Tak vážné obvinění v případě tak jednoduchého produktu jako je povinné ručení nám nedalo a zeptali jsme se Luciana Besterciho, technického ředitele AXA pojišťovny, zda je takové tvrzení pravdivé.
„Jedná se o zavádějící informaci," vysvětlil Besterci: "Poškozený má dle zákona možnost uplatnit náhradu škody vůči pojištěnému nebo přímo vůči pojistiteli.
V případě jakéhokoli uplatněného nároku ze strany poškozeného přímo vůči pojištěnému, je nutností,
aby pojištěný obratem postoupil tyto požadavky svému pojistiteli, který jej za něj vyřeší. Jde o nutnost, aby si pojištěný splnil své povinnosti, tzn. především nahlášení škodné události a poskytnutí součinnosti pojišťovně v šetření vznesených nároků.
Každá pojišťovna by pak měla v souladu se zákonnou úpravou hradit tzv. skutečnou škodu, a to bez ohledu zda se jedná o menší pojišťovnu či velkou."
Autorka článku oslovila zástupce společnosti Nehodová služba. Ti tvrdí, „že se pojišťovny o klienty perou a předhánějí se v různých bonusech a slevách. Na ty se ale nemají lidé tolik zaměřovat. Nejdůležitějším kritériem totiž je schopnost pojišťovny uhradit za viníka veškerou škodu“...Tolik citace.
Souhlasíte?
"Všechny pojišťovny jsou ze zákona povinny hradit tzv. skutečnou škodu, a není nikde řešena otázka schopnosti či neschopnosti. Pokud má daný subjekt oprávnění provozovat určitou činnost, v tomto případě odpovědnostní pojištění, musí být schopen dostát všem potřebným závazkům z tohoto pojištění plynoucím. Z článku je spíše „cítit“ určitá „náklonnost“ k některým subjektům více, a k „některým“ méně. Pravděpodobně souvisí s objemy procentuálního podílu na trhu, kdy větší podíl představuje i více škodních událostí a tím i více „potenciálně“ zastoupených poškozených a s tím související účtování nákladů za NÁHRADNÍ VOZIDLO, což je hlavní příjem této společnosti."
Klienti si neuvědomují, že i když si zaplatí povinné ručení, které ukládá zákon, nemají v případě špatné volby pojišťovny stoprocentní pojistnou ochranu, ale přitom mají za dopravní nehodu veškerou odpovědnost, tvrdí v článku Karol Novák, obchodní ředitel společnosti Nehodová služba, s.r.o. Podle něj si ale tento fakt velmi dobře uvědomují samotné pojišťovny. Náhrada škody se přitom může vyšplhat i na několik milionů korun.
Tolik tvrzení nehodové služby. Jak se má tedy zachovat klient?
"V současné době má každý klient na trhu možnost výběru z několika variant výše tzv. krytí u odpovědnostního pojistitele. Je jen na pojištěném, jak zhodnotí svoji situaci a zváží výši, do které chce, aby pojišťovna kryla následky případné nehody a to jak na majetku tak i na zdraví. Pokud si není jist, může využít specializovaných subjektů, které mu rádi poradí s výběrem a doporučí optimální výši krytí.
Každá pojišťovna kryje škody v řádech několika desítek miliónů již v těch nejnižších sazbách krytí následných škod."
A perlička nakonec:
Společnost Nehodová služba sestavila tabulku, jež uvádí, které pojišťovny podle jejích údajů nejvíce krátí pojistné plnění.
Tady jsou „výsledky“:
-
pojišťovna Triglav uhradí klientovi 24 % ze způsobené škody
-
u společnosti AXA je úhrada 26 %
-
u Directu 32 %
-
nad 70 procent úhrady se dostávají pojišťovny Uniqa, Česká Pojišťovna, Generali, Kooperativa, Allianz a ČSOB.
Pane řediteli, co vy na to?
"Udávaná sestavená tabulka může vycházet z různých zdrojů, respektive zahrnovat různé oblasti náhrady škody a to např. škody na vozidle nebo „škody“ za náhradní vozidlo.
