Tento postup „signalizace“ je používán od té doby, co vypukl na počátku června 2025 konflikt mezi Izraelem a Iránem, který nakonec vedl USA k rozhodnutí o úderu na iránská jaderná zařízení. Donald Trump dohodl příměří po 12 dnech války, ale ohrožení námořní přepravy zůstává podle Společného střediska námořních informací (JMIC) nadále vysoké.
Mohlo by vás zajímat: Pohled za hranice: Kdo je v čele slovenského žebříčku poradců ve 2Q 2025?
Ami Daniel, výkonný ředitel firmy Windward, k tomu dodal, že mezi vlastníky lodí převládá názor, že vzhledem ke komplikované povaze námořní dopravy je obtížné se dozvědět nebo jednoznačně zjistit řetězec vlastnictví ve vztahu k zemím, jež mohou být v rámci lodní dopravy pod vyšším ohrožením, což jsou Spojené království, USA a Izrael.
Firma Windward konkretizovala, že 55 lodí vyslalo v období od 12. do 24. června 2025 celkem 101 atypických zpráv, a to včetně takových jako „vlastněno Čínou“ nebo „ruská ropa“ v naději, že se vyhnou útoku, jelikož u lodí těchto zemí je menší pravděpodobnost zásahu než u západních lodí. JMIC zveřejnilo i další zajímavou informaci, že obchodní námořní doprava se dne 24. června 2025, tj. následující den po sjednání dohody o příměří, zvýšila o 30 %. Význam Hormuzského průlivu dokládá ta skutečnost, že jím „propluje“ jedna pětina světové spotřeby ropy. JMIC vydalo také varování, pokud jde o elektronické útoky v oblasti, jež mohou zasáhnout GNSS (Globální navigační satelitní systém). Rušený GNSS může způsobit odklonění lodi z kurzu, čímž se zvyšuje riziko srážky s jinou lodí nebo překážkou.
Lodě obvykle informují o svém cílovém přístavu nebo vysílají „For Orders“[1] (FO). Někdy také lodě dávají zprávu „Ozbrojený doprovod na palubě“, aby odradily piráty nebo jiné osoby od útoku. Neobvyklé zprávy byly zaznamenány před 12. červnem 2025 v podstatě jen v Rudém moři, které se stalo od vypuknutí války v Gaze centrem série útoků hútijských rebelů.
Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v létě dále rostly
Jako příklad neobvyklé zprávy pak společnost LSEG uvádí zprávu kontejnerové lodi Yuan Xiang Fa Zhan, plující pod panamskou vlajkou a směřující do Pákistánu, která dne 26. června 2025, když proplouvala Hormuzským průlivem, vysílala zprávu “PKKHI all Chinese” („přístav Karáčí – vše čínské“). Supertanker Yuan Yang Hu s čínskou vlajkou vysílal také 26. června 2025 ráno při projetí Hormuzským průlivem zprávu „Čínská loď“. Dopravoval ropu ze Saudské Arábie do Číny a ve sledovaném průlivu změnil signál na „CN NBG“ (čínský přístav Ningbo-Zhoushan). Kontejnerová loď Kota Cabar se singapurskou vlajkou vysílala při plavbě v Rudém moři signál “Vsl no link Israel” („Loď bez vazby na Izrael“).
[1] FO znamená, že na zásilku nebo transakci se vztahují před finalizací kupní smlouvy specifické instrukce od kupujícího nebo prodejce. Může také znamenat dodržování jasných postupů při zacházení se zbožím.
Komentáře
Přidat komentář