Kateřina Hofmannová pro Akademii ČAP: Jaké jsou v Allianz priority vzdělávání


			Kateřina Hofmannová pro Akademii ČAP: Jaké jsou v Allianz priority vzdělávání

Na jaká témata je dobré se zaměřit a jak zaměstnance motivovat, aby je vzdělávání bavilo? Co změní AI? Jak předejít syndromu vyhoření, a jak se vzdělávají „vzdělávači“? O tom všem a mnohém dalším byl rozhovor s Kateřinou Hofmannovou z Allianz pojišťovny, který byl publikován na portálu Akademie České asociace pojišťoven.


Více informací o Akademii České asociace pojišťoven získáte ZDE


Jaká témata týkající vzdělávání u vás v Allianz v roce 2024 dominovala?

akademie ČAP 2025Jedná se o témata, která jsou důležitá pro celou naši skupinu, pro zaměstnance na celém světě. Letos byla takovým skupinovým tématem digitální připravenost, zejména AI a práce s daty. Jsou to opravdu obrovské agendy, s ohledem na skupinu lidí, která se potřebovala s nástroji naučit pracovat, abychom se jako firma někam posunuli. Dalším velkým tématem byla práce s manažery. Potřebujeme dát manažerům podporu, aby byli připraveni řídit a inspirovat kolegyně a kolegy ve svém týmu.

Pracujeme s mentoring programem na několika úrovních, což je, myslím, velmi užitečná i vítaná aktivita, Máme mentoring interní a máme možnost využít mentorování kolegů ze zahraničí. Zároveň u nás běží talentový program i další aktivity, do kterých se mohou zaměstnanci zapojit a rozšířit své dovednosti a zkušenosti. Chceme je motivovat k rozvoji, aby se díky novým znalostem mohli v co největší míře zapojit do zajímavých projektů a měli možnost profesně i odborně růst.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pojištění velkých rizik je problém. Blíží se regulace srovnávačů?


Prozradíte nám, jaké budou priority ve vzdělávání pro rok 2025?

Témat na rok 2025 je mnoho. Prvním je diverzita ve velmi širokém pojetí. Je pro nás důležité, abychom spolu dobře vycházeli a spolupracovali bez ohledu na generaci, pohlaví nebo vyznání. Budeme pokračovat s AI. Chtěli bychom být více interaktivní. Rádi bychom, aby s námi zaměstnanci vzdělávání tvořili a aby mělo ještě větší dopad. Víme, že větší prožitek a zapojení ve vzdělávání funguje, a vědí to i zaměstnanci. Interaktivita baví i pomáhá. S pomocí AI bychom to mohli zvládnout ještě lépe. Budeme určitě pokračovat v intenzivní práci s manažery.

Chtěli bychom jim nabídnout více prostoru pro sebe, na seberozvoj a inspiraci. Budeme se věnovat také tématům jako je Power BI, flexibilita, wellbeing apod. Vnímáme jako velmi důležité připravit se na budoucnost, na jedné straně cestou profesního rozvoje, abychom se mohli posouvat dál a na té druhé pak také podporou zdraví a péče o zaměstnance abychom byli připraveni na změny, které nás čekají.

Ve vzdělávání působíte již nějakou dobu a v tomto oboru máte velké zkušenosti. Každý rok se zveřejňují nejrůznější statistiky toho, jak moc firmy školí, kolik investují, jaké jsou podmínky pro školení apod. Skutečnost, ta běžná, každodenní, bývá ale jiná. Jak vnímáte firemní vzdělávání vy?

To je zajímavá otázka. Myslím si, že se školí stále víc, že se vzdělávání stává stále větší prioritou. Respektive společnosti si častěji uvědomují, jak důležité pro ně vzdělávání je, jak důležité je lidi rozvíjet. Vzdělávání je přesně to místo, kde můžeme lidem pomoci, aby byli schopni naplnit cíle, aby svou práci zvládali, aby pracovali v souladu s potřebami firmy a potřebami klientů a zároveň byli s tím co dělají a jak to dělají spokojeni. Aby jim jejich práce dávala smysl a bavila je. Takže nepochybně je vzdělávání stále větší prioritou a zároveň vnímám, že se na vzdělávání více podílí manažeři a experti, kteří umí popsat své potřeby i potřeby týmu a vědí, že jim prostřednictvím dobře plánovaného rozvoje umíme pomoci. A také jsou kolegové do celého procesu více zapojení i jako lektoři a spoluautoři.

