Tři čtvrtiny českých dětí si umí najít cestu ke sportu samy

Tři čtvrtiny českých dětí si umí najít cestu ke sportu samy
Tři čtvrtiny českých dětí si umí najít cestu ke sportu samy
3.11.2015 Produkty

České děti nejsou líné a samy od sebe vyhledávají pohybové aktivity. Třem čtvrtinám z nich dokonce nemusí s výběrem sportu pomáhat rodiče. Ti usměrňují své potomky v méně než třetině případů. Životní styl celé rodiny však má i tak zásadní dopad na celkový vztah dětí ke sportu. Rodiny s pestrými zájmy totiž inspirují děti více než pasivní domácnosti. Tyto a další závěry vyplývají z rozsáhlého průzkumu Nadace Kooperativa „Česká rodina žije“.

České děti jsou v oblasti sportu až překvapivě samostatné. 75 % z nich si samo určí, kterým sportem se chce zabývat. Důležitou roli hraje kolektiv. 23 % mladých sportovců inspirovali jejich kamarádi. Již menší vliv mají učitelé, respektive trenéři. Dohromady přivedou ke sportu 11 % nezletilých,“ představuje zajímavá fakta z průzkumu Petr Hartoš, analytik pojišťovny Kooperativa.

kooperativa sport děti

Zdroj: Česká rodina a její potřeby (n=745). Nadace Kooperativa, léto 2015.

Z průzkumu dále vyplývá, že děti rodičů, kteří aspirovali na profesionální sportovní kariéru, se sportu častěji věnují na závodní úrovni. Naopak v případě dětí, pro které je pohyb pouze volnočasovou aktivitou, se jejich rodiče většinou věnovali sportu pouze rekreačně.

Ačkoliv rodič zpravidla neovlivní výběr konkrétního sportu, láska k pohybu se dědí z generace na generaci. Pro mladého sportovce je tedy aktivita rodičů zásadní. Rodiny s pestrými zájmy inspirují více než pasivní domácnosti. Tuto hypotézu potvrzuje česká socioložka Jiřina Šiklová: „To, jak se v rodinách tráví volný čas, do značné míry závisí na tzv. kulturním a sociálním kapitálu. Tam kde se více čte, učí cizím jazykům nebo chodí do divadla, se děti vedou i k pohybu. Rozdíl v podpoře sportu mezi aktivní a pasivní rodinou činí až 20 %.“ Tradičními rodinnými aktivitami jsou podle 26 % respondentů kratší procházky, o 4 % méně uvedlo cyklistiku.

Závěry vyplývají s rozsáhlého průzkumu Nadace Kooperativa, který byl realizován agenturou Perfect Crowd na reprezentativním vzorku českých rodin. Šetření s názvem „Kde se rodí zdraví“ je součástí dlouhodobého projektu „Česká rodina žije“, který se zaměřuje na prozkoumání života současných českých rodin a identifikování problémů, jež by mohl pomoci vyšetřit.

Zdroj: Vienna Insurance Group

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články