Ročně řeší české pojišťovny průměrně okolo 300 tisíc škod na majetku, na kterých jen v posledním roce vyplatily 36,5 miliardy korun. Přesto Češi pojištění svých domů stále podceňují a řada z nich pojištění nemá. A pokud ho mají, je nedostatečné. To se týká 70 % rodinných domů, které mají podle aktuálních průzkumů České asociace pojišťoven pojištěné průměrně jen na 60 % jejich hodnoty.
Mohlo by vás zajímat: Michal Truxa: Jednotný kontrolní dotazník pomáhá makléřům i pojišťovnám
„Aktualizaci své pojistné smlouvy se Češi nevěnují i mnoho let. Často jsme pak svědky toho samého – překvapení a zklamání, že za peníze z pojistky nový dům nepostaví. Problém, na který upozorňuje celý trh roky, ale který klienti přehlížejí,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Problematika podpojištění, tedy situace, kdy výše pojistné částky neodpovídá hodnotě nemovitosti, přitom nabrala na intenzitě, především v posledních letech vlivem inflace, růstu cen stavebního materiálu i prací, ale třeba i rozvojem nových technologií.
Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven
Neaktualizované smlouvy Čechy stojí miliony
Potvrzují to i nová data. Těch, kteří se v posledních pěti letech na svou smlouvu vůbec nepodívali, je více než třetina. A každý 12. ji od sjednání neaktualizoval nikdy.
Přesto téměř 80 % Čechů věří, že mají pojištění nastavené správně a o problému často ani neví – riziko podpojištění si uvědomuje jen 33 % respondentů. Není proto divu, že nemají představu, kolik by jim při opravě či výstavbě nové nemovitosti chybělo. „Pokud si klienti dokáží vybavit detaily své pojistky, nejčastěji by jim na znovuvybudování domu chybělo přes milion korun. To znamená, že by nový domov nepostavili, navíc by zřejmě měli problém chybějící prostředky na něj vůbec získat,“ vysvětluje Lenka Slabejová, gestorka oblasti neživotního pojištění v České asociaci pojišťoven.
I podle dat Češi na podpojištění tratí miliony. „Ročně kvůli špatně nastaveným pojistkám přicházejí až o 700 milionů korun,“ zdůrazňuje Jan Matoušek. „Ty propočty jsou přitom velmi jednoduché – například dům pořízený v roce 2005 za tři miliony korun, má dnes kvůli růstu cen až čtyřnásobnou hodnotu. Pokud ale majitel po celou dobu smlouvu neaktualizoval, může být pojistná částka i o miliony nižší, než kolik by skutečně potřeboval pro obnovu domu po škodě,“ doplňuje Lenka Slabejová.
Lenka Slabejová, gestorka oblasti neživotního pojištění v České asociaci pojišťoven
Nejvíce se bojíme požárů
Obavy o své domovy přitom Češi mají, nejčastěji je trápí riziko požáru. A oprávněně – jen loni hasiči řešili přes 5200 požárů s pojistnou událostí za 3,1 miliardy korun. Obává se jich 37 % Čechů. Druhým nejobávanějším rizikem jsou extrémní vítr, vichřice a tornádo následované škodami způsobenými vodou. „Povodně či záplavy nevzbuzují překvapivě až tak velké obavy. Jedná se spíše o lokální problematiku, která nejvíce trápí regiony postižené zářijovými povodněmi, jako třeba Olomoucký či Zlínský kraj,“ upřesňuje Lenka Slabejová.
Pomoci má nová kampaň „60 % nestačí“
Průzkumy odhalily také způsoby, které by Čechy přesvědčily, aby si své smlouvy opravdu pravidelně aktualizovali. V nich 44 % uvedlo, že by k tomu uvítali jednoduchý online nástroj. Česká asociace pojišťoven proto v nové kampani zdůrazňuje online kalkulačku, která lidem během pár minut pomůže ověřit, jestli je jejich nemovitost správně pojištěná. A pokud odhalí podpojištění, mohou se okamžitě propojit se svou pojišťovnou a sjednat nápravu. Kampaň nese název „60 % nestačí" a upozorňuje, že právě pouhých 60 % pojistného plnění z podpojištěné smlouvy na obnovu domova rozhodně není dost.
Kromě kalkulačky kampaň pracuje i s reálnými příběhy lidí, kteří kvůli podpojištění utrpěli finanční ztrátu. Více informací o celé kampani a online kalkulačku najdete už nyní na: www.60nestaci.cz.
Mohlo by vás zajímat: Indický pojistný trh má být nejrychleji rostoucím trhem v rámci skupiny G20
O průzkumu:
Průzkum Pojištění majetku a podpojištění realizovala nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na dvou vzorcích: na 1575 respondentech ve věku 18-65 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání, čistého příjmu, druhu pojištění a regionu a velikosti místa bydliště a na 2053 respondentech ve věku 18–65 let v reprezentativním zastoupení. Sběr dat proběhl online.
Komentáře
Přidat komentář