Vzdělávání už není pouze aktivitou HR. Má za sebou ve firmách dlouhou cestu, hodně se proměnilo. Vytváříme dlouhodobé vzdělávací plány, postavené na spolupráci a interaktivitě a lidé sami vědí, kam se chtějí posunout. Je to společná práce, a pokud ji dobře nastavíme, stává se vzdělávání nedílnou součástí úspěšné společnosti. Měla jsem vždy štěstí na zaměstnavatele, kteří si tohle uvědomují. A to rozhodně není samozřejmé. Snažíme se, aby lidé poznali sami sebe a věděli, co je pro ně tou prioritou, kam se chtějí posouvat, co jsou jejich silné stránky a v čem třeba potřebují pomoc.

Co ještě podle vaší zkušenosti přispívá ke zvýšení motivace a zájmu o vzdělávání?

Hodně záleží také na tom, jaké téma zrovna řešíme. Jsou oblasti, které jsou velmi zajímavé, protože je téma aktuální nebo protože dané školení řeší aktuální problém. Tam motivaci řešit nemusíme. Myslím, že v Allianz se nám daří reagovat na skutečné potřeby. Rozvoj neplánujeme tak, že bychom si řekli, co by bylo dobré, ale hodně mluvíme s manažery týmů. Vedle toho je důležité i plánování. Školení musí být dobře načasované. Například kdybychom v době loňských povodní chtěli intenzivně školit kolegyně a kolegy z call centra, tak by to možné nebylo. Byli extrémně vytížení řešením škod a nebylo tak možné jejich kapacitu pro klienty vyčerpat školením. A absolutní prioritou pro úspěch je kvalita lektorů a zajištění školení. Kdo se jednou zklame, už nechce školení věnovat svůj čas a je náročné to změnit.


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 2024: Pojišťovnám dramaticky rostly náklady na pojistné plnění


Ve vzdělávání se mluví o mezigeneračních tématech. O mladých generacích se říká, že vzdělávání je pro ně velmi důležité a jsou zvyklí na sobě více pracovat. Máte také tuhle zkušenost?

Určitě ano. U pohovorů se lidé, především ti mladší, často ptají na možnosti vzdělávání. Jaký je prostor, za jakých podmínek a jak se budou moci vzdělávat. Doufám, že tento trend bude silnější. Mladí lidí jsou po škole „nastartovaní“. Jsou na začátku a často si uvědomují, co všechno neumí, a jsou tak „hezky lační“ po informacích. Na pohovory ale také přichází ti, kteří jsou již zkušení, a ačkoliv můžeme mít pocit, že toho tolik nepotřebují, stále se objevují nové oblasti nebo celkově novinky, se kterými jim ještě pomoci můžeme. Například zmíněná AI. Takže z mé zkušenosti to nejsou pouze mladí, kteří se o vzdělávání zajímají. V Allianz se snažíme edukovat celou firmu, nechceme, aby nám někdo „usnul“, aby měli lidi pocit, že mají hotovo do konce života. Termín celoživotní vzdělávání je pro mě všeříkající. Od dětství se učíme, a to po celý život. Velkou výhodu mají korporace jako Allianz. Síť a možnosti pro vzdělávání jsou obrovské.

Vidíte nějakou změnu ve firemním vzdělávání po epidemii covidu? Obecně jsme hodně přešli do online prostředí, pracujeme více z domova, učíme manažery vést týmy na dálku. Jak je to v Allianz?

V rámci školení jsme částečně zůstali v online prostředí. Už jsme se všichni naučili, jak na to. Nebyla to snadná cesta – sladit technické obtíže, změnit některé návyky, ale hodně jsme se u toho naučili. A jsme v situaci, kdy online vzdělávat umíme a pomáhá nám to. Stále ale zvažujeme, co je pro online prostředí vhodné a co nikoliv. Snažíme se o online hodně kvůli dostupnosti pro zaměstnance nebo alespoň o hybridy, aby mohli například zůstat na home office. Naopak ale týmová školení děláme prezenční formou, protože vedle předávaného know-how je žádoucí, aby spolu kolegové trávili čas a potkávali se.

