Německý trh s pojištěním motorových vozidel prožil mezi lety 2022 až 2024 turbulentní období s celkovými ztrátami z upisování ve výši 5,1 miliardy EUR. Nejhorší byl rok 2023, kdy ztráty dosáhly 3,4 miliardy EUR. Po osmi ziskových letech se odvětví v roce 2022 dostalo zpět do červených čísel a následující rok zaznamenalo nové 16leté maximum ztrátovosti.
Společnost E+S Rückversicherung AG, dceřiná firma Hannover Rück SE specializující se na německý trh, však pro letošní rok předpovídá obrat. Primární pojišťovny by měly poprvé od roku 2021 dosáhnout pojistně-technického zisku ve výši 1,4 miliardy EUR, což odpovídá 3,6 % z celkových příjmů z pojistného. Za obratem stojí úspěšná restrukturalizační opatření a také podprůměrné škodní nároky v oblasti škod způsobených přírodními riziky.
V Německu je aktuálně pojištěno 71,8 milionu vozidel, z nichž se generuje přibližně 37,8 miliardy EUR hrubého pojistného. Zatímco počet vozidel v posledních devíti letech roste lineárně, příjmy z pojistného zaznamenaly zlom v roce 2023 (30,2 miliardy EUR) a od té doby strmě stoupají díky masivním úpravám sazeb.
Mohlo by vás zajímat: Konference: Pojišťovnictví mezi regulací, inovacemi a riziky budoucnosti
Zdražování pokračuje, inflace škod tlačí nahoru
Německé pojišťovny motorových vozidel výrazně zvýšily pojistné napříč všemi produkty. U kompletního havarijního pojištění vzrostlo průměrné pojistné v roce 2023 o 4,9 %, v roce 2024 o 11,8 % a v roce 2025 následovalo další prudké zvýšení o 15,2 %. Částečné kasko zaznamenalo rovněž strmý růst – z 1,5 % v roce 2023 přes 8,6 % v roce 2024 až na 12,9 % v roce 2025. Pojištění odpovědnosti stouplo ve sledovaném období přece jen mírněji: o 3,1 % v roce 2023, o 9,4 % v roce 2024 a o 9,7 % v letošním roce.
„Německé pojišťovny motorových vozidel jsou na dobré cestě k opětovnému získání ziskovosti. Cesta k udržitelnému návratu k ziskovosti však ještě není u konce,“ konstatoval Thorsten Steinmann, generální ředitel společnosti E+S Rück. Podle něj je inflace pojistných událostí výrazně nad obecnou mírou inflace, zejména kvůli dalšímu nárůstu nákladů na náhradní díly a na práci v servisech. V pojištění odpovědnosti zase rostou náklady na závažné škody na zdraví z důvodu vyšších nákladů na léčbu a péči. „V této souvislosti je nezbytné další cílené zvyšování cen v motorové divizi, protože pojišťovny musí toto zvýšení nákladů zohlednit ve svých cenách,“ uvedl Steinmann.
Pro rok 2026 předpovídá Hannover Re další růst hrubých příjmů z pojistného o 6,3 % na přibližně 40,2 miliardy EUR. Počet pojištěných vozidel by měl vzrůst ze 70,4 milionu na konci roku 2023 na 72,3 milionu na konci roku 2026. Zisk z upisování však klesne na 1,2 miliardy EUR, tedy 3,1 % hrubého příjmu, což bude důsledek očekávaného nárůstu ztrát z přírodních rizik a zvýšení průměrných nákladů na pojistné události o 5 až 6 %.
Propastné rozdíly mezi pojišťovnami
Výsledky jednotlivých pojišťoven se dramaticky liší, jak ukazuje studie "Industry Monitor 2025: Pojištění motorových vozidel" společnosti V.E.R.S. Leipzig GmbH. Z 50 největších hráčů na trhu, kteří pokrývají přibližně 90 % německého trhu, jich 39 dosáhlo v loňském roce kombinovaného poměru přes 100 % (oproti všem 50 v předchozím roce). Osm pojišťoven dokonce skončilo na hodnotě 114 % nebo výše, přičemž nejhorší výsledek téměř 137 % zaznamenala společnost se sídlem v Norimberku – Nürnberger Versicherung.
Celkový kombinovaný poměr odvětví se v loňském roce zlepšil na 104,0 % oproti 111,3 % v roce 2023. Největšího zlepšení dosáhla divize BGV Insurance, která předchozí rok skončila na dně žebříčku. Loni snížila svůj kombinovaný poměr o 18,4procentního bodu a škodní kvótu dokonce redukovala o více než 17 % na závěrečných 95,6 %.
Naopak Nürnberger Versicherung se propadl ještě hlouběji do červených čísel s kombinovaným poměrem 136,6 %. Škodní kvóta vzrostla o 7,5 % na 113,5 % a společnost zahájila rozsáhlý restrukturalizační program. Nyní je prodávána Vienna Insurance Group. Ukazatel provozních nákladů vykazoval mezi německými autopojišťovnami průměrnou úroveň 17,9 %. Nejvyšší hodnotu 25,7 % hlásila společnost Rhion (meziroční zvýšení o 1,2 %), většině hráčů se však podařilo provozní náklady mírně snížit; změna o více než dva procentní body byla pozorována pouze u společnosti Debeka.
Mohlo by vás zajímat: Německý pojistný trh 2024: Allianz drží nezpochybnitelné vedení
Křehká stabilizace s výzvami před sebou
Německý trh s pojištěním motorových vozidel sice dosáhl prvního zisku po letech ztrát, ale cesta k udržitelné profitabilitě je stále nejistá. Pokračující enormní inflace nákladů na škody, do budoucna pravděpodobně vyšší ztráty z přírodních katastrof a nutnost dalšího zdražování pojistného vytváří složité prostředí pro celé odvětví, které je navíc silně konkurenční. Propastné rozdíly ve výsledcích jednotlivých pojišťoven navíc ukazují, že úspěch závisí nejen na tržních podmínkách, ale především na kvalitě řízení a schopnosti efektivně reagovat na měnící se prostředí. Podobné problémy však neřeší jen německé pojišťovny; analogický scénář se odehrává i v jiných evropských zemích včetně České republiky. Otázkou zůstává, jak zákazníci ponesou rostoucí náklady na pojištění svých vozidel. Jezdit asi nepřestanou, ale mohou například začít omezovat rozsah nepovinného krytí.
Komentáře
Přidat komentář