Němečtí pojistitelé volají po řidičáku na elektro koloběžky


			Němečtí pojistitelé volají po řidičáku na elektro koloběžky

Elektrické koloběžky z půjčoven jsou zodpovědné za více než polovinu všech nehod obdobných dopravních prostředků v Německu. Pro Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) představují bezpečnostní problém především příležitostní uživatelé. Asociace požaduje zavedení řidičského oprávnění.

Jezdci na elektrokoloběžkách z vozových parků převážně městských půjčoven způsobují výrazně více nehod než soukromí majitelé na jejich vlastních elektrokoloběžkách. Sdílené jsou za více než polovinou všech nehod e-koloběžek, ačkoli pouze každá čtvrtá koloběžka v Německu patří do půjčovny. Uvedl to Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV). V loňském roce způsobilo asi 571 000 pojištěných e-koloběžek v soukromých rukou přibližně 1 850 pojistných událostí. Naproti tomu 193 000 půjčených elektro vozítek způsobilo přibližně 2 350 pojistných událostí. „U e-koloběžek máme problém s bezpečností a tento problém pramení především u uživatelů vozidel z půjčoven ve velkých městech,“ říká šéf GDV Jörg Asmussen.


Mohlo by vás zajímat: Spočítáno! Důchodový věk a doba strávená v penzi dle nového návrhu


Počet nehod prudce vzrostl

Podle Spolkového statistického úřadu (Destatis) vzrostl v loňském roce počet nehod e-koloběžek se zraněním o 49 % na 8 260 případů. Nejčastějšími příčinami bylo nesprávné užití jízdní dráhy nebo chodníku (18,6 %) a jízda pod vlivem alkoholu (18 %). Celkem 40 % uživatelů elektrických koloběžek, kteří byli účastníky nehod, bylo mladších 25 let. Více než jedna ze tří těchto nehod (36 %) byla nehodou samotného jezdce bez dalších účastníků. Téměř dvě třetiny těchto nehod se staly ve velkých městech s více než 100 000 obyvateli.

Příležitostní uživatelé často jezdí po chodníku

Pro GDV představují bezpečnostní problém především příležitostní uživatelé. Podle vlastní studie jsou jezdci v průměru mladší, používají malá elektrická vozidla téměř výhradně pro cestování a přesuny ve volném čase, a rovněž častěji jezdí po chodníku. Naproti tomu častí uživatelé obvykle používají e-koloběžky k cestě do práce, jsou starší 30 let a jezdí po cyklostezce nebo po silnici. Kromě toho častěji nosí přilbu a často používají vlastní elektro koloběžku.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2022 v Česku dle oPojištění.cz


Srážky vedou k velkým újmám na zdraví osob

V porovnání s cyklisty dochází u elektrokoloběžek také častěji ke kolizím s chodci, uvádí asociace pojišťoven s odkazem na statistiky z Destatis. „Zde se ukazuje, že mnoho jezdců na elektrokoloběžkách nevyužívá cyklostezku nebo silnici, ale chodník, ačkoli právě to je zakázáno,“ upozorňuje Asmussen. Podle GDV to má za následek zavinění poměrně velké újmy na zdraví osob. V průměru vznikají na případ výdaje ve výši více než 13 000 EUR, například za náklady na léčbu, pracovní výpadek a odškodnění za bolest a újmu. Kromě toho lze předpokládat vysoký počet nehod, při nichž jsou zraněni pouze samotní uživatelé elektrických skútrů.

Za nehody s 764 000 pojištěnými elektro koloběžkami, ať už v soukromých rukou nebo v půjčovnách, vyplatily německé pojišťovny loni na pojistných plněních celkem 15,1 milionu EUR. 55 % z této částky připadalo na sdílené e-koloběžky, 45 % se hradilo kvůli soukromě drženým e-koloběžkám.


Mohlo by vás zajímat: Průmyslovou výrobu podržel segment automotive


Pojišťovny požadují větší kontrolu

Pojišťovny v důsledku tohoto vývoje v Německu proto požadují, aby řidiči nejmenších elektro vozidel v budoucnu povinně disponovali dokladem o způsobilosti k účasti na silničním provozu, přinejmenším řidičským průkazem na moped. Kromě toho by v zájmu lepší ochrany chodců na chodnících měly úřady veřejného pořádku a policie důsledně prosazovat a vymáhat dodržování platných pravidel.

Další zlepšení by mohly přinést výstavba vhodné infrastruktury a technické úpravy. Kromě toho je povinností půjčoven lépe působit na chování svých zákazníků pomocí svých aplikací. Měly by například zavést testy okamžitých reakcí, aby rozpoznaly, kdy si koloběžky půjčují opilí lidé, uvádí Celostátní svaz německého pojišťovnictví.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články