Mezi nejčastější tzv. nekalé praktiky patří tzv. overtreatment, tedy zbytečná vyšetření, neodůvodněné prodlužování hospitalizací nebo i operace, které není nutné podstupovat v zahraničí a které lze bezpečně absolvovat po návratu do České republiky.
Mohlo by vás zajímat: Filip Král: Čelíme zásadním výzvám
„Zdravotnická zařízení mohou pacienta držet na lůžku déle, než je nutné například tím, že mu ponechají kanylu v ruce. Tento postup může sloužit jako záminka ke zdůvodnění delší hospitalizace a vyšších nákladů. Ceny za lékařské služby bývají uměle navyšovány, zejména v soukromých zařízeních zaměřených na turisty. Může jít o předražené léky, testy, hospitalizaci, ale i o neindikované zákroky, což vede k nadměrné léčbě a tím pokažené dovolené. Dalšími častými praktikami jsou nátlak na platbu předem, zadržování dokladů klienta nebo uvádění nepravdivých informací o spolupráci s pojišťovnou,“ upozorňuje Aleš Povr, tiskový mluvčí České asociace asistenčních společností.
„Setkali jsme se i s případy, kdy klienty oslovují přes sociální sítě či mobilní aplikace česky mluvící pracovníci těchto klinik s nabídkou, že vše zařídí,“ doplňuje Povr. Těmto nepříjemnostem lze předejít jen sjednáním kvalitního cestovního pojištění a v případě zdravotního problému neprodleně kontaktovat asistenční službu své pojišťovny, která se o vše postará ve prospěch klienta (pomůže vyhodnotit situaci, doporučí vhodné zdravotnické zařízení a komunikuje s nemocnicí).
Při sjednávání cestovního pojištění je důležité zkontrolovat výši pojistných limitů, rozsah krytí a výluky z pojištění (například chronická onemocnění, potíže vzniklé před cestou nebo aktivity s vysokým rizikem). Doporučené limity pro zdravotní péči jsou minimálně 2 000 000 Kč, ideálně 5 000 000 Kč a více, aby byly pokryty náklady na hospitalizaci, lékařské zákroky i případnou repatriaci.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Nastolí Draghiho drakonický report éru zdravého rozumu?
Co platí v zemích EU?
V zemích Evropské unie lze využít státní zdravotnická zařízení, kde je ošetření kryto Evropským průkazem zdravotního pojištění (EHIC). Ten však pokrývá pouze základní neodbytnou péči, která by byla poskytnuta i občanům dané země, v některých případech může být vyžadována spoluúčast pacienta. Proto i při cestách v rámci EU doporučujeme sjednat cestovní pojištění, které krytí EHIC rozšiřuje a zajišťuje vyšší komfort a finanční ochranu. „V některých mimoevropských zemích mohou být náklady na lékařské výkony enormní. Proto mají členské asistenční společnosti s vybranými smluvními zařízeními dohodnuty férové podmínky, které brání navyšování nákladů,“ dodává Povr.
Specifika zdravotní péče v jednotlivých zemích
Úroveň a dostupnost zdravotní péče se může v zahraničí výrazně lišit, například:
- Egypt – Kvalita péče je značně rozdílná. Soukromé nemocnice ve velkých městech a turistických oblastech obvykle poskytují lepší služby než veřejná zařízení. Pozor na nelicencovaná zařízení a tzv. „hotelové“ lékaře.
- Řecko – Veřejné nemocnice nabízejí kvalitní péči, ale bývají přeplněné. Soukromá zařízení jsou rychlejší, ale nákladnější. Zvláštností je, že základní péči o pacienta (např. pomoc s hygienou, jídlem, polohováním) často zajišťuje rodina. Na odlehlých řeckých ostrovech je síť nemocnic řídká a dostupná je pouze základní péče.
- Turecko – Dobře rozvinutá síť soukromých zdravotnických zařízení nabízí vysoký standard péče. Veřejné nemocnice mohou být méně moderní a méně komfortní.
Mohlo by vás zajímat: Pojištění na míru českým farmářům: Vladimír John mění tvář Agra pojišťovny
Příklady z praxe asistenčních společností
Klientka asistenční společnosti Global Assistance byla na dovolené s dítětem v Egyptě. Místní nemocnice trvala na operaci slepého střeva. Matce se postup nezdál, a po konzultaci s lékařem asistenční služby a převozu do jiného zařízení se nutnost zákroku nepotvrdila. Klienti se vrátili domů plánovaným letem.
Klient asistenční společnosti Allianz utrpěl na Korsice při parkování motocyklu nehodu, která vedla ke zlomenině pánve. Po prvotní konzervativní léčbě v místní nemocnici byla kvůli vážnosti zranění nezbytná repatriace leteckou ambulancí. Díky efektivnímu zásahu asistenční služby proběhl převoz úspěšně a pacient mohl pokračovat v léčbě v České republice.
Klientka asistenční společnosti Euro Center během dovolené v Tunisku pocítila bolest na hrudi a byla převezena do nemocnice, kde byl diagnostikován infarkt myokardu. Lékaři zprůchodnili koronární tepny pomocí stentů. Několik dní po zákroku však došlo ke komplikacím – sepse a plicní otok. Následoval převoz do nemocnice vyššího typu, kde byla hospitalizována 30 dní. Poté byla leteckým speciálem převezena zpět do ČR.
Klient asistenční společnosti Europ Assistance během pobytu v Thajsku prodělal vážné onemocnění, které vyžadovalo hospitalizaci a repatriaci leteckým speciálem. Přestože měl sjednané cestovní pojištění, jeho limity nebyly dostatečné k pokrytí všech nákladů. Výsledkem byla značná finanční zátěž pro rodinu.
Komentáře
Přidat komentář