Téměř každá druhá nehoda způsobená motorkářem je zaviněna řidičem motorky z nejvyšší kubatury nad 500 cm3. Vyplývá to ze statistik ČSOB Pojišťovny za poslední tři roky.
Škodní frekvence, tedy průběh počtu zaviněných dopravních nehod vzhledem k počtu pojištěných vozidel, je v této kategorii jasně nejvyšší. V tomto srovnání se ukazuje souvislost mezi objemem motoru - potažmo výkonem motorky - a počtem dopravních nehod. „Zejména řidiči silných kubatur na silnici často riskují,“ říká Jaroslav Král, ředitel odboru řízení produktů ČSOB Pojišťovny.
Podle ČSOB P indexu za loňský rok byla situace v loňském roce horší spíše ve velkých městech a speciálně pak v severních Čechách a na severní Moravě. „U majitelů silných motorek bohužel pozorujeme zhoršující se trend,“ upozornil Jaroslav Král.
ČSOB P Index porovnává, jak se liší frekvence pojistných událostí z povinného ručení v jednotlivých okresech republiky. „Jak krátkodobé, tak dlouhodobé statistiky ukazují, že větší podíl nehod připadá na řidiče z velkých měst, což samozřejmě souvisí s hustotou zdejšího provozu a větším počtem najetých kilometrů,“ řekl Jaroslav Král. Při tvorbě ČSOB P indexu se posuzují okresy podle bydliště pojistníka vozidla, které nehodu zavinilo. Nikoli tedy podle okresu vzniku dopravní nehody, jak vykazují policejní statistiky.
Nejrizikovější okresy – motocykly | |
Okres |
ČSOBP Index |
Most |
6,19 |
Prostějov |
2,84 |
Teplice |
2,78 |
Sokolov |
2,65 |
Ostrava |
2,31 |
Pokud porovnáme průměrné škody způsobené třetí osobě, opět spolehlivě kralují nejsilnější kubatury. „To je způsobeno především tím, že při těchto nehodách dochází k nejtěžším škodám na zdraví. V takových případech není neobvyklé, aby plnění dosahovalo výše v řádu milionů korun,“ vysvětluje Jaroslav Král.
Netradiční příklad skutečné nehody:
Mladý muž jel se svým kamarádem v noci na motorce jako spolujezdec. Řidič motocyklu se lekl zajíce a uprostřed pole došlo k nehodě. Zdánlivě se nic nestalo. Oba nasedli na motorku a odjeli domů. Mladík se však ráno nemohl zvednout z postele. Byl donucen zavolat si mobilním telefonem záchranku. Později se v nemocnici ukázalo, že mladík utrpěl otřes mozku a zlomeniny hrudních obratlů. V důsledku toho došlo k poškození míchy s následkem ochrnutí dolních končetin.
Výsledné plnění spojené s bolestným, náklady na léčení a snížením společenského uplatnění kvůli trvalým následkům nehody překročilo 12 milionů korun!
Komentáře
Přidat komentář