Rakousko: Za první pololetí bylo zraněno celkem 611 jezdců na elektrokoloběžkách


			Rakousko: Za první pololetí bylo zraněno celkem 611 jezdců na elektrokoloběžkách
27.12.2023 Škody, Zahraničí

V první polovině roku 2023 bylo v Rakousku při dopravních nehodách zraněno 611 řidičů e-koloběžek a další osoba byla při nehodě e-koloběžky usmrcena. Do června letošního roku zemřelo v Rakousku při dopravních nehodách celkem 179 osob, což je o 6 % méně než v první polovině roku 2022. 22 % všech úmrtí připadá na nehody těžkých nákladních vozidel, což je nejvyšší podíl od roku 1992.

Údaje sdělil rakouský spolkový statistický úřad Statistik Austria. „Elektrokoloběžky jsou nyní v Rakousku součástí pouliční scény. Proto jsou nyní ve statistikách dopravních nehod uváděny také jako samostatná kategorie. Používání e-koloběžek není bez rizika. Od ledna do června 2023 došlo na rakouských silnicích k 679 nehodám e-koloběžek se zraněním osob. To znamená, že e-koloběžka byla účastníkem každé 23. nehody. Více než třetina všech nehod e-koloběžek byla nehodami s jedním vozidlem, tj. došlo k nim bez účasti dalších účastníků silničního provozu,“ komentoval výsledky v tomto „novodobém“ segmentu generální ředitel statistického úřadu Rakouska Tobias Thomas.


Mohlo by vás zajímat: Compliance: Plnění právních povinností chytře, nebo efektivně? Obojí!


Jezdci na e-koloběžkách, kteří byli účastníky nehod (zranění nebo usmrcení), byli v průměru ve věku 34 let a 71 % z nich byli muži. V případech, kdy jezdci na e-koloběžkách zavinili nehodu, byla nejčastější příčinou nehod nepozornost nebo nesoustředěnost jezdce na řízení (27 %), následovalo nerespektování příkazů a zákazů (24 %) a zhoršený stav řidiče v důsledku požití alkoholu, drog nebo léků (18 %).

Nejvíce jezdců na e-koloběžkách, kteří se stali účastníky nehod, a to 139, bylo registrováno ve Vídni. Obecně lze očekávat, že k nehodám e-koloběžek docházelo ve srovnání s jinými druhy dopravy mnohem častěji ve velkých městech: 50 % všech nehod e-koloběžek bylo registrováno v jednom ze 6 měst s více než 100 000 obyvateli. Pro srovnání, 36 % všech nehod cyklistů se stalo v těchto městech. Nejčastějšími účastníky nehod e-koloběžek byly osobní automobily (40 %), následované jízdními koly (10 %) a chodci (9 %). Dalších 35 % nehod e-koloběžek tvořily nehody s jedním vozidlem.


Mohlo by vás zajímat: Jan Frait: Férové jednání s klienty stále není úplnou samozřejmostí


Podíl smrtelných nehod těžkých nákladních vozidel nebyl nikdy vyšší

V první polovině roku 2023 zemřelo při nehodách těžkých nákladních vozidel (nad 3,5 tuny) 40 osob. To znamená, že více než pětina obětí na silnicích (22 %) zemřelo při nehodách těžkých nákladních vozidel, což je nejvyšší podíl od zahájení digitálních záznamů v roce 1992.

Počet žen usmrcených při dopravních nehodách je nejvyšší od roku 2014

Od ledna do června 2023 přišlo při dopravních nehodách o život 60 žen, což je o 7 % více než v první polovině předchozího roku. Jedná se rovněž o nejvyšší počet za posledních 10 let. S podílem 20 % umíraly ženy výrazně častěji jako chodkyně (muži: 9 %). Zvláště nápadné bylo také výrazně vyšší zastoupení žen v autech, které byly při smrtelných nehodách připoutány bezpečnostními pásy, a to z 86 % (zatímco mužští pasažéři při smrtelných dopravních nehodách jen z 56 %).


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Eva Ducháčková


Vysoký počet zraněných dětí

V první polovině roku 2023 bylo při dopravních nehodách zraněno 1 309 dětí (do 14 let), což je nejvyšší počet za posledních 6 let. Většina z nich, konkrétně 485 dětí (37 %), byla zraněna jako spolucestující v autě, dalších 292 dětí (22 %) jako chodci a 238 dětí (18 %) jako cyklisté. Z těchto chodců bylo 37 % zraněno na chráněné účelové cestě, na chodníku nebo stezce pro chodce. Kromě toho byly dvě děti zraněny smrtelně, jedno jako chodec na bezpečné stezce a jedno jako spolujezdec v autě.


Mohlo by vás zajímat: Dalších pět let České asociace pojišťoven. Počátky globalizace a digitalizace


Metodika

Statistický úřad Rakouska zpracovává a zveřejňuje statistiky dopravních nehod se zraněním osob od roku 1961. Dopravní nehody jsou elektronicky zaznamenávány policejními orgány a předávány do Statistik Austria prostřednictvím webové služby. V současné době zveřejňované pololetní výsledky je třeba považovat za předběžné, dokud nebudou k dispozici konečné roční výsledky, protože jsou možné následné změny údajů o nehodách (např. následná hlášení o zranění) ze strany ministerstva vnitra nebo policejních orgánů. O dopravní nehodu se zraněním osob se jedná tehdy, pokud byly v důsledku silničního provozu na veřejných komunikacích zraněny nebo usmrceny osoby a účastnilo se jí alespoň jedno jedoucí vozidlo.

Podrobnější zpráva je ve formátu PDF k dispozici ZDE

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články