Letiště na celém kontinentu omezují provoz, desetitisíce lidí musí hledat jiné způsoby dopravy. Omezení se nevyhnula ani českému vzdušnému prostoru. Pár minut po poledni se uzavřelo i letiště v Praze. Ztráty, které „sopečný škůdce“ způsobil, budou značné. Snížit je může pojištění. Jak?
„Celou situaci lze z hlediska pojištění rozdělit do několika oblastí. Do té první lze zařadit ztráty, které utrpí jednotlivá letiště a řízení letového provozu z důvodu přerušení provozu a s tím souvisejícícho výpadku poplatků za průlet, vzlet, nebo přistání letadla. To by měly krýt pojistky provozovatelů pro případ přerušení či omezení provozu,“ vysvětluje generální ředitel INSIA a.s. Ivan Špirakus a dodává: „Záleží na tom, jak jsou pojistky sjednané, na jaký rozsah rizik. Pokud mají tzv. allrisk, tak to kryté zřejmě bude. Záleží také na spoluúčasti, konkrétně o minimální definovanou dobu výpadku, při níž ještě pojišťovna škodu nehradí.“
Ztráty z ušlého zisku
Další kategorií jsou ztráty z ušlého zisku a ztráty tržeb jednotlivých leteckých společností. Jde o individuální pojištění pro každou firmu – ta může nebo nemusí být na toto riziko pojištěna.
Odškodnění cestujících
Ve třetí oblasti, kterou je odškodnění cestujících, tvrdí každý něco jiného. Evropská směrnice obecně říká, že kompenzaci ze strany letecké společnosti může dostat cestující v případě, že let byl zrušen v průběhu 14 dní před cestou.
Nic se ale neříká o tom, zda mají cestující nárok na kompenzaci v případě tak mimořádných podmínek, jako je sopečný mrak. Uvádí to www.thisismoney.co.uk a dodává, že bude záležet i na jednotlivých aerolinkách, jak se v tomto případě zachovají. Například British Airways dávají vybrat zákazníkům mezi vrácením peněz nebo využitím jiného letu v době, kdy budou lety opět obnoveny.
List Guardian tvrdí, že pokud se cestující rozhodnou pro přesměrování svého letu, pak by mohli mít podle Europen Consumer Centre for Services nárok na jídlo a občerstvení, ubytování v hotelu (tedy pokud je to nezbytně nutné) a na transport mezi letištěm a hotelem včetně dvou telefonických hovorů zdarma.
Škody z důvodu zpoždění nebo zrušení letu
To je poslední oblast, týkající se pojištění. „Záleží na tom, v jakém rozsahu mají cestující sjednáno své cestovní pojištění. Finanční kompenzace za zpoždění letu bývá součástí některých cestovních pojištění. Například po šesti hodinách čekání jedna z pojišťoven, působící na našem trhu, kompenzuje každých započatých dalších šest hodin,“ vysvětluje Špirakus a dodává: „Z některých cestovních pojistek, zejména na služební cesty, lze uhradit i náklady na alternativní dopravu a s tím spojené mimořádné výlohy na ubytování v zahraničí, pokud dojde ke zrušení linek veřejné dopravy, na kterou měl cestující zakoupené jízdenky, nebo došlo ke zpoždění odjezdu.“
DŠ

Komentáře
Přidat komentář