Bilance zmíněných mimořádných turbulencí, kdy letadlo pokleslo během asi tří minut z výšky 11 300 metrů do výšky 9 400 metrů, je tragická. Jeden pasažér zahynul a 30 cestujících bylo zraněno, což konstatovala letecká společnost Singapore Airlines po nezbytném nouzovém přistání v Bangkoku. Ovšem nemocnice Samitivei Hospital sdělila, že poskytla péči celkem 71 cestujícím.
Mohlo by vás zajímat: Evropský datový prostor pro mobilitu
V článku se uvádí, že podle Montrealské úmluvy je letecká společnost Singapore Airlines za nehody, jež mohou na mezinárodních leteckých trasách zahrnout turbulence, odpovědná, a to bez ohledu na to, zda se letecká společnost dopustila nedbalosti. Jeden z amerických právníků specializovaných na leteckou dopravu v USA toto tvrzení ještě doplnil jednoznačným konstatováním, že pokud cestující podají žalobu, tak letecká společnost nemůže popřít či napadnout škody až do výše 175 000 USD.
Jestliže by ale cestující usiloval o vyšší odškodnění, tak letecká společnost Singapore Airlines se může pokusit omezit odpovědnost dokázáním toho, že uskutečnila všechna potřebná opatření, aby se vyhnula turbulencím. Mike Danko, advokát zastupující cestující daným spojem, k tomu dodal, že takové argumenty leteckých společností převládnou ovšem jen zřídka.
Další možností je, že letecké společnosti se mohou snažit omezit svoji odpovědnost tím, že poukáží na to, že cestující nesou na svém zranění část viny. Může se jednat například o ignorování varování, aby měli zapnuté bezpečnostní pásy. Rozsah odškodnění často odvisí od toho, kde je podána žaloba a jak právní systém posuzuje výši kompenzace u škody na zdraví.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací ombudsman pomáhá 5 let. Vedl více než 1000 spotřebitelských sporů
Například soudci v USA už přiznali cestujícím více než 1 mil. USD za emoční trauma (šok) způsobené silnými turbulencemi, zatímco soudy v jiných zemích poskytují za takové „rozrušení“ mnohem nižší částky. Montrealská úmluva stanovuje různá pravidla pro určení toho, kde může být žaloba podána. Závisí to na destinaci, kde byla letenka zakoupena a na bydlišti cestujícího.
Let společnosti Singapore Airlines směřoval z Londýna do Singapuru a pasažéři byli z celého světa. Advokáti specializovaní na leteckou dopravu vyjádřili názor, že britští cestující se zpáteční letenkou s odletem z Londýna by mohli podat žalobu u soudů ve Spojeném království. Jiní cestující, kteří plánovali chytit navazující let, aby se vrátili domů do Indonésie, by mohli uplatnit žalobu v této zemi. To ukazuje, že výsledkem by mohla být značná diference v hodnotě odškodnění za totéž zranění či újmu.
To potvrzují i zkušenosti Curtise Minera, advokáta z Floridy, který zastupuje pasažéry leteckých společností. Například letecká nehoda letadla společnosti Asiana Airlines v San Franciscu v roce 2013 měla za následek řadu zraněných osob s tím, že odškodnění bylo značně rozdílné, protože mnoho pasažérů, kteří měli zpáteční letenku, zahájilo cestu v různých městech ve východní Asii. To znamená, že při stejném poranění či újmě mohli někteří lidé podat žalobu v San Franciscu, ale jiní nikoli.
Mohlo by vás zajímat: Libor Květoň: Počet škodních události souvisejících s fotovoltaikou roste
Silná turbulence, která postihla let Singapore Airlines a přivodila dokonce i smrt jednoho cestujícího, vyvolala zájem o nebezpečí plynoucí z turbulencí. Logicky vyvstala otázka, které světové letecké trasy jsou z tohoto pohledu nejméně stabilní, resp. které jsou nejvíce nebezpečné. Na portálu Insurance Journal se uvádí, že největší turbulence nastávají u letů, jež spojují Santiago v Chile a Santa Cruz v Bolívii. Podobných letů s „nárazy“ je ve světě ale více, jak dokládají údaje z databáze „turbli“.[1] Například lety z Tokia dominují v seznamu „nejdrsnějších“ dálkových letů.
Silná turbulence vzniká podle této databáze tehdy, když dochází k nerovnoměrnému proudění vzduchu, resp. když se potkají dva proudy či dvě masy vzduchu, jež proudí rozdílnou rychlostí. To typicky nastává na hranicích proudů vzduchu, nad horami a v určitých bouřkových mracích. Například turbulence na trase Santiago – Santa Cruz je generována větry z Tichého oceánu k Atlantskému oceánu vanoucími téměř kolmo na Andy. Velmi známou oblastí, kde se vyskytují turbulence, je také rovník z důvodu vzestupných proudů a bouřkové aktivity. V Japonsku jsou turbulence vyvolávány z důvodu vysokých hor, ale také vlivem oceánu.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Nepřesné srovnávače POV... aneb nazrál čas na zásah regulátora?
Databáze turbli sestavila pořadí turbulencí na základě analýzy 150 000 leteckých tras při využití dat vládních meteorologických agentur Spojeného království a USA.
[1] https://turbli.com/historical-data/most-turbulent-flight-routes-of-2023/
Komentáře
Přidat komentářPRÁVNÍ DŽUNGLE
Z článku jednoznačně vyplývá, že právní postavení cestujícího v letecké dopravě je hodně vratké. Velice by mě zajímalo, proč zmíněná dohoda jasně neupravuje kde se podávají žaloby a není postavena na principu STEJNÝ ÚRAZ=STEJNÉ ODŠKODNÉ.
Naprosto nechápu proč na výši odškodného má vliv kde kdo koupil letenku, kde nastoupil cestu a kde ji měl podle plánu ukončit. Docela by mě zajímalo jak by se řešil, kdybych se na palubě zranil já za předpokladu, že jsem letenku koupil přes internet v ČR a ze Singapuru měl pokračovat někam dál.´, např. do Austrálie nebo na Filipíny.
Může mi to někdo vysvětlit?