Spíše se kloním k faktu, že společnost „Nehodová služba“ čerpá především z případného krácení náhrad za poskytnutí tzv. náhradního vozidla – půjčovného, jenž směřuje „celé“ plnění za náhradní vozidlo do „kapsy“ této společnosti a tudíž představuje hlavní „výdělečný“ proces, který ovlivňuje ziskovost takovéto společnosti. Pokud tedy pojišťovna důsledně a individuálně posuzuje vznášené nároky na náhradní vozidlo, a tím pádem hradí jen odůvodněné a nezbytně nutné náklady, snižuje tak této společnosti „zisk“. Pak v celkovém součtu dochází daná společnost k závěrům, že na půjčovném „nejméně vydělala u těchto pojišťoven“ .....
Takže je možné, že níže uvedená čísla v procentech vycházejí právě z těchto údajů vztahujících se k půjčovnému. To je pochopitelné, protože právě z účetnictví lze dospět k „tabulkovým výsledkům“, která pojišťovna „nejvíce“ krátila plnění, respektive ale plnění za půjčovné, které je právě evidováno přímo tím kdo vystavuje fakturaci, tj. v tomto případě Nehodový servis. Takže, pokud z faktury za půjčovné z nějakých důvodů krátíme plnění (neoprávněná výše půjčovného, neoprávněná doba půjčovného, případně další ) v účetnictví samozřejmě je generován dluh na takto vystavené faktuře a tím vzniká podklad pro „nějakou sestavenou tabulku“.
Pokud budeme hovořit za AXA pojišťovnu, snažíme se od počátku zaměřit na řádnou kontrolu vznesených nároků na půjčovné, aby nedocházelo k neoprávněnému účtování záměrně navýšených nákladů na tuto poskytovanou službu „zdarma“, na níž si dotyčné subjekty zbudovali „živnost“, a i s ohledem na malý procentuální podíl na trhu, vychází výsledek pro nás takto negativně. "
Děkuji Vám za rozhovor.
Dagmar Šístková

Komentáře
Přidat komentářStanovisko k zavádějícím informacím pojišťovny AXA
V roce 2008 po zveřejnění Nálezu ÚS 2221/07 začala histerie na pojišťovnách. Okamžitě svolali poradu na ČKP s cílem napadnou Nález.Pochopili, že to není tak jednoduché a vytvořili paskvil na obhajobu stálého uplatňování amortizace. A to přesto, že ČKP spočítalo kdy při navýšení sazeb pojištění o 247 Kč není nutné amortizovat. Žádná pojišťovna nesouhlasila!! Proč? proč pojišťovny stále uplatňují princip kolektivní viny a ne jak v zahraničí dle individuelního přístupu podle zaviněných nehod? JEN PRO ZISKY A PLATY VEDENÍ!!!
pojišťovny krátí
Že pojišťovny často neoprávněně poškozené krátí je prostě fakt. Že každá pojišťovna jinou měrou je taky fakt, jelikož likvidátoři musí postupovat podle interních předpisů, které má každá pojišťovna jiné. Že se na pojišťovnách snaží parazitovat zejména autopůjčovny, je věc druhá. Ať nám spíš pan ředitel Axy napíše procentuální úspěšnost Axy v soudních sporech o pojistné plnění. To bude mít mnohem vyšší vypovídací hodnotu o oprávněnosti krácení plnění...
Pomoc poškozeným o.s.
AXA *censored*
AXA je zrovna ta pojišťovna, na kterou bych jako poškozený nechtěl narazit. Kolega byl v létě nabourán autem pojištěným u AXY a dodnes nemá škodu uhrazenou. Viníkovi je to jedno a AXA dělá všechno proto, aby nemusela plnit. Takže pojišťovnám jako je AXA, Podnikatelská (ČPP), Triglav a jim podobným by měla ČNB odebrat licenci. Chudáci ti, co jsou ne vlastní vinou nabouráni a viníci jsou pojištěni u výše zmiňovaných *censored*-pojišťoven.