Konzultanti a specialisté likvidace RENOMIA jsou již od počátku povodňového víkendu v kontaktu se svými klienty a kde to situace umožňuje, pomáhají s likvidací škod i přímo v terénu. Do pátečního poledne celkem RENOMIA od svých klientů evidovala více než 390 škod v celkové hodnotě přes 1,3 miliardy korun.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pojišťovací makléři jsou klíčem k ochraně majetku před povodněmi
„Přes devadesát procent objemu škod evidujeme z majetkového pojištění proti povodním včetně následné finanční škody ve formě přerušení provozu. Desítky milionů na škodách na majetku potom způsobily i záplavy a vichřice, jednotky milionů jdou na vrub atmosférickým srážkám. Počet škod i částky zatím každým dnem významně rostou, což bude ještě v nadcházejících dnech nejspíš pokračovat,” vysvětluje aktuální situaci managing partner a spolumajitel RENOMIA GROUP Pavel Nepala.
Základní pravidlo pro všechny poškozené firmy zní: V první řadě dbejte na zdraví a bezpečnost. Jakmile bude možný bezpečný přístup k základní dokumentaci škod, ozvěte se svému specialistovi likvidace, ten vám se vším poradí, vaši firmu zná a pomůže vám řešit škodu s pojišťovnou. Škodu se vyplatí dokumentovat průběžně.
Jak postupovat při likvidaci škody na majetku
Povzbudivá zpráva na úvod: v oblasti firemního pojištění dnes již všechny pojišťovny pojišťují povodně i záplavy dohromady. Nemusíte tedy na rozdíl od dřívějška řešit, jaké povahy a z jakého zdroje byla voda, která vám poničila nemovitost, stroje nebo jiná zařízení.
Stejně jako kdekoli jinde platí při řešení škod, že na prvním místě jsou životy a zdraví. Pokud to ale bezpečnostní situace dovolí, je dobré pořídit video nebo fotografie i během samotné povodně. To samé platí i po povodni, ještě před odklízením škod. Kromě fotografické dokumentace je třeba sepsat seznam poškozených či zničených věcí.
Škodu hlaste svému konzultantovi v oblasti pojištění co nejrychleji. Pokud je to možné, tak i doplněnou o základní fotodokumentaci. „Spolu s hlášením se vyplatí zažádat o zálohu na pojistné plnění. Máte tak šanci dostat částku, kterou pojišťovna vyhodnotí jako nezpochybnitelnou škodu, na účet velmi rychle. Typicky v řádu dní,” říká Michael Dubský, ředitel péče o klienty RENOMIA GROUP.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Pojišťovnictví řeší povodňové dilema
Následně se dostáváme do další fáze řešení škod. Pokud to neohrožuje zdraví, je vhodné při následném úklidu nevyhazovat zničené vybavení, ale odkládat ho stranou pro případ návštěvy likvidátora z pojišťovny.
Kromě škody na majetku můžete zpravidla z pojistky uplatnit i tzv. zachraňovací náklady. „To jsou náklady na logistiku, případně například pronájem skladovacích prostor spojených se záchranou majetku před povodní. Stejně tak na odklízení poškozeného majetku či jeho zbytků, pokud to vyžadují ekologické, bezpečnostní nebo hygienické důvody,” vysvětluje Michael Dubský z RENOMIA. V případě dobře zdokumentovaných škod a dodání podkladů požadovaných pojišťovnami může mít společnost všechny peníze z pojistného plnění na účtu v horizontu týdnů od nahlášení škody.
Jak postupovat při likvidaci z pojištění přerušení provozu
Velká část zatopených podniků musela kvůli povodním či záplavám přerušit nebo omezit provoz. I na to existuje pojištění, které je čím dál rozšířenější – pojištění přerušení provozu. “Díky této pojistce máte obecně nárok na ušlý zisk a fixní náklady za dobu, kdy jste kvůli povodni či záplavě nemohli vyrábět nebo poskytovat služby. Maximálně ale po sjednanou dobu ručení,” vysvětluje Michael Dubský, ředitel péče o klienty RENOMIA GROUP.
Mezi fixní náklady patří například vyplácení mezd zaměstnancům, kteří jsou tzv. na překážkách. Další kategorií jsou vícenáklady, spojené například se stěhováním výroby do jiného provozu. Co dělat, abyste škody vyřídili co nejefektivněji? Základem je hlásit škodu makléři nebo pojišťovně co nejdříve. To je v tomto případě nejčastěji ve stejné chvíli, kdy dojde ke znemožnění výroby v důsledku zatopení výrobních prostor nebo poničení strojů. Případně i dříve, kdy musí být závod evakuován nebo jinak zajištěn na povodně.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Pojišťovnictví řeší povodňové dilema
„Aby bylo co nejméně postiženo cashflow společnosti, je dobré už v této fázi spolu se základní dokumentací zažádat o zálohu na pojistné plnění. Pojišťovny bývají v tomto případě ochotné, i ony mají motivaci, aby se provoz obnovil co nejrychleji a škody byly díky tomu nižší,” dodává ředitel péče o klienty RENOMIA GROUP Michael Dubský, který klientům každý den s pojištěním a řešením škod pomáhá. Výpočty jsou v tomto případě složitější než u majetkového pojištění a dokladovat se musí zpravidla účetnictvím,
Komentáře
Přidat komentář