Království přišlo o tabatěrky. Pojišťovna vyplatila tři miliony liber


			Království přišlo o tabatěrky. Pojišťovna vyplatila tři miliony liber
16.9.2025 Škody, Zahraničí

Royal Collection Trust ve Velké Británii obdržel pojistné plnění přes 3 miliony liber po drzé krádeži dvou historických tabatěrek z pařížského muzea. Incident z listopadu 2023 odhaluje zranitelnost kulturních institucí a složitost pojištění uměleckých děl při mezinárodních výstavách.

V listopadu loňského roku se odehrál příběh, kterou by i scenáristé filmů o krádežích umění označili za málo uvěřitelný. Maskovaní zločinci si za bílého dne vynutili vstup do vitrín muzea Cognacq-Jay v třetím pařížském obvodu přímo během veřejných provozních hodin. Jejich cílem byly mimo jiné dvě vzácné tabatěrky z 18. století zapůjčené z královské sbírky. Muzeum Cognacq-Jay, specializující se na 18. století a zejména na estetiku francouzského rokoka a dobu osvícenství, hostilo výstavu zaměřenou na dekorativní umění 18. století. Ve stálé expozici má na 1 200 exponátů, ale právě tyto dva hostující předměty se ukázaly jako neodolatelné pro zločince.


Mohlo by vás zajímat: Odešla velká dáma českého pojišťovnictví Ivana Ferová


Ukradené předměty představovaly skutečné skvosty královské kolekce. První tabatěrka obsahovala portrét Zrození Venuše, druhá – označovaná jako krabička Fabrique Royale – byla vyzdobena téměř 3 000 diamanty. Obě byly vyrobeny v Německu a druhá z nich měla fascinující historii: údajně kdysi patřila ruské carské rodině a do královské sbírky se dostala až v roce 1932, kdy ji získala královna Mary. Podle nedávno zveřejněné výroční zprávy Royal Collection Trustu byla pojišťovna nyní za odcizené dva exponáty nucena vyplatit přesně 3,02 milionu liber. Ukradené věci nebyly dosud nalezeny a francouzská policie neoznámila žádné zatčení. Loupež se však nedotkla pouze královské sbírky – postihla i exponáty zapůjčené z prestižních institucí včetně Louvru a paláce ve Versailles.

Speciální pojistné krytí pro muzejní výpůjčky

Podrobnosti pojistného ujednání ze smlouvy nebyly zveřejněny, což je u tak citlivých případů obvyklé. Instituce půjčující díla vysoké hodnoty v mezinárodním měřítku si však standardně pojišťují specializované krytí ztráty nebo poškození při přepravě i během vystavení. Tato pojištění mohou být uzavřena soukromými pojišťovnami, vládními programy odškodnění nebo jejich kombinací. Pojištění kulturních artefaktů zahrnuje specifické požadavky týkající se bezpečnosti, uchovávání, přepravy, odborného ocenění a průkazu původu. Případy odcizení tohoto druhu pravidelně vedou k přehodnocení postojů pojistitelů ohledně dohod o výpůjčkách a k důkladnějšímu hodnocení bezpečnostních rizik.

Paradoxně se ukázalo, že krádež vyvolala nečekaný pozitivní efekt pro Royal Collection Trust. Mediální pozornost kolem případu přilákala zvýšený počet návštěvníků na veřejně přístupná místa, včetně hradu Windsor a Buckinghamského paláce. Ve sledovaném období tak organizace zaznamenala příjmy ve výši téměř 90 milionů liber. Royal Collection Trust potvrdil, že výnosy z pojištění budou přiděleny do určeného fondu "který bude použit na zlepšení sbírky", spíše než do obecných provozních výdajů. Tímto způsobem se ztráta historických předmětů alespoň částečně transformuje do investice do budoucnosti královské kolekce.


Mohlo by vás zajímat: ČAP: Požáry v Česku způsobily škody za téměř 3 miliardy


Royal Collection Trust: Strážce královského dědictví

Royal Collection Trust, založený v roce 1993, představuje jednu z pěti složek královského státního aparátu. Odpovídá za péči o Royal Collection – rozsáhlou sbírku uměleckých děl a předmětů spojených s britskou monarchií. Sbírka je technicky vlastněna panovníkem, ale držena ve veřejné důvěře pro národ. Organizace konzervuje a spravuje umělecká díla od obrazů a kreseb přes nábytek a šperky až po knihy, fotografie a korunní klenoty. Financování probíhá bez státní podpory prostřednictvím vstupného, prodeje knih a suvenýrů. Trust současně usiluje o zvýšení dostupnosti sbírky veřejnosti organizováním výstav, půjčováním děl a digitalizací sbírek.

Pařížský incident představuje více než jen jednotlivý zločin – je symptomem rostoucích bezpečnostních výzev, kterým čelí muzea při organizaci mezinárodních výstav. V době, kdy kulturní instituce stále více spolupracují a vyměňují si exponáty, se otázky pojistného krytí a řízení rizik stávají kritickými. Případ královských tabatěrek tak slouží jako připomínka, že i ty nejcennější kulturní poklady zůstávají zranitelné a že jejich ochrana vyžaduje neustálou pozornost jak ze strany kurátorů, tak pojistitelů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články