Evropské orgány dohledu konzultují otázku „Big Data“

Společný výbor evropských orgánů dohledu otevřel dne 19. prosince 2016 veřejnou konzultaci o potenciálních přínosech a rizicích tzv. Big Data (Velká Data) pro spotřebitele a finanční společnosti, aby pak rozhodl, zda jsou potřebná další regulatorní a dohledová opatření. 

Ve společném tiskovém prohlášení příslušných evropských orgánů dohledu se uvádí, že Big Data jsou fenomén spojeným se stále rostoucí dostupností údajů a pokrokem v oblasti informačních technologií, ať už jde o nástroje, aplikace a systémy ke sběru, zpracování a analýze údajů. Big Data generují myšlenky, řešení, předpovídají určité události nebo chování a jsou již ve finančním sektoru používány.

Gabriel Bernardino, předseda EIOPA, který v současné době předsedá také Společnému výboru, ve zmíněném tiskovém prohlášení zdůraznil, že internet a mobilní zařízení se stávají součástí našeho životního stylu a že způsoby generování, shromažďování, ukládání, zpracování a používání dat se rozvinuly v nebývalé míře. Dodal, že celý podnikatelský sektor je přetvářen tím, že staví na datové analytice a že Big Data mají schopnost transformovat způsob poskytování produktů a služeb, a to s potenciálními přínosy a riziky pro spotřebitele a finanční instituce. Je jasné, že evropské orgány dohledu potřebují lépe rozumět tomu, co fenomén Big Data znamená pro spotřebitele, finanční sektor, i regulátory a proto vyzývá všechny zainteresované osoby ke sdílení názorů.  

V samotném diskuzním materiálu je zmíněno, že Big Data mohou mít řadu přínosů jak pro finanční společnosti, tak pro spotřebitele. Lepší analytika znamená, že firmy mohou profilovat klienty za účelem personalizace produktů a služeb, posílit své vlastní interní procesy a zlepšit schopnosti v oblasti odhalování podvodu. Například banky používají finanční a platební údaje k hodnocení úvěruschopnosti spotřebitele; v pojišťovacím sektoru pojistitelé zase nacházejí v rostoucí míře inovativní způsoby shromažďování dat, jako je instalace telematických zařízení do automobilů k monitorování chování spotřebitele za jízdy, aby mohli nabídnout personalizované pojistné a pojistné produkty; a na trzích s cennými papíry obchodníci s vysokou frekvencí obchodů a správci aktiv analyzují velké objemy dat, aby učinili informované investiční rozhodnutí. 

Evropské orgány dohledu také současně zvažují potenciální rizika spojená s Big Data. Například přístup spotřebitelů je označován jako nežádoucí na základě toho, že pojistitelé jsou schopni provést granulovanější analýzy. Například spotřebitelé, kteří chtějí sjednat pojištění majetku v rámci pojištění domácnosti, jež je umístěna v oblastech vystavených vysokým rizikům, jako jsou povodně, zemětřesení nebo kriminalita, možná musejí uhradit velmi vysoké pojistné, nebo jim asi nebude vůbec nabídnuto pojistné krytí.

Evropské orgány dohledu jsou rovněž zmocněny monitorovat nově vznikající rizika pro spotřebitele a finanční instituce, stejně jako nové finanční aktivity. Existující legislativa EU k ochraně osobních údajů, hospodářské soutěži a ochraně spotřebitele, jež sdílí společné cíle, pokud jde o podporu ekonomického růstu, inovací a prospěchu (blahobytu) jednotlivců, je relevantní pro finanční společnosti, ale výslovně neupravuje problematiku Big Data. Diskuzní materiál se proto ptá, zda existující regulatorní rámec je dostatečně flexibilní, aby pokryl Big Data, nebo zda má mezery, které musejí být zaplněny, a jaké to bude mít dopady na využívání technologií Big Data.           

Konzultace končí dne 17. března 2017. Diskuzní materiál Společného výboru evropských orgánů dohledu je dostupný zde.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články