Riziko v Hormuzském průlivu trvá. Lodě se maskují jako čínské a ruské


			Riziko v Hormuzském průlivu trvá. Lodě se maskují jako čínské a ruské
7.8.2025 Škody, Zahraničí

Na portálu amerického časopisu Insurance Journal (USA, San Diego) byl zveřejněn článek o rizicích v Hormuzském průlivu, ve kterém je obsažena i zajímavá informace, že plavidla poblíž tohoto průlivu vysílají neobvyklé zprávy týkající se původu, resp. národnosti jejich majitele, a to z toho důvodu, aby se vyhnula případnému útoku, jelikož podle firmy Windward, specializující se na analýzu námořních rizik, přetrvávají pochybnosti ohledně příměří mezi Izraelem a Iránem.

Tento postup „signalizace“ je používán od té doby, co vypukl na počátku června 2025 konflikt mezi Izraelem a Iránem, který nakonec vedl USA k rozhodnutí o úderu na iránská jaderná zařízení.  Donald Trump dohodl příměří po 12 dnech války, ale ohrožení námořní přepravy zůstává podle Společného střediska námořních informací (JMIC) nadále vysoké.


Mohlo by vás zajímat: Pohled za hranice: Kdo je v čele slovenského žebříčku poradců ve 2Q 2025?


Ami Daniel, výkonný ředitel firmy Windward, k tomu dodal, že mezi vlastníky lodí převládá názor, že vzhledem ke komplikované povaze námořní dopravy je obtížné se dozvědět nebo jednoznačně zjistit řetězec vlastnictví ve vztahu k zemím, jež mohou být v rámci lodní dopravy pod vyšším ohrožením, což jsou Spojené království, USA a Izrael.

Firma Windward konkretizovala, že 55 lodí vyslalo v období od 12. do 24. června 2025 celkem 101 atypických zpráv, a to včetně takových jako „vlastněno Čínou“ nebo „ruská ropa“ v naději, že se vyhnou útoku, jelikož u lodí těchto zemí je menší pravděpodobnost zásahu než u západních lodí. JMIC zveřejnilo i další zajímavou informaci, že obchodní námořní doprava se dne 24. června 2025, tj. následující den po sjednání dohody o příměří, zvýšila o 30 %. Význam Hormuzského průlivu dokládá ta skutečnost, že jím „propluje“ jedna pětina světové spotřeby ropy. JMIC vydalo také varování, pokud jde o elektronické útoky v oblasti, jež mohou zasáhnout GNSS (Globální navigační satelitní systém). Rušený GNSS může způsobit odklonění lodi z kurzu, čímž se zvyšuje riziko srážky s jinou lodí nebo překážkou.

Lodě obvykle informují o svém cílovém přístavu nebo vysílají „For Orders“[1] (FO). Někdy také lodě dávají zprávu „Ozbrojený doprovod na palubě“, aby odradily piráty nebo jiné osoby od útoku. Neobvyklé zprávy byly zaznamenány před 12. červnem 2025 v podstatě jen v Rudém moři, které se stalo od vypuknutí války v Gaze centrem série útoků hútijských rebelů.  


Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v létě dále rostly


Jako příklad neobvyklé zprávy pak společnost LSEG uvádí zprávu kontejnerové lodi Yuan Xiang Fa Zhan, plující pod panamskou vlajkou a směřující do Pákistánu, která dne 26. června 2025, když proplouvala Hormuzským průlivem, vysílala zprávu “PKKHI all Chinese” („přístav Karáčí – vše čínské“). Supertanker Yuan Yang Hu s čínskou vlajkou vysílal také 26. června 2025 ráno při projetí Hormuzským průlivem zprávu „Čínská loď“. Dopravoval ropu ze Saudské Arábie do Číny a ve sledovaném průlivu změnil signál na „CN NBG“ (čínský přístav Ningbo-Zhoushan). Kontejnerová loď Kota Cabar se singapurskou vlajkou vysílala při plavbě v Rudém moři signál “Vsl no link Israel” („Loď bez vazby na Izrael“).


[1] FO znamená, že na zásilku nebo transakci se vztahují před finalizací kupní smlouvy specifické instrukce od kupujícího nebo prodejce. Může také znamenat dodržování jasných postupů při zacházení se zbožím.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS