Pojišťovnictví bude potřebovat risk manažery - 3.díl

17.6.2010 Pojistný trh

Stále doznívající dopady nedávné finanční krize, měnící se demografické podmínky, vliv přírodních katastrof na straně jedné nebo rostoucí požadavky regulačních a dozorových orgánů na straně druhé aktivují u řady společností ve všech oborech činnosti potřebu nějakým způsobem urychleně obsadit či v tom lepším případě zkvalitnit pozici manažera pro řízení rizik.

Dnes zveřejňujeme další díl na téma, kdo je risk manažer a co všechno má v náplni práce. V tomto díle, který je již poslední,  probereme vlastnosti tohoto důežitého odborníka. 

KONCEPČNÍ SCHOPNOSTI:


Na této úrovni znalostí musí risk manager být schopen porozumět činnosti celé organizace, jejím strategickým cílům a následujícím oblastem:

  • PLÁNOVÁNÍ – určení příslušných cílů pro organizaci, globální perspektiva, celkový obrázek činnosti, firemní kultura

  • ORGANIZACE – vytvoření úseku ERM, jeho obsazení, vztahy s ostatními investory, RM kultura

  • ROZHODOVÁNÍ – schopnost identifikovat a analyzovat problémy a umění vybrat správné řešení, porovnání dat, úsudek

  • MANAŽERSKÝ PROCES – znalost, identifikace příležitostí a řešení, rozhodování a administrace

  • ETICKÉ CHOVÁNÍ – vysoká úroveň etiky, transparentnost, loajalita

  • ORGANIZAČNÍ ARCHITEKTURA – schopnost budovat vztahy, strategické aliance a partnerství jak uvnitř, tak vně organizace, zabezpečit obecný prospěch z těchto vztahů

  • STRATEGICKÉ MYŠLENÍ – vize, budování nových inovačních konceptů, produktů a řešení

TECHNICKÉ DOVEDNOSTI:


Toto je vlastní provozní úroveň odborné kompetence risk managera:

  • PROCES ŘÍZENÍ RIZIK – modely RM, potřeba organizace, jak RM přináší hodnotu, znalost procesu ERM, tvorba programu, analýza rizik, identifikace řešení …

  • ANALÝZA RIZIKA – propojení rizika s klíčovými procesy, měření a analýza rizik, statistické metody, modely, profily, zpracování možných variant a dopadů rizika na společnost

  • KONTROLA RIZIKA – schopnost aplikovat kontrolní prvky, reakce na riziko, zpracování krizových plánů

  • FINANCOVÁNÍ RIZIKA – porozumění finančním prvkům, pojištění, ATR, alokace na nákladová centra

  • ERM – znalost procesu a optimalizace rizik v organizaci, přidaná hodnota ERM pro společnost

  • PROJEKTOVÝ MANAGEMENT – schopnost tvorby projektových řešení a jejich implementace

  • ZNALOST POJIŠTĚNÍ – kontrakty, právní aspekty, ceny, znalost globálních pojistných trhů, regulace

  • VZTAHY S DODAVATELI – vytvoření vztahů se všemi dodavateli, outsourcované služby, hodnocení dodavatelského řetězce a jeho rizika

  • RM INFORMAČNÍ SYSTÉMY – implementace a provoz potřebných informačních systémů

ZÁKLADNÍ KOMPETENČNÍ DOVEDNOSTI:


Jsou prakticky vyjádřením běžných manažerských schopností:

  • OSOBNÍ – motivace, inovace, zkušenosti komunikace, schopnost vést, budovat tým

  • VZTAHOVÉ – leader, motivátor, vyjednavač, schopnost dosáhnout shody

  • ODBORNÉ – nutnost znalosti všech aspektů činnosti firmy alespoň v základním rozsahu:

účetní, ekonomika, finance, právní, lidské zdroje, audit, řízení, informace, technologie,  marketing, provozní záležitosti,  statistika, bezpečnost.

Tyto znalosti a dovednosti nejsou statické, ale neustále se s rozvojem risk managementu upravují a samozřejmě mohou mít určité odlišnosti podle oboru činnosti.


Vyhledání a motivace osobnosti s výše uvedeným rozsahem znalostí a schopností není určitě jednoduchou záležitostí, protože manažeři tohoto kalibru upřednostní spíše aktivní manažerskou práci, než uplatnění spíše „poradního hlasu“. Ani ten nejlepší risk manager nemůže proces ve společnosti připravit, zavést a efektivně využívat bez toho, aby disponoval:


  • viditelnou a silnou aktivní podporou vrcholového vedení a představenstva

  • implementačním týmem, fungujícím napříč celou organizační strukturou

  • možností nastavení ERM v souladu se základními strategickými a finančními cíly organizace

  • pochopením toho, že ERM je proces a potřebuje určitý čas aby se rozvinul a přinášel přidanou hodnotu společnosti

  • dostatečným potenciálem tréninku a potřebných zdrojů

  • porozuměním, že to není nový, samostatný program – ale součást běžného řídícího procesu společnosti a přijetím procesu všemi liniemi řízení společnosti a všemi pracovníky

  • neustálým hledáním nových námětů (od zaměstnanců, externě)

  • porozuměním zahájit proces postupně s vybranými riziky – nesnažit se o plné plošné zavedení všech procesů ihned

Ing. Vladimír Pulchart, CEO, London Direct Underwriters, a.s.

 

 

Share/Bookmark

Zdroj: Ing. Vladimír Pulchart

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články