Zvoní mobil, v kufru rachotí dárky a před vámi se právě uvolnilo jediné volné místo. S úlevou přidáte plyn – jenže v ten samý okamžik se do téže mezery žene auto z protisměru. Řidiči si gesty něco naznačí, jeden cukne vpřed, druhý dozadu, a než se kdo naděje, ozve se tlumené „bum“. Zatímco Vánoce mají být svátky klidu a rozvahy, parkoviště u obchodních center se v adventu mění v bludiště nervů. Od začátku prosince tu prudce stoupá počet drobných kolizí i vážnějších nehod. Na vině přitom nebývá technický stav aut ani neznalost pravidel, ale spíš psychologický tlak – spěch, únava, stres a pocit, že „to ještě musím stihnout“. Místo klidu se tak mezi nákupními vozíky a zářivými výlohami odehrává neviditelný závod, kde vítězí ten, kdo zaparkuje dřív.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: O transformaci pojistného trhu a dilematech současnosti
Když místo vánočního klidu přichází „parkovací válka“
Analýza Portálu nehod sleduje vývoj dopravních nehod u patnácti obchodních center za posledních jedenáct let. Patří mezi ně pražský Nový Smíchov, Westfield Chodov, Westfield Černý Most, Metropole Zličín či Obchodní centrum Letňany, dále Olympia Brno, Forum Nová Karolina v Ostravě, Galerie Šantovka v Olomouci, Forum Liberec, Forum Ústí nad Labem nebo Shopland Karlovy Vary. „U těchto obchodních center došlo v průměru k 335 nehodám ročně, přičemž v předvánočním období (listopad a prosinec) se odehrálo 69 z nich – tedy téměř pětina všech kolizí v roce. Nejvyšší podíl nehod byl zaznamenán v roce 2021, kdy činil 23,9 %,“ uvádí Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Podle Marka Sibala jde o jednoznačný trend: „Koncem roku roste provoz, přibývá stres, únava i časový tlak. Lidé se soustředí na nákupy, ne na řízení.“ Data to potvrzují. Zatímco v lednu tvoří nehody u obchodních center v průměru jen 7,5 % celoroční nehodovosti, v listopadu a prosinci je to téměř 10 %. Předvánoční období tedy přináší nárůst o třetinu oproti klidnějším měsícům.
K nejvíce nehodám dochází v pátek a sobotu, tedy v dnech, kdy parkoviště praskají ve švech. Zatímco celoročně tvoří páteční a sobotní nehody 32 % všech karambolů, v předvánočním období tento podíl stoupá na 44 %. A typická hodina, kdy se nejvíc bourá? Kolem jedenácté dopoledne, kdy se nápor nakupujících dostává na vrchol.
„Je to kombinace plných parkovišť, krátkého dne, horšího počasí a hlavně stresu,“ vysvětluje Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod. „Řidiči často přehlédnou chodce, zacouvají do vozidla nebo si nevšimnou auta zprava.“
Nejčastější viník: nervy a nepozornost
Příčiny jsou pro celé období roku podobné, ale v předvánočním období se jejich důsledky násobí. Nesprávný způsob jízdy stojí za 86 % nehod, dalších 11 % tvoří případy nedání přednosti v jízdě. Z konkrétních situací dominují drobné karamboly při couvání, nesprávném otáčení nebo nevěnování se řízení – typické právě pro přeplněná parkoviště a úzké výjezdy z nich. A i když jde často o menší škody, součet všech těchto „ťukanců“ se v prosinci výrazně zvyšuje.
Zlom v trendech přinesl pouze rok 2020, kdy během pandemických omezení počet nehod klesl přibližně na polovinu. Jakmile se ale obchody znovu otevřely, statistiky se rychle vrátily na původní úroveň – a v dalších letech opět stoupaly. „To dobře ukazuje, že většinu těchto nehod nezpůsobují technické faktory nebo počasí, ale prostě lidské chování. Když přibude stres a spěch, roste riziko,“ dodává Marek Sibal.
Parkování jako zkouška trpělivosti
Typickým místem kolizí bývá vjezd na parkoviště a výjezd z něj, kde se protíná několik proudů aut a řidiči často mění pruhy na poslední chvíli. V úzkých řadách mezi auty je zase problém s vozíky, které zůstávají odložené v cestě, nebo s řidiči, kteří se snaží vměstnat do míst, kam by se sotva vešlo jízdní kolo. Nejčastější bývá ale couvání „naslepo“. Řidič spěchá, chce rychle vyjet, ale v zrcátkách přehlédne auto či chodce – a z malé nepozornosti je rázem škoda za desítky tisíc nebo zranění.
Ještě větší riziko představují podzemní garáže. Špatné světlo, zrcadla zkreslující vzdálenost, kluzká podlaha a blikající světla reklam vytvářejí prostředí, v němž i zkušený řidič ztrácí přehled. Předvánoční centra jsou v podstatě zkouškou trpělivosti. Kdo ztratí klid, snadno ztratí i pozornost.
Mohlo by vás zajímat: Výroční konference pojistného trhu: Odolnost společnosti jako nový pilíř stability
Kde to drhne nejvíc
Rozdíly mezi jednotlivými městy ale nejsou zásadní: ve všech platí, že předvánoční týdny přinášejí zvýšené riziko, které se projevuje nejen v počtu střetů, ale i v nervozitě řidičů a chaosu na parkovištích. Předvánoční dopravní špičky jsou vidět napříč republikou.
Dlouhodobě nejrizikovějšími místem je například Westfield Chodov. „Westfield Chodov má strategickou polohu u dálnice D1 a několik rozlehlých krytých parkovišť. Řidiči tu ale často zmatkují, hledají správný výjezd a při manévrování vznikají kolize. Předvánoční stres si zde vybírá největší daň – v listopadu a prosinci se tu stane více než 26 procent všech ročních nehod, což je nejvyšší podíl ze všech sledovaných center,“ upozorňuje Jan Chalas z Portálu nehod. Výrazný podíl vánočních karambolů vykazuje i Galerie Šantovka v Olomouci, kde se před koncem roku odehraje téměř čtvrtina všech nehod za rok (24,7 %).
K dopravnímu klidu před obchodními centry by paradoxně nejvíc pomohl právě klid – ten, který k adventu patří v původním slova smyslu. Portál nehod radí především nespěchat, neřešit parkování „za každou cenu“ a raději si místo najít dál od vchodu. I pár desítek kroků navíc může ušetřit škrábanec na nárazníku. Vyplatí se také dát pozor při couvání – využít kameru, senzory nebo pomoc spolujezdce. A pokud už kolona stojí a nervy tečou, platí jednoduché pravidlo: zapnout trpělivost, ne klakson.

Komentáře
Přidat komentář