Loupežník Alibaba si brousí zuby na čínský pojistný trh


			Loupežník Alibaba si brousí zuby na čínský pojistný trh
12.2.2015 Pojistný trh

Minulý měsíc čínská společnost Alibaba Group Holding Ltd., která je největším e-shopem na světě, prohlásila, že má v úmyslu  zakoupit neurčitý vlastnický podíl v pojišťovně New China Life Insurance Co. Ltd.,  která se profiluje jako životní pojišťovna a má tržní kapitalizaci cca USD 24 mld.

Zhruba ve stejnou dobu se prodávající strana Central Huijin Investment Ltd., která v pojišťovně vlastní podíl akcií ve výši 31.34%, nechala slyšet, že má v úmyslu prodat část svých akcií společnosti Alibaba. Bylo jen zmíněno, že transakce má ekonomický význam pro obě strany. Společnosti Alibaba totiž umožní vstup do oboru pojišťovnictví. Společnost New China Life Insurance si od transakce zase slibuje zrychlení prodeje pojistek přes internet.  Konkrétní detaily, tj. velikost uvažované transakce, se drží pod pokličkou a nebyly dosud zveřejněny. Mluvčí obou společností se odmítli k transakci jakkoliv vyjádřit. Dosavadní komentáře jsou tedy velmi strohé.

Co z toho lze usuzovat?  Tyto tzv. strategické investice naznačují, že společnost plánuje působit v odvětví dlouhodobě. Alibaba totiž není v pojišťovnictví žádným nováčkem a tuto poslední transakci je proto třeba posuzovat v kontextu těch předcházejících. Např. v prosinci minulého roku zakladatelé Alibaba a Tencent Holdings Ltd. tvořili skupinu investorů, která zakoupila podíly v  pojišťovně Ping An Insurance Group Co. of China Ltd., jež je číslem dvě na trhu. (pozn: Tencent se specializuje na sociální média). Celková hodnota této transakce se odhaduje na USD 4.7 mld. Ještě předtím byl v roce 2013 spuštěn společný projekt s Zhong An Online Property Insurance, což je první společnost pro prodej pojištění přes internet. Vypadá to, že toto asijské seskupení technologických obrů pokračuje v posilování svých pozic v pojišťovnictví. Rovněž se zdá, že budoucnost pojištění vidí v propojení jak tradičních fyzických, tak i online distribučních cest. 

Co lze od loupežníka „Alibaby“ do budoucna čekat a co může mít za lubem? Dřívější transakce s Ping An naznačuje, že Alibaba a Tencent již delší dobu pošilhávali po lukrativním sektoru finančních služeb, které považují za obor, zralý na technologické otřesy a že se schyluje k převratným inovacím a radikálním změnám. Tito obři společně s Baidu Inc. (nejpopulárnější místní vyhledávač) utrácejí  miliardy dolarů na podporu podobných projektů (jen loni to bylo odhadem kolem USD 8 mld.). S rostoucí popularitou chytrých telefonů proinvestovaly obrovské prostředky do podobných projektů, s cílem získat více klientů.  Dříve totiž měly jasnou profilaci na trhu a příliš si nekonkurovali. Jenže s nárůstem popularity chytrých telefonů se situace radikálně změnila. Čína má aktuálně největší trh chytrých telefonů na světě. Teď  se zájmy hráčů začínají více potkávat a překrývat. Sdílejí mezi sebou stejné klienty a vznikají tím i  příležitosti pro spolupráci. Každopádně, co se týče oboru pojišťovnictví,  jde jen o jeden z dalších střípků do celkové finanční skládačky. Podle názoru odborníků je konečným záměrem tohoto partnerského seskupení  snaha vytvořit online obchod, který komplexně zastřeší nabídku finančních služeb pro cca 1.4 mld. celosvětové populace.  A jak na to odpoví technologičtí rivalové ze západní části zeměkoule (Google a spol.)? Budeme to průběžně sledovat a referovat.

Zdroje: online, vlastní analýza

Autor: Stanislav Kikot

Zdroj: Stanislav Kikot

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články