Požáry na lodích: Jaké je největší riziko u velkých škod?

Požáry na lodích: Jaké je největší riziko u velkých škod?
Požáry na lodích: Jaké je největší riziko u velkých škod?
12.11.2025 Škody, Zahraničí

Na webových stránkách Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) byl zveřejněn článek o poměrně častých ničivých požárech na kontejnerových lodích. Požáry patří podle GDV nadále k nejzávažnějším rizikům a představují největší škodní riziko v námořní lodní dopravě. Podle aktuálních údajů Nordické asociace námořních pojistitelů (CEFOR) byly v roce 2025 zatím ohlášeny čtyři velké škody způsobené požárem, které přesahují hranici 20 mil. USD.

Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, v této souvislosti zdůraznil, že škody přes 80 mil. USD jen za 6 měsíců ukazují na znepokojující trend. Aktuální údaje dokládají, že v uplynulých 10 letech průměrně 62 % všech velkých škod přes 20 mil. USD bylo způsobeno požárem. Srážky lodí nebo uváznutí na mělčině vyvolaly jen 27 % velkých škod.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok po Draghiho zprávě… neschopnost Evropské unie bije do očí


Hlavní příčinou či původcem rostoucího počtu požárů na lodích jsou lithium-iontové baterie, a to především v elektromobilech, které jsou častým lodním nákladem.  Nastane-li u jedné z těchto baterií samostatná termická reakce, jež vede k přehřátí, může dojít k výbušnému požáru.

Požáry na moři jsou podle Asmussena nekontrolovatelné riziko, které je příčinou obrovských škod a které ohrožuje lidské životy. Obzvláště problematická je ta skutečnost, že tyto požáry na palubě velkých lodí je obtížné utlumit a uhasit. Je to dáno jak lodní konstrukcí, tak rovněž samotným nákladem.

Týká se to především kontejnerových a roro[1] lodí – tedy nákladních lodí, na jejichž palubě jsou uskladněna klasická motorová vozidla a v rostoucí míře též elektromobily.

Vzhledem k nárůstu požárů na lodích GDV požaduje závazné mezinárodní předpisy pro systémy požární signalizace a hasicí techniku na kontejnerových lodích. Současně musí být vylepšeny postupy pro transport elektromobilů, a to přísnějšími předpisy týkajícími se nabití baterií, resp. jejich kapacity, a závazného nasazení systémů hašení vodní mlhou, kdy voda je rozprašována pod vysokým tlakem.


Mohlo by vás zajímat: Království přišlo o tabatěrky. Pojišťovna vyplatila tři miliony liber


Aktuální vývoj ukazuje na nutnost úzké spolupráce rejdařských společností, klasifikačních společností, pojistitelů a regulatorních orgánů. GDV se bude nadále zapojovat do mezinárodních diskuzí, například v rámci Mezinárodní námořní organizace (IMO), aby se nebezpečí požárů v námořní dopravě účinně snížilo.


[1] Roll-on/roll-off loď (také RORO loď nebo ro-ro loď) je druh nákladní lodě určený pro přepravu kolových vozidel (jako jsou auta, nákladní automobily, tahače s návěsy nebo vagóny), které na loď najíždějí (roll-on) a vyjíždějí (roll-off) po vlastní ose.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články