Příčinou či spouštěčem obav je ve spolkové vládě přijatá novela nařízení o nebezpečných látkách, která má v příštích týdnech nabýt účinnosti. Podle ní se nesmí v budoucnu již zasáhnout do stavební substance (či jádra stavby) budov, které byly postaveny před rokem 1993, bez znalosti konkrétní azbestové situace. V případě pochybností je třeba provést nákladná a náročná opatření ke zjištění skutečného stavu, a to před zahájením oprav a sanací. To platí i pro akutní škodní události.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Klimaalarmismu táhne na šedesát
Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, v této souvislosti uvedl, že nové nařízení sice zlepšuje ochranu při práci a ochranu zdraví při zacházení s azbestem, ale současně vytváří také nové problémy. Předmětem jeho kritiky je především ta skutečnost, že opravy akutních škod by se mohly zpozdit až o dva týdny. Přitom hlavně u vodovodních škod hraje faktor času klíčovou roli. Pokud se rychle nenajde a neopraví trhlina či prasklina ve vodovodním potrubí, mohou z toho vyplynout zdraví škodlivé následky, jako například napadení bytového prostoru plísní, což může vést ke zvýšení škody. Proto podle názoru GDV by měl zákonodárce umožnit u akutních škod jiný postup, resp. výjimku.
Za účelem vyřešení výše uvedených problémů navrhuje GDV přechodné období v délce tří let. Během této doby by mohly být vybudovány analytické kapacity laboratoří a vyvinuty, vyzkoušeny a uznány bezemisní postupy, jež umožní v případě škodní události okamžitý zákrok s využitím bezpečných technik pro údržbu i sanaci.
Mohlo by vás zajímat: Česká národní banka bude dohlížet na poskytovatele služeb s kryptoaktivy
Asmussen dále zdůraznil, že pro požadované posuzování ohrožení azbestem není v Německu dostatek odborných sil a laboratoří, a navíc se dosti vleče uznávání nových bezemisních postupů. Proto by se mělo uplatnit zmíněné přechodné období, alespoň pro opravy akutních škod. GDV upozorňuje, že opatření týkající se energetické sanace jsou z působnosti nového nařízení vyňata, což je precedens. Z tohoto pohledu by bylo nepochopitelné, že pro akutní škody by neexistovala obdobná právní úprava.
Nejde však jen o časové zdržení při opravách a sanacích. Němečtí pojistitelé poukazují též na vysoké náklady pro majitele domů a pojistitele, kteří provozují pojištění obytných budov. Jen zkoumání toho, zda je v dané budově azbest, by mohlo zatížit zmíněné pojistitele ročně vícenáklady podle předběžných odhadů ve výši přes 190 mil. EUR. Je jasné, že tyto náklady by se pak promítly do pojistného.
Komentáře
Přidat komentář