Klíčovým produktem ochrany firem v EU je pojištění odpovědnosti za škodu. Stejně důležité je i pojištění přerušení provozu.
Vyplývá to ze zkušeností těch, kteří firmy pojišťují – makléřů. Na setkání novinářů s představiteli Asociace českých pojišťovacích makléřů zaznělo, že firmy si jen pomalu uvědomují nová rizika a potřebu jejich pojištění.
„Po povodních se ukázalo, že někteří podnikatelé následkem řádění živlů zkrachovali,“ uvedl Mgr. Dominik Štros, místopředseda Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM). Katastrofy v podstatě vyškolily podnikatele.
V současné době podnikatelé pečlivě přistupují k pojištění, nepojišťují si však přerušení provozu, což je jeden z nejdůležitějších produktů, zdůraznil Štros.
Jaké produkty firmy využívají
Firmy si dobře zabezpečují svá sídla, snaží se mít kvalitně ošetřeny smluvní vztahy a chrání si svá data. Pojišťují si hlavně movité i nemovité věci včetně automobilů, na některá rizika však zapomínají. Výzkum, provedený u 149 firem ukázal, že 89 % firem má pojištěný majetek, firemní auta mají zhruba ze 68 % povinné ručení i havarijní pojištění.
57 % oslovených firem mělo majetek pojištěný proti krádeži a stejné procento uzavřelo i pojištění obecné odpovědnosti. Téměř polovina firem (47 %) uzavřela pro své zaměstnance úrazové pojištění a 31 % pojištění profesní odpovědnosti.
Stejné procento firem přispívá svým zaměstnancům na penzijní připojištění a čtvrtina dokonce i na životní pojištění. Skoro čtvrtina firem (24 %) si pojistila odpovědnost za výrobek.
Pojištění managementu
11 % oslovených firem uzavřelo pojištění odpovědnosti managementu. Rovná tři procenta takové pojištění plánují. Udělají dobře, pokud se pro tento druh pojištění rozhodnou.
„Když někdo z členů statutárních orgánů chybně rozhodne a akcionáři přijdou o peníze, bude se takové pojištění hodit,“ konstatoval Dominik Štros. V některých státech je dokonce takové pojištění povinné, u nás zatím ne. Přesto zájem začíná růst.
Přerušení provozu
Pojištění přerušení provozu je základem, který zaručuje kontinuitu podnikání. Nahradí podnikatelům ušlý zisk a stálé náklady. Prozatím ho má 11 % podnikatelů a 3 % ho plánují.
V případech, jako bylo uzavření Palladia, se ukazuje, že pojistné produkty nejsou jednoduché a že se v budoucnosti firmy bez dobrého makléře, který se odborníkem ve svém oboru, neobejdou.
DŠ