Nedávné letecké katastrofy nezdraží pojištění. Rozhodují jiné faktory


			Nedávné letecké katastrofy nezdraží pojištění. Rozhodují jiné faktory
16.4.2025 Škody, Pojistný trh

Série leteckých nehod na přelomu let 2024 a 2025 vyvolala obavy z možného zdražení pojištění v letecké dopravě. Odborníci z Willis Towers Watson však uvádějí, že dramatické krátkodobé změny v sazbách pojistného nejsou pravděpodobné. Pro vývoj cen jsou rozhodující spíše jiné faktory.

Příliš mnoho nehod na přelomu roku

Konec roku 2024 a začátek roku 2025 přinesl sérii leteckých katastrof, které upoutaly celosvětovou pozornost. V listopadu 2024 začal po přistání na letišti v turecké Antalyi hořet motor ruského letadla a 95 lidí muselo být evakuováno. O měsíc později, 29. prosince, došlo v Jižní Koreji k tragické havárii letadla společnosti Jeju Air, při níž zahynulo téměř všech 181 cestujících a členů posádky. Nový rok zahájila 29. ledna srážka letadla American Airlines s vojenským vrtulníkem Black Hawk nad řekou Potomac poblíž washingtonského letiště Ronalda Reagana, která si vyžádala 67 obětí. V polovině února se zase letadlo společnosti Delta Connection dramaticky převrátilo při přistání na mezinárodním letišti Toronto Pearson, což vedlo ke zranění 15 z 80 osob na palubě.


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe: Technické konzultace k přezkumu Solventnosti II


Mediální pozornost vs. statistická realita

Experti z poradenské společnosti Willis Towers Watson (WTW) upozorňují, že přestože letecké nehody přitahují značnou mediální pozornost, nemusí nutně odrážet skutečný stav bezpečnosti letecké dopravy. „Letecké incidenty se často dostanou na titulní stránky novin a vypadají docela děsivě, bez ohledu na jejich skutečný rozsah,“ konstatuje John Wadhams, generální ředitel pro globální letectví a vesmír ve WTW. Jeho kolega Charles Hollingworth, výkonný ředitel pro stejnou oblast, doplňuje: „V současné době vnímání často soutěží s realitou. Jakékoli tvrzení týkající se ztrát na životech se dostane na titulní stránky novin a vyvolává intenzivní zkoumání.“

Statistická data Mezinárodní organizace pro civilní letectví přitom potvrzují, že dlouhodobě bezpečnost letecké dopravy roste. Počet nehod mezi lety 2005–2023 klesl ze 4 na necelé 2 za jeden milion odbavených letadel. Ve stejném období také klesl počet úmrtí při nehodách dopravních letadel, a to z 824 v roce 2005 na pouhých 72 v roce 2023. Sečteno a podtrženo, létání je stále bezpečnější a nic na tom nemění ani děsivá série katastrof z přelomu roku.

Trh leteckého pojištění je (zatím) stabilní

Podle analýzy zůstával trh pojištění pro letecké společnosti v posledních několika letech relativně stabilní, navzdory očekáváním poukazujícím na komplikující se prostředí. Nabídka pojištění zůstává bohatá, přesto několik faktorů naznačuje možné změny v budoucnu. Klíčovým indikátorem pro širší trh leteckého pojištění jsou obnovy zajistných smluv k 1. lednu. Ty podle WTW ukazují, že přímí pojistitelé zůstávají otevřeni vyjednávání. Silná výkonnost zajistitelů v letecké dopravě jim v posledních letech umožnila udržovat vyvážená portfolia s dostatečnou marží na pokrytí kapitálových nákladů. Některé pojišťovny této stability využily a koncem roku 2024 obnovily své zajišťovací smlouvy dříve než obvykle, čímž si zajistily výhodné podmínky před potenciálními změnami na trhu.


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe: Technické konzultace k přezkumu Solventnosti II


Skutečné výzvy: běžné škody a rusko-ukrajinský konflikt

Jednou z nejnaléhavějších výzev pro letecké pojišťovny nejsou velké katastrofy, ale rostoucí náklady na menší, běžné pojistné události. Tyto tzv. frekvenční škody, které jsou obvykle absorbovány před aktivací zajišťovacího programu pojišťovny, postupně narušují marže. Odborníci odhadují, že běžné frekvenční pojistné události konzumují už 50 % až 66 % celkového ročního pojistného. Pokud tento trend bude pokračovat, pojišťovny se mohou ocitnout v situaci s omezenými zdroji na pokrytí velkých ztrátových událostí, což může vést k úpravám cen nebo přísnějším standardům pro úpis rizik.

