Povedou autonomní vozidla k transformaci pojišťovnictví?


			Povedou autonomní vozidla k transformaci pojišťovnictví?

Na portálu amerického časopisu Insurance Journal byl zveřejněn článek o perspektivě autonomních vozidel, jež jsou schopna jízdy bez lidského zásahu, a jejich vlivu na vývoj pojistného trhu.

Podle Goldman Sachs[1] si rozšíření autonomních vozidel vyžádá rekonfiguraci autopojištění, které v USA produkuje přímé předepsané pojistné ve výši 400 mld. USD (v roce 2023 to bylo 383 mld. USD).  Lze počítat s tím, že poklesnou dopravní nehody způsobené lidskou chybou a sníží se náklady, ale otázky kolem odpovědnosti přetrvávají.  Analytikové Goldman Sachs uvedli, že autonomie má v dlouhodobém období potenciál podstatně snížit četnost dopravních nehod a přetvořit distribuci souvisejících škodních nákladů a právní odpovědnosti za nehody.


Mohlo by vás zajímat: Finanční gramotnost Čechů se mírně zlepšila. Hlavně u mladých v oblasti investic


Trh autonomních vozidel rychle roste a v roce 2030 by mohl dosáhnout výše 7 mld. USD. Kromě toho potenciální trh pro autonomní virtuální řidiče nákladních automobilů třídy 8 (kamiony) je odhadován v roce 2030 na 5 mld. USD. Například dlouho očekávané robotaxi Tesla funguje v domovském městě Austin v Texasu, které se stává centrem pro rostoucí obor robotaxi. Působí v něm již společnosti Alphabet Inc.’s a Waymo.  Texas má totiž relativně mírná pravidla pro autonomní řízení, které je tam regulováno v podstatě jako každý jiný způsob provozování osobních vozidel. Vozidla bez řidiče musí mít kamery, musí být schopna dodržovat dopravní předpisy a musí být pojištěna.

Analytikové Goldman Sachs očekávají, že náklady na pojištění poklesnou v příštích 15 letech o 50 %, a to z 0,50 USD na jednu míli v roce 2025 na zhruba 0,23 USD v roce 2040. Přesto předpokládají mírný reálný růst pojistného v autopojištění alespoň pro příštích 10–15 let.  Nicméně otevřenou otázkou je odpovědnost, která je v „srdci“ systému pojištění automobilů v USA. V současné době je osoba řídící vozidlo odpovědná za jakoukoli škodu na zdraví nebo majetku (věci) způsobenou jeho jízdou. Takový postup se stává mnohem složitějším či ožehavějším, když je vozidlo řízeno počítačem a osoba je pouze cestujícím. Kdo je v takovém případě odpovědný a kdo bude platit (náhradu škody)?

Základní ochrana potřebná pro autonomní vozidla by mohla posunout pojištění směrem k odpovědnosti za výrobek a krytí kybernetických rizik, tj. k odlišnému základnímu rizikovému profilu ve srovnání s tím, co pojistitelé kryjí dnes. Proto pojistitelé mohou mít potřebu investovat do talentů a schopností, aby byla se ziskem upisována nová sada základního rizika. V tomto případě se jedná o složité problémy, které budou muset být pravděpodobně řešeny u federálních soudů či v Kongresu, nebo u obou subjektů.


Mohlo by vás zajímat: Saúdskou Arábii čeká vlna konsolidace. Malé firmy přežijí jen stěží


Goldman Sachs, Tesla, Alphabet, tvůrce technologií pro autonomní řízení Aurora Innovation Inc., společnosti Uber Technologies Inc. and Lyft Inc., disponující mj. technologickými platformami k zajištění přepravy osob, a poskytovatel pojištění Progressive Corp. jsou buď beneficienty co se týče autonomních vozidel, nebo nakupují nebo budou nakupovat akcie, jakmile budou překonány obavy z rizik spojených s autonomním řízením.


[1] Goldman Sachs Group, Inc. je globální investičně bankovní společnost, která podniká v cenných papírechinvestičním bankovnictvířízení investic a dalších finančních službách, zejména s institucionálními klienty (USA).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články