upraveny vzorové zákony, aby bylo možno uplatnit regulatorní pravomoc vůči marketingovým organizacím třetích stran a generátorům leadů[1] v pojištění.
f) mezery v ochraně a finanční inkluze
NAIC hodlá pokračovat v uzavírání mezery v ochraně, zvláště pokud jde o nedostatečně zastoupené a minoritní komunity. Konkrétně chce řešit bariéry, jež brání přístupu, a pak také rozšiřovat příležitosti v pojišťovnictví prostřednictvím nadace N.A.I.C.
[1] Tímto pojmem se např. označuje ten, kdo zareagoval na marketingové aktivity firmy, čímž sám sebe označil jako zájemce o nabízený produkt.
Komentáře
Přidat komentář