Dalším významným faktorem jsou potenciální řešení probíhajících soudních řízení souvisejících se spory o leasing letadel vyplývajících z ukrajinského konfliktu. Pokud by zajistitelé museli tyto nároky kompenzovat, mohlo by dojít k podstatnému snížení dostupné kapacity, což by pravděpodobně vedlo ke zvýšení sazeb a přísnějším podmínkám upisování. Některé termíny obnovy smluv na zajištění naplánované na 2. čtvrtletí 2025 se shodují s očekávanými řešeními těchto soudních případů, což z tohoto období činí kritický bod pro trh leteckého pojištění.

Experti očekávají spíše postupné změny

Odborníci WTW přesto neočekávají dramatické změny na trhu. John Wadhams se domnívá, že trh se již přizpůsobil možným dopadům rusko-ukrajinského konfliktu a že výsledek soudních řízení pravděpodobně nepovede k dalším významným změnám. Charles Hollingworth jeho slova potvrzuje: „Okolnosti předmětné události a skutečnost, že diskutujeme o možném řešení roky po bezprostřední příčině, znamenají, že trh se již přizpůsobil v různých cyklech. Formální rozhodnutí bude mít nevyhnutelně dopad na rozvahy pojišťoven a může ovlivnit upisování, ale uplynulo dost času na to, aby se to zvládlo. Neočekávám proto dramatickou přímou reakci trhu.“

Netransparentnost komplikuje situaci

Wadhams zároveň poukázal na to, že dohody jsou často zahaleny dohodami o mlčenlivosti, což pojišťovnám komplikuje ospravedlnění případného zvýšení cen. „Makléři se přirozeně ptají po důvodech a požadují podkladové tabulky škod, které ale pojišťovny nemohou vždy poskytnout,“ upozornil. Specialisté WTW proto vyzvali klienty pojištění, aby se ještě před prodloužením smluv proaktivně zapojili a požádali svého makléře o radu ohledně zmírňujících strategií, které by mohly vstoupit do hry, pokud by se podmínky na trhu zhoršily.


Mohlo by vás zajímat: Jak zajistit právní závaznost compliance směrnic


Dlouhodobý výhled zůstává pozitivní, ale s novými výzvami

V posledních několika letech zaznamenal trh s pojištěním leteckých společností převis nabídky, a to navzdory obavám z budoucích tržních podmínek. Nejistota v odvětví leteckého pojištění a zajištění ale sílí. Na začátku roku 2025 trh nadále poskytuje příležitosti pro kupující, ale zůstává nejisté, jak dlouho budou příznivé podmínky přetrvávat, shrnuje aktuální rámcové podmínky WTW. Přes krátkodobé výzvy zůstává dlouhodobý výhled pro letecké pojištění optimistický. Charles Hollingworth to shrnuje slovy: „Letecký průmysl bude růst, a to navzdory frustraci ze zpoždění dodávek letadel a problémů v dodavatelském řetězci. Tento růst v příštích 5 až 10 letech výrazně zvýší expozici na trhu pojištění leteckých společností.“

Vývoj leteckého průmyslu budou ovlivňovat především technologické inovace, environmentální požadavky, ekonomické podmínky, geopolitické vlivy a infrastrukturní rozvoj. Technologické inovace povedou k efektivnějším a ekologičtějším letadlům, což podpoří růst odvětví. Na druhou stranu, přísnější environmentální regulace mohou vyžadovat značné investice do nových technologií a postupů, což by mohlo představovat výzvu pro některé menší hráče. Ekonomické faktory, jako jsou ceny paliv a globální hospodářská situace, mohou ovlivnit poptávku po letecké dopravě. Geopolitické události, včetně pandemických situací, velké přírodní katastrofy a podobně mohou rovněž způsobit krátkodobé výkyvy v tomto odvětví. Infrastrukturní rozvoj letišť a řízení letového provozu budou nezbytným předpokladem pro podporu rostoucího objemu letecké dopravy. Nedostatečné investice v této oblasti by mohly omezit kapacitu a efektivitu leteckého provozu či dokonce jeho bezpečnost.

Tyto faktory budou společně formovat dynamiku leteckého průmyslu v následujících letech, přičemž úspěch jednotlivých subjektů bude záviset na jejich schopnosti přizpůsobit se těmto změnám a inovovat. To současně platí i pro hráče v pojištění letecké dopravy, jež musí reagovat na nové trendy a rizika a přizpůsobovat svá pojistná i zajistná řešení novým požadavkům a podmínkám.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články