V roce 2017 bylo méně pojistných událostí na vodě a na moři


			V roce 2017 bylo méně pojistných událostí na vodě a na moři

V loňském roce znovu ubylo nehod lodí a totálních škod na vodě. Celkově bylo registrováno 94 zcela zničených lodí o výtlaku nad 100 brutto tun. Ve srovnání s předchozím letopočtem 2016 to bylo o 4 % méně. Tato čísla vyplývají z nové zprávy „Safety & Shipping Review 2018“ vydané Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS).

Bezmála třetina ztrát lodí (30) připadá na region Jižní Číny, Indočíny, Indonésie a Filipín. To odpovídá podstatnému nárůstu případů v těchto vodách – o 25 %. Nejmarkantnější je nárůst ve Vietnamu, konstatují odborníci AGCS. Většina totálních škod jde na vrub nepřízni počasí, dále příliš hustému provozu a zanedbání bezpečnostních opatření na vnitrozemských trasách. Vzhledem ke zvyšující se škodní frekvenci hovoří někteří experti dokonce o „novém Bermudském trojúhelníku“.

Druhým nejnebezpečnějším regionem je podle AGCS východní oblast Středomoří a Černého moře. Tam bylo loni ztraceno 17 lodí. Následují britské ostrovy s osmi případy. Kromě toho o 29 % vzrostl počet nešťastných událostí okolo arktického polárního kruhu. Hlavní příčinou většiny případů je podle expertů lidské selhání. Největší část zničených lodí se loni potopila (61) nebo naopak uvázla na mělčině (13). Německá flotila zůstala bez ztráty – naposledy ztratila loď v roce 2015.


Mohlo by vás zajímat: Bundesliga odstartovala. Jak je pojištěný německý fotbal?


Nejčastější příčinou ztráty lodi zůstává i podle loňských statistik AGCS potopení lodi (v 61 případech). Po druhé nejčastější příčině uváznutí nebo havárii (13) následuje škoda na lodních strojích nebo výpadek motorů (8). V šesti případech registrují vyšetřovatelé výbuch nebo požár na palubě. V pěti případech došlo k poškození trupu lodi a v jednom případě byla na vině kolize.

Více než polovina škod postihla loni kontejnerové lodě (53). Nejčastěji došlo k neštěstím v pátek: celkem 175 z 1.129 hlášených jakýchkoli totálních ztrát připadalo na poslední pracovní den v týdnu. A v pátek třináctého, v obecně smolný den, se potopily v posledních deseti letech dokonce hned tři lodě. Mezi nimi v roce 2012 široce medializovaná Costa Concordia, která je doposud největší lodní pojistnou událostí všech dob.


Mohlo by vás zajímat: Rakouští muži vykazují výrazně vyšší riziko u mnohých nemocí


Hlavní příčina: lidská chyba

Nejčastější příčinou neštěstí na vodě je podle AGCS lidské selhání. Podíl 75 % z analyzovaných 15 000 škod z odpovědnostního pojištění v lodní dopravě jde na vrub chybě obsluhy. Náklady na tyto škody činí na přibližně 1,6 miliardy USD. „Lidské selhání je i nadále hlavní příčinou nehod. Nedostatečná podpora ze souše a konkurenční tlak hrají podstatnou roli v nebezpečných poměrech námořní dopravy. Velmi ostré termíny dodání se mohou vymstít v oblasti bezpečnosti a tlaku na rozhodování na palubě,“ konstatoval Rahl Khanna, globální šéf Marine Risk Consulting při AGCS.

Klesající globální počet neštěstí však nepřináší důvod k optimismu: „Dlouhodobý trend poklesu totálních ztrát pokračuje. Vylepšení designu lodí a pozitivní přínos bezpečnostních předpisů, stejně jako řízení rizik přímo na palubě dokázalo v porovnání s minulostí snížit výši pojištěných škod. Počet škod podmíněných spíše technikou a kybernetickými událostmi nebo defekty však ve srovnání s dosavadními tradičně probíhajícími ztrátami lodí poroste,“ upozorňuje Volker Dierks, odpovědný za pojištění lodí v regionu CEE při AGCS.

Vedle kybernetických rizik vyplývajících ze stále širšího zapojení technologií na palubách lodí počítají experti AGCS rovněž s dalšími rostoucími riziky. Největší z nich vidí v hasičských kapacitách, které nedrží zcela krok s rostoucí velikostí konstruovaných lodí. Dále nad lodní dopravou vidí rovněž otazník nových emisních norem, autonomní plavby a také konstrukce motorů. Do úvahy je třeba vzít také nová nebezpečí vyplývající u některých transportních tras ze změny klimatu.

Celá zpráva je k dispozici ZDE

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS