Co je pro Němce při sjednávání pojištění důležité?

Co je pro Němce při sjednávání pojištění důležité?
Co je pro Němce při sjednávání pojištění důležité?
4.7.2022 Produkty, Zahraničí

Němci mají nejčastěji uzavřené povinné ručení, havarijní pojištění, pojištění domácnosti a pojištění právní ochrany. Nejvíce mění pojišťovnu u pojištění auta. Co je pro ně ale při sjednávání pojistné smlouvy důležité? Tomu se věnovala samostatná studie agentury psyma.

7 Němců z 10 má povinné ručení a havarijní pojištění na auto, bezmála 6 z 10 má smlouvu na pojištění domácnosti a více než třetina (36 %) má krytí z pojištění právní ochrany. 41 % aktuálních nových pojistných smluv se týkala aut. Výrazně nižší podíl 13 % připadá na v poslední době sjednaná pojištění odpovědnosti. Tato čísla ukazují, že u pojištění auta dochází častěji ke změně poskytovatele než u jiných druhů pojistné ochrany.


Mohlo by vás zajímat: Konference IE v Praze: Kde leží možnosti k lepší ochraně klienta?


2/3 respondentů v anketě uvedlo, že od roku 2018 nově sjednalo nebo vyměnilo alespoň jedno své pojištění. Také podle okamžiku uzavření smlouvy se ukazují podstatné rozdíly mezi druhy pojištění: zatímco 58 % nedávno sjednaných smluv na auto připadá na roky 2020 a 2021, moment sjednání posledních pojištění domácnosti a odpovědnosti, ale i životního pojištění, spadá mnohem více do minulosti.

Poslední pojistná smlouva

Na otázku, jak naposledy respondenti sjednávali nějaké pojištění, odpověděl každý druhý, že se tak stalo osobně nebo telefonicky u jejich makléře či poradce. Toto se týkalo hlavně komplexnějších druhů pojištění, jako jsou životní nebo pojištění pro případ pracovní neschopnosti. Více než třetina (37 %) uzavírala poslední pojištění i on-line, a to převážně na webových stránkách příslušné pojišťovny. Každé osmé pojištění vzniklo na srovnávačích; zejména u pojištění aut je tato cesta oblíbená. Ukázalo se, že mladší klienti mají větší potřebu osobního poradenství: 66 % z oslovených do 40 let upřednostňují osobní sjednání pojištění, zatímco u věkové skupiny nad 60 let je takový podíl o něco nižší: 57 %.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Krutá pravda o zdražování


Z časového hlediska čtvrtina uzavírala pojištění naposledy v roce 2021 (26 %) a další pětina o rok dříve (21 %). Poslední smlouvu má 16 % dotázaných z roku 2019. Někteří však uvedli, že smlouvu sjednávali naposledy někdy mezi 2005 až 2010 (5 %) a jiní dokonce ještě dříve (5 %).

Priority pro pojištění

U nové smlouvy jsou nejdůležitějšími aspekty porovnání ceny a výkonu nabízeného řešení a pak také jednoduchost sjednání. Velkou roli ale hraje i důvěra v pojišťovnu, zejména u věkových kategorií nad 50 let. U složitějších druhů pojištění, jako jsou například životní, důchodové nebo pro případ pracovní neschopnosti, je dobré poradenství podstatně relevantnější než u jiných druhů, například u pojištění auta nebo pojištění odpovědnosti.

On-line smlouvy

Zejména u pojištění auta a dalších majetkových druhů (odpovědnost, domácnost) panuje největší zájem o čistě on-line sjednání pojištění: asi 60 % respondentů si umí představit výhradně on-line vznik pojistné smlouvy. Muži jsou o tom přesvědčeni o něco častěji než ženy, a také dotázaní s vyšším příjmem než nízkopříjmové skupiny.

Proti on-line sjednání hovoří u oslovených vedle celkového nezájmu o konkrétní pojištění hlavně i nedostatek osobního poradenství.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Budou pojišťovny zdobit nástěnky?


Změna pojišťovny

Jasný úmysl změnit poskytovatele svého pojištění má nejméně oslovených, protože jen maximálně 5 % pojistníků plánuje změnit nějaké své pojištění v nadcházejících 6 měsících. Přesto nejvyšší ochota ke změně panuje u soukromého zdravotního pojištění, a hlavně u pojištění aut. Nejlepší poměr mezi výkonem a cenou a obecně velmi dobrý servis mohou pojistníky motivovat ke změně pojišťovny. Přitom se z ankety jeví, že dlouhodobost klientského vztahu k určité pojišťovně nebo existence dalších pojistných smluv u stejného poskytovatele hraje pouze malou roli při výběru budoucí pojišťovny, pokud zvažuje zákazník změnu.

Zákazníci rozhodnutí podle poměru ceny a výkonu určitého pojistného řešení pro určitého pojistitele mu zůstávají většinou věrní. Jediným odvětvím, kde věrnost není takovým pravidlem, je pojištění aut. Klienti pak zvažují hlavně on-line pojištění. Tato forma je oblíbená i u majetkových druhů pojištění. Studie byla uskutečněna společností psyma jako reprezentativní pro obyvatelstvo Německa ve věku od 18 do 69 let. Dotazování proběhlo koncem prosince minulého roku a týkalo se 1 449 osob.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články