Dnes zveřejňujeme další díl na téma, kdo je risk manažer a co všechno má v náplni práce. V tomto díle, který je již poslední, probereme vlastnosti tohoto důežitého odborníka.
KONCEPČNÍ SCHOPNOSTI:
Na této úrovni znalostí musí risk manager být schopen porozumět činnosti celé organizace, jejím strategickým cílům a následujícím oblastem:
-
PLÁNOVÁNÍ – určení příslušných cílů pro organizaci, globální perspektiva, celkový obrázek činnosti, firemní kultura
-
ORGANIZACE – vytvoření úseku ERM, jeho obsazení, vztahy s ostatními investory, RM kultura
-
ROZHODOVÁNÍ – schopnost identifikovat a analyzovat problémy a umění vybrat správné řešení, porovnání dat, úsudek
-
MANAŽERSKÝ PROCES – znalost, identifikace příležitostí a řešení, rozhodování a administrace
-
ETICKÉ CHOVÁNÍ – vysoká úroveň etiky, transparentnost, loajalita
-
ORGANIZAČNÍ ARCHITEKTURA – schopnost budovat vztahy, strategické aliance a partnerství jak uvnitř, tak vně organizace, zabezpečit obecný prospěch z těchto vztahů
-
STRATEGICKÉ MYŠLENÍ – vize, budování nových inovačních konceptů, produktů a řešení
TECHNICKÉ DOVEDNOSTI:
Toto je vlastní provozní úroveň odborné kompetence risk managera:
-
PROCES ŘÍZENÍ RIZIK – modely RM, potřeba organizace, jak RM přináší hodnotu, znalost procesu ERM, tvorba programu, analýza rizik, identifikace řešení …
-
ANALÝZA RIZIKA – propojení rizika s klíčovými procesy, měření a analýza rizik, statistické metody, modely, profily, zpracování možných variant a dopadů rizika na společnost
-
KONTROLA RIZIKA – schopnost aplikovat kontrolní prvky, reakce na riziko, zpracování krizových plánů
-
FINANCOVÁNÍ RIZIKA – porozumění finančním prvkům, pojištění, ATR, alokace na nákladová centra
-
ERM – znalost procesu a optimalizace rizik v organizaci, přidaná hodnota ERM pro společnost
-
PROJEKTOVÝ MANAGEMENT – schopnost tvorby projektových řešení a jejich implementace
-
ZNALOST POJIŠTĚNÍ – kontrakty, právní aspekty, ceny, znalost globálních pojistných trhů, regulace
-
VZTAHY S DODAVATELI – vytvoření vztahů se všemi dodavateli, outsourcované služby, hodnocení dodavatelského řetězce a jeho rizika
-
RM INFORMAČNÍ SYSTÉMY – implementace a provoz potřebných informačních systémů
ZÁKLADNÍ KOMPETENČNÍ DOVEDNOSTI:
Jsou prakticky vyjádřením běžných manažerských schopností:
-
OSOBNÍ – motivace, inovace, zkušenosti komunikace, schopnost vést, budovat tým
-
VZTAHOVÉ – leader, motivátor, vyjednavač, schopnost dosáhnout shody
-
ODBORNÉ – nutnost znalosti všech aspektů činnosti firmy alespoň v základním rozsahu:
účetní, ekonomika, finance, právní, lidské zdroje, audit, řízení, informace, technologie, marketing, provozní záležitosti, statistika, bezpečnost.
Tyto znalosti a dovednosti nejsou statické, ale neustále se s rozvojem risk managementu upravují a samozřejmě mohou mít určité odlišnosti podle oboru činnosti.
Vyhledání a motivace osobnosti s výše uvedeným rozsahem znalostí a schopností není určitě jednoduchou záležitostí, protože manažeři tohoto kalibru upřednostní spíše aktivní manažerskou práci, než uplatnění spíše „poradního hlasu“. Ani ten nejlepší risk manager nemůže proces ve společnosti připravit, zavést a efektivně využívat bez toho, aby disponoval:
-
viditelnou a silnou aktivní podporou vrcholového vedení a představenstva
-
implementačním týmem, fungujícím napříč celou organizační strukturou
-
možností nastavení ERM v souladu se základními strategickými a finančními cíly organizace
-
pochopením toho, že ERM je proces a potřebuje určitý čas aby se rozvinul a přinášel přidanou hodnotu společnosti
-
dostatečným potenciálem tréninku a potřebných zdrojů
-
porozuměním, že to není nový, samostatný program – ale součást běžného řídícího procesu společnosti a přijetím procesu všemi liniemi řízení společnosti a všemi pracovníky
-
neustálým hledáním nových námětů (od zaměstnanců, externě)
-
porozuměním zahájit proces postupně s vybranými riziky – nesnažit se o plné plošné zavedení všech procesů ihned
Ing. Vladimír Pulchart, CEO, London Direct Underwriters, a.s.

Komentáře
Přidat komentář