Insurance Europe je názoru, že IDD funguje v zásadě dobře. Přispěla ke zvýšení ochrany spotřebitele díky přísným a účinným pravidlům jednání upravujícím prodej všech pojistných produktů. Při tvorbě IDD byla uplatněna minimální harmonizace a přístup založený na pravidlech. Právě ten umožňuje, aby pravidla byla adekvátně aplikována na národní úrovni a brala se v úvahu struktura lokálního trhu a očekávání spotřebitelů.
Mohlo by vás zajímat: Glosa Ondřeje Kovaříka: Jak regulovat kryptoaktiva?
Stanovisko IE obsahuje též cílená a věcná vyjádření k praktické aplikaci IDD, která by prý měla být ovšem chápána v kontextu celého jinak robustního právního aktu. IE například zdůrazňuje, že IDD je právní akt zaměřený na spotřebitele. Proto její aplikace v jiných oblastech, jako jsou zajištění, transakce mezi podnikateli a komerční smlouvy, je nadmíru zatěžující a není nutná. IE dále zdůrazňuje, že proporcionální aplikace pravidel by měla vycházet z toho, že vůči klientům, kteří požadují méně ochrany, je potřebných méně požadavků.
IDD musí být více digitálně přívětivá a technologicky neutrální, aby byly podporovány jak inovace, tak konkurenceschopnost a posílena digitální komunikace umožňující hladký přístup spotřebitele. Jde o to, že někdy se podle stávajících pravidel vyžaduje dokumentace v tištěné podobě, což dostává pojistitele do obtížné situace, jelikož spotřebitelé mají v rostoucí míře digitální očekávání.
Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní fotogalerie: Jak proběhlo předávání cen ankety Pojišťovna roku 2022?
Podle IE je v pojišťovnictví obzvlášť obtížné aplikovat nová pravidla IDD k udržitelnosti. K potížím s aplikací přispívají různé definice a termíny stanovované zákonodárci EU a omezená dostupnost údajů, což snižuje schopnost pojistitelů nabízet udržitelné pojistné produkty. I když je podle IE ještě příliš brzy na posouzení celkových dopadů, je již nyní jasné, že terminologie použitá v legislativě EU je pro spotřebitele těžko srozumitelná.
Komentáře
Přidat komentář