Tři města, která si meziročně v celostátním žebříčku nejvíce polepšila, si rozdělí finanční příspěvek České pojišťovny v úhrnné částce 500 tisíc korun, který je stejně jako v předcházejících letech vázán na další dopravně bezpečnostní opatření. V loňském roce finanční injekci obdrželi v Liberci, Nymburce a Blansku, o rok dříve v Hradci Králové, České Lípě a Kolíně. Místní samosprávy finační prostředky použily například na osvětlení přechodů, vyznačení parkovacích míst či nákup mobilního dopravního značení.
A jak si města stála v letošním žebříčku? V kategorii krajských měst jsou za rok 2008 v čele Karlovy Vary, zatímco loňský vítěz - Jihlava - klesl na 6. místo. V dlouhodobém hodnocení za uplynulé čtyři roky však zůstává Jihlava na 1. místě. Meziroční postavení si kromě Karlových Varů - z posledního místa v loňském roce se vyšvihly rovnou až do čela - nejvíce vylepšila ještě Ostrava, která poskočila o pět míst. Naopak nejvvětší pohoršení zaznamenaly České Budějovice, z loňského 5. místa na letošní poslední, Hradec Králové se zhoupl o sedm míst směrem ke dnu a Plzeň se zhoršila o šest. Hlavní město Praha se druhým rokem drží ve „zlatém středu“ na 7. místě.
V kategorii okresních měst zůstaly v roce 2008 na 1. místě bez záznamu v oblasti nehod s usmrcením nebo těžkým zraněním pouze Rokycany, a to dokonce druhým rokem po sobě. Ostatní loňští vítězové, kterými byly Třebíč, Tachov a zejména Nymburk si pohoršily, poslední jmenovaný dokonce výrazně. V celkovém pořadí za uplynulé čtyři roky se dostal do čela Tachov, který následují Třebíč a Rokycany. Největšího meziročního zlepšení v roce 2008 dosáhla Kutná Hora – o 38 příček, Semily o 32 míst, Jeseník se posunul kupředu o 29 příček, Jindřichův Hradec o 27. Naopak největší zhoršení zaznamenal loňský skokan Nymburk, z čela klesl téměř na samé dno, na 56. místo, o 39 příček se zhoršil Hodonín, Pelhřimov o 30, Tábor o 29 a Prostějov o 28.
A jaká byla situace v dalších okresních městech na konci roku 2008?
Oproti loňským čtyřem městům zůstaly letos v čele tabulky bez záznamu nehody s usmrcením nebo těžkým zraněním v zastavěné části města pouze Rokycany. Vzhledem k tomu, že je to podruhé za sebou, jde o obdivuhodný výsledek. Stejně jako v uplynuilých letech, i loni se leckde na počtu dopravních nehod a tím pádem i nižším indexu bezpečnosti negativně projevily tranzitní tahy se zvýšenou frekvencí dopravy. O tom, že i tento handicap je překonatelný, však svědčí jak případ krajské Ostravy, tak třeba okresních Klatov, Nového Jičína či Písku.
To potvrzuje i předseda občanského sdružení Bezpečná cesta JUDr. Adam Daněk: „ČP Index mimo jiné ukazuje, že nátlak na řidiče, aby dodržovali dopravní předpisy, by měl být pouze jednou z aktivit prováděných ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Spolu s tímto tlakem musí být provedeny také investice do dopravní infrastruktury, neboť při dnešním stavu technologického rozvoje lze většinu rizik řešit právě implementací pasivních prvků bezpečnosti silničního provozu.“
ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti, tedy počet usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti měst a vzhledem k počtu obyvatel daných měst. Vstupní údaje o nehodách vycházejí nikoliv z údajů České pojišťovny, ale ze statistik Policie ČR. ČP Index je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.
Česká pojišťovna
Komentáře
Přidat komentář