Kdo dokáže pojistit koleno Nicole Kidmanové?


			Kdo dokáže pojistit koleno Nicole Kidmanové?
21.5.2009 Pojistný trh

Pro vnější svět jsou velkými hráči Hollywoodu velké filmové hvězdy, režiséři a producenti. Pokud se však podíváte trochu hlouběji, zjistíte, že nitky hýbající filmovým průmyslem mají ve skutečnosti v rukou lidé, kteří pravděpodobně pracují pro pojišťovací společnost.

Hollywood, to je velký byznys. Za starých časů záleželo lidem v kopcích okolo Los Angeles na samotných filmech. V současnosti se zdá, že snižování finančních a produkčních rizik je téměř důležitější než vlastní finální produkt.

„Za starých časů se na pojistné krytí pohlíželo jako na nutné zlo pro velká filmová studia, ale v současnosti nelze točit filmy, dokud nedosáhnete jasných dohod s právníky a pojišťovacími společnostmi ohledně zaručeného dokončení filmu,“ říká Edward Jay Epstein, expert na hollywoodskou ekonomiku, ve svém díle Velký obraz: Nová logika peněz a moci v Hollywoodu (The Big Picture: The New Logic of Money and Power in Hollywood, 2005).

Funguje to takto: producenti nezávislých filmů, kteří nedisponují finanční podporou velkého studia, jsou svými financovateli nuceni uzavřít takzvané pojištění dokončení díla (completion bond). Tento dokument sděluje bankám a dalším financovatelům, že své peníze získají zpět, ať se stane cokoli. Dokonce i v případě, že by z nějakého neočekávaného důvodu nebylo možné film dokončit.

V průběhu jednání mezi právníky filmařů a financovateli obě strany určí, co považují za „nezbytné prvky“ produkce. Nezbytnými jsou samozřejmě herci v hlavních rolích a režisér, protože bez nich by šlo o zcela jiný film. Protože byl například Arnold Schwarzenegger klíčový pro filmy o Terminátorovi - motto „Já se vrátím“ nelze brát na lehkou váhu -, uzavřeli producenti filmu Terminator 3 pojištění dokončení filmu ve výši 2,54 milionu USD, a to s pojišťovací společností specializující se na pojištění filmů, International Film Guarantors (IFG). Ta je pobočkou společnosti Fireman’s Fund Insurance Company, jež je zase součástí společnosti Allianz AG, jednoho z největších pojišťovatelů na světě.

„V těch nejjednodušších případech zaručuje pojištění dokončení filmu financovateli to, že film bude natočen a dodán v dohodnutém období,“ vysvětlil Steve Mangel z IFG v nedávném rozhovoru. „To znamená, že to nikdy nebude stát více než původní investici a v nejhorším případě je tu přinejmenším jistota, že investoři své peníze dostanou zpět.“

Pokud by si v našem případě Schwarzenegger vymkl kotník nebo ztratil hlas, což by znamenalo ztrátu jednoho z nezbytných prvků produkce, byly by financovatelům vyplaceny smluvně dohodnuté produkční náklady na film Terminator 3, což by podle Epsteinoých výpočtů bylo 181,6 milionu USD.

Takové pojištění dokončení je však možné uzavřít pouze v případě, že jsou bezpečně pojištěni i filmoví herci, nejlépe u jiné pojišťovací společnosti. U filmu Terminator 3 toto stálo zhruba další 2 miliony USD.

Ředitel společnosti IFG Mangel uznává, že nesmírné množství peněz cirkulujících Hollywoodem dalo pojišťovatelům velký vliv. „Pojištění dokončení filmu jim dává značnou moc,“ řekl. Pokud se produkční náklady nebo doba produkce zcela vymknou kontrole, pojišťovatel zasáhne. Pojišťovatelé také nařizují ustanovení o tom, že herci se ve svém volnu nesmějí věnovat žádným nebezpečným sportům, ani nesmějí provozovat žádné činnosti, jež by mohly být chápány jako „riskantní“.

Od doby, kdy ve 20. letech minulého století král němého filmu Harold Lloyd při natáčení téměř přišel o dva prsty, vyžadují pojišťovatelé, aby za herce v akrobatických výkonech zaskakovali dubléři. Pojišťovatelé mohou dokonce produkci převzít, dojde-li k velkým problémům, říká Mangel. „To se ale děje velmi vzácně.“

Přesto však pojišťovací hněv v Hollywoodu téměř pozastavil kariéru australské herečky Nicole Kidmanové, poznamenává ve své knize Epstein. Zranění kolena, které si přivodila při natáčení filmu Moulin Rouge, se velmi zle projevilo při produkci filmu Úkryt (Panic Room). Panovaly obavy, že bude nutné celou produkci zrušit (to by pojišťovací společnost stálo 54 milionů USD). Roli Kidmanové však poté převzala Jodie Fosterová a výplata pojištění byla snížena na 7 milionů USD. Od té doby si pojišťovatelé dupnou u každého filmu, jehož natáčení se Kidmanová účastní. Když byla Kidmanová na seznamu herců filmu Cold Mountain, požadovala londýnská společnost Lloyd o 20 % vyšší pojistné. Herečka souhlasila s tím, že dá stranou 1 milion USD svého vlastního honoráře jako záruku pojištění. Musela také podepsat zvlášť připravené prohlášení: „Kidmanová si je plně vědoma toho, že tento film musí absolvovat bez problémů. Tuto skutečnost plně chápe a nedovolí, aby jí cokoli zabránilo v dokončení tohoto filmu.“

Producenti dokonce museli zaručit, že využijí dublérku ve všech scénách, které by mohly namáhat koleno Kidmanové, včetně klečení. Zdá se tedy, že se opravdu musíte hodně snažit, abyste uspokojili pojišťovatele filmového průmyslu - pokud nejste Nicole Kidmanová. <<

AUTOR: PETER VERMAAS

Článek čerpán z časopisu SHARE společnosti AEGON, n.v.

Peter Vermaas (1975) žije v New Yorku a je dopisovatelem holandského týdeníku „De Groene Amsterdammer“ a belgického časopisu „Knack“. Jeho poslední knihu „In God We Trust: Geloven in Amerika“ na téma veřejné role náboženství ve Spojených státech loni vydalo nakladatelství Ambo Amsterdam.

Zdroj: AEGON

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články