Lucie Žulavská: Pojišťování autonomních vozidel nebude žádná alchymie


			Lucie Žulavská: Pojišťování autonomních vozidel nebude žádná alchymie
13.10.2025 Rozhovory, Pojistný trh

V listopadu čeká Prahu odborná konference Insurance Forum 2025, která bude vybočovat z tradiční šedi podobných podzimních akcí. Kdo si myslí, že je určena pouze uzavřené bublině pojišťováků, ten se mýlí! Jejím tématem totiž bude problematika autonomní mobility, která bezpochyby zaujme nejenom odbornou, ale i širokou motoristickou veřejnost. Konat se bude ve čtvrtek 13. listopadu 2025 od 9:30 do 17:00 hodin na výstavišti PVA EXPO v pražských Letňanech. Vystoupí na ní také projektová manažerka Slavia pojišťovny JUDr. Lucie Žulavská, která se této oblasti věnovala už v rámci svého působení v pracovní skupině evropské federace pojištění a zajištění Insurance Europe v Bruselu.

Jak se v současnosti v Čechách díváme na autonomní mobilitu?

Letos jsme tento pojem poprvé vložili do české právní úpravy. Zatím se ale dotýká jenom jejich nižších stupňů. Konkrétně třetího a třetího plus, kde ještě nejde o plně autonomní systém. U nich musí být řidič pořád ve střehu.

A u toho teď zůstane?

Nikoliv! V blízké budoucnosti už se plánuje začlenit do naší národní legislativy také čtvrtý a pátý stupeň autonomní mobility. A to už bude znamenat i citelný zásah do oblasti pojištění.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2024 v Česku dle oPojištění.cz


Dnes už ale přece řidič může spoléhat na moderní senzory, které dokážou auto zaparkovat bez jeho přičinění…

To je sice pravda, ale pořád platí, že když bude při couvání spoléhat na tyto senzory a poškodí při tom jiný vůz, odpovědnost za škodu leží výhradně na něm, a nikoliv na výrobci těchto senzorů. S dalším rozvojem autonomní mobility už však dojde k prolomení stávající právní úpravy objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla, jak ji dnes známe z povinného ručení. Tento doposud jediný segment se rozdělí do tří kategorií. V první zůstane odpovědnost řidiče nebo provozovatele, ve druhé bude odpovědnost výrobce vozidla a ve třetí odpovědnost výrobce software, která bude mít podobu pojištění kybernetické bezpečnosti.

Klasické povinné ručení přestane platit?

Nepřestane. Základním cílem Evropské unie je zajistit plnou ochranu poškozených z dopravních nehod. Poškozený se proto bude i nadále obracet na pojišťovnu viníka, která mu škodu zaplatí z tradičního povinného ručení. Pokud se ale prokáže, že se v tu chvíli na kolizi podílel i výrobce vozidla nebo výrobce software, přijde na řadu regres a pojišťovna viníka už si to s ostatními subjekty vyřídí, aniž by do toho zatahovala poškozeného. Informace o tom, ve kterém módu se aktuálně nacházelo havarující vozidlo, získá z tzv. černých skříněk, které budou mít tato auta povinně instalována.

Co je dnes tedy největší problém při zavádění těchto legislativních změn, které se dotýkají i pojišťovnictví?

Hodně složité, drahé a nákladné je schválení vozidla s autonomním systémem pro provoz na pozemních komunikacích. Pokud k tomu však dojde, pojišťovnictví už dnes dokáže legislativně pracovat i se třetím stupněm autonomní mobility, při kterém musí řidič pořád dávat pozor při řízení, už ale třeba nemusí mít neustále ruce na volantu. Jakmile ho však systém vyzve k návratu do úplné pohotovosti, musí se během několika vteřin znovu plně soustředit.


Mohlo by vás zajímat: Vnitropodnikové předávání podle GDPR… nové souvislosti


Kdo všechno bude na Insurance Forum 2025 o autonomní mobilitě hovořit?

Posluchači na konfereenci Insurance Forum 2025 uslyší nejenom právní nebo pojišťovácký pohled, ale také například technický nebo etický úhel pohledu. Mezi řečníky na kongresu bude třeba odborník na kybernetickou bezpečnost, holandský právník se zkušenostmi z digitalizace a AI likvidace škod, zástupce ministerstva dopravy nebo výkonný ředitel společnosti AutoSAP.

A z odborníků na pojišťovnictví mohu zmínit například předsedu Asociace českých pojišťovacích makléřů, vedoucího oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů, zástupce několika pojišťoven nebo CEO společnosti Creasoft, zabývající se vývojem softwarových řešení pro finanční trh.

Mít tolik zajímavých lidí na jednom místě bude bezpochyby velká šance, jak do této problematiky nenásilně proniknout. Autonomní vozidla se totiž budou týkat úplně všech. Tedy i chodců, kolem kterých budou jezdit a které samozřejmě budou také registrovat v rámci svého okolí.

Děkuji Vám za rozhovor.

Program konference Insurance Forum 2025 a další informace jsou k dispozici ZDE.

Insurance Forum 2025

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články