Jakub Pôbiš: Pozor při rozdělení odpovědnosti u pojištění nájemních provozoven


			Jakub Pôbiš: Pozor při rozdělení odpovědnosti u pojištění nájemních provozoven
16.9.2025 Produkty, Pojistný trh

Nájemníci komerčních prostor často chybně předpokládají, že pojištění sjednané pronajímatelem se vztahuje i na jejich vlastní majetek a provozní rizika. Jak ale upozorňuje ředitel produktového managementu z PREMIUM Pojišťovny Jakub Pôbiš, většinou až při škodě se ukáže, že vybavení, stavební úpravy nebo přerušení provozu zůstávají bez jakéhokoli krytí.

V praxi přitom nejde jen o formální nedostatek. Škoda způsobená jiným nájemcem nebo závadou na společných částech objektu může ochromit provoz firmy na týdny – bez adekvátní pojistné ochrany i bez náhrady. Zprostředkovatel by měl proto s klientem vždy prověřit:

  • kdo sjednává pojištění (nájemce vs. pronajímatel),
  • komu připadne pojistné plnění (kdo je oprávněná osoba),
  • zda nájemní smlouva neukládá povinnost sjednat pojistnou smlouvu,
  • zda povinnost pojištění uložená nájemní smlouvou dostatečně pokrývá všechny potřeby a požadavky klienta.

„Riziková může být situace, kdy nájemce sjedná pojištění, ale pojistné plnění je vinkulováno výhradně na pronajímatele. Nájemce pak v případě škody nemusí dostat nic. Pozornost je třeba věnovat i tzv. stavebním úpravám, které nájemce často financuje sám, jako jsou výlohy, příčky nebo klimatizace. Tyto prvky se mohou někde považovat za součást stavby a někde za stavební úpravu a bez přesného zařazení mohou nastat komplikace při likvidaci pojistných událostí,“ upozorňuje Jakub Pôbiš z PREMIUM Pojišťovny.


Mohlo by vás zajímat: Extrémní vedra jsou smrtelnější než záplavy, zemětřesení a hurikány dohromady


U stavebních úprav je důležité správně stanovit jejich pojistnou hodnotu a způsob ocenění, ať už přes rozpočtovou kalkulaci nebo znalecký posudek. Zprostředkovatel by měl ověřit, zda jsou tyto položky uvedeny ve smlouvě a zahrnuty v pojistném krytí.

Škoda může vzniknout i vinou jiného nájemce. Například požár nebo havárie vody v sousedních prostorách mohou výrazně omezit provoz. Bez vlastního krytí nemá nájemce nárok na náhradu a je odkázán na to, zda má škůdce dobře sjednané pojištění odpovědnosti. A na to neradno spoléhat. „U pojištění přerušení provozu je zásadní správné nastavení, tj. limit, doba ručení i výpočet ušlého zisku. Vhodné je zvážit i krytí nehmotných příčin, jako je výpadek dodávek energií nebo porucha infrastruktury,“ doplňuje Pôbiš.

V těchto situacích sehrává klíčovou roli makléř, který nejenže pomůže správně nastavit pojistku, ale komunikuje i s oběma stranami nájemního vztahu. Podobná opomenutí totiž nejsou výjimkou ani u menších provozoven, tj. kanceláří, skladů nebo provozoven služeb, kde klienti často podceňují nutnost samostatného pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Klima mění pojišťovnictví. Makléř jako průvodce novou realitou


V praxi se opakovaně setkáváme s tím, že nájemníci považují pojištění vlastníka objektu za dostačující. Stačí však drobná škoda, jako například zatečení přes nedostatečně utěsněné výlohy, které si nájemce nechal upravit, a bez samostatného pojištění klient nemá nárok na náhradu škody. Dále je vhodné prověřit, zda pojistné limity odpovídají reálné hodnotě majetku. Podpojištění se v těchto případech totiž velmi snadno přehlédne, a to zejména pokud pronajímatel kalkuluje jen se základním stavebním pojištěním.

Podle občanského zákoníku je nájemce povinen pečovat o pronajatou věc a odpovídá za škody, které na ní způsobí jinak než běžným opotřebením. Bez odpovídajícího pojištění odpovědnosti se tak může ocitnout v situaci, kdy musí hradit škody výrazně převyšující jeho očekávání – v krajním případě i takové, které ohrozí samotný provoz firmy.

Shrnutí pro praxi: 

  • Zjistěte, v jakém vztahu ke stavbě je váš klient – nájemce, majitel, správce?
  • Ověřte nájemní smlouvu, zejména ustanovení o odpovědnosti a pojištění.
  • Navrhněte samostatné pojištění majetku, stavebních úprav a odpovědnosti nájemce.
  • Nezapomeňte na přerušení provozu a rozsah událostí, které ho mohou způsobit.
  • Pohlídejte nastavení limitů, hodnot a vinkulací, které mohou ovlivnit výplatu pojistného plnění.

 

Jakub Pôbiš
Ředitel produktového managementu
PREMIUM Pojišťovna

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články