Psychohygiena je v poslední době stále aktuálnějším tématem. Vysoký psychický tlak, potřeba osvěty v oblasti duševního zdraví, péče o sebe i schopnost rozpoznat varovné signály u sebe či kolegů – to vše hraje v dnešní hektické době klíčovou roli. Jak k těmto otázkám přistupujete v Allianz?

Tuto potřebu si plně uvědomujeme a snažíme se jít řešení těchto problémů naproti. Obzvlášť na přelom a začátku nového roku bývají lidé hodně přetížení. Pořádáme workshopy na téma wellbeing i mindfulness a práce s energií. Máme také dlouhodobé programy pro ty, kteří třeba řeší náročnou situaci a potřebují odbornou pomoc. Naši zaměstnanci mají možnost využít terapeutickou linku zdarma. Pravidelně informujeme o inspirativních tématech z této oblasti s cílem oblast duševní pohody „odtajnit“, abychom věděli, co je běžné a kde se pohybujeme za limity, kdy, kde a jak nás mohou kolegové kontaktovat.

Tato aktivita se nám velmi dobře vrací. Kolegové se přichází poradit, obrací se na nás, získáváme důvěru, a pokud víme, že se něco děje, snažíme se maximálně pomoci. Nechceme, aby nám odcházeli lidé se syndromem vyhoření, snažíme se vytvářet zdravé podmínky, aby mohli zaměstnanci pracovat kvalitně, ale zároveň aby stihli být spokojení i v jiné než pracovní rovině života.

Trochu osobní otázka? Chodí, nebo nechodí kovářova kobyla bosa? Jak jste na tom ve vzdělávání se vzděláváním?

Určitě nechodí! Nedávno jsme například měli moc hezký seminář na téma soustředění. V našem oddělení se hodně potýkáme s multitaskingem, naše agendy se často prolínají a snažíme se navzájem si pomáhat. Chtěli bychom ale podpořit právě tu schopnost zaměření se na jednu oblast, dokončování, aby nám věci ubývaly a přicházel častěji dobrý pocit z úkolů, které se nám daří uzavřít. A také musíme umět vypnout. A chceme se více zaměřit na AI, aby nám AI pomohlo tam, kde je to možné i na naše osobní a týmové silné stránky.


Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Podpojištění, zdravotnictví a geopolitika. Trh je připraven!


Když na chvílí odhlédneme od Allianz – co si vy osobně myslíš, že vnese AI do oblasti firemního vzdělávání, do běžné reality naší práce?

Mě AI baví a přijde mi, že je velký pomocník už teď. Když přišel internet, rozšířil se velmi rychle a dnes je běžný stejně tak e-maily atd. Vnímám AI jako další z trendů. Rozhodně se chytí a rozhodně hodně věcí promění. Spoustu toho urychlí a zjednoduší, což se ukazuje již teď. Jak se AI učí pracovat s emocemi, vznikají AI koučové, máme AI lektory na cizí jazyky. Vzdělávání je flexibilní a mělo by reagovat na to, co se děje.

Zmínila jste, že vzdělávání již netlačí pouze HR týmy, ale přichází podněty také od manažerů a jejich týmů, kteří se sami chtějí posouvat. Vždy ale musí být nějaký motor, který pohání mašinerii dopředu. Kdo je to v Allianz?

Myslím, že je to vlastně systém mnoha věcí, které do sebe zapadají a fungují. Patří sem určitě nezbytná podpora vedení a v Allianz máme velkou výhodu, že u nás vedení na vzdělávání dbá, zajímá se, co se ve vzdělávání děje a jak je aktivní. Pomáhá nám udržet kvalitu, posouvat ji dál, spoluvytváří ji. Pokud bychom ale neměli manažery, kteří chtějí podávat výkony, posouvat svou práci, starat se o své lidi a nezajímali se o ně, neměli bychom v nich takového partnera, jakého potřebujeme, a vzdělávání by nefungovalo. Velmi důležitá je také komunikace, aby lidé věděli, na jaké školení jdou a proč, co získají a říkali si o to, co potřebují a jak už jsem říkala, školení samo o sobě musí být kvalitní. Když někdo půjde na nějaké školení, které nebude mít přínos, nebude pro něj příště prioritou.

Děkuji Vám za rozhovor.

Akademie České asociace pojišťoven


Více informací o Akademii České asociace pojišťoven získáte ZDE


Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články