Zvyšování provizí by se mělo stabilizovat


			Zvyšování provizí by se mělo stabilizovat
21.5.2008 Pojistný trh

Přinášíme poslední, pátou část zajímavého rozhovoru s předsedou představenstva a generálním ředitelem UNIQA pojišťovny Ing. Markem Venutou. Dnes k tak choulostivé věci, jakou je zveřejňování zprostředkovatelských provizí.

 

Bylo by pro pojišťovnictví přínosem zveřejňovat klientům výši provizí, či nikoliv? Přinese to něco klientům, či nikoliv?

Je otázka, kterou je třeba intenzivně analyzovat, ale nemám na ni jednoznačnou odpověď.

V zemích, kde došlo ke zveřejnění provizí, jako třeba v Austrálii, to přineslo určité problémy. V Anglii to způsobilo dva roky stagnace, než veřejnost znovu dostala důvěru v životní pojištění. Já se domnívám, že téma provize a její výše je tématem i pro neživotní pojištění, tedy i majetkových makléřů.

Dochází k procesu navyšování provizí a podle mého názoru by v této oblasti mělo dojít ke stabilizaci. Konkurence v oblasti majetkových makléřů by se měla odehrávat spíše ve zkvalitňování spolupráce pojišťovny s makléřem a makléře s klientem. Výše makléřské provize by neměla hrát hlavní roli jako ji sehrává dnes. To všechno přece musí klient zaplatit. Takže je tu logická otázka: do kdy bude klient schopen akceptovat nárůst provize? Dostali jsme se na určitou hranici, na které bychom si měli popovídat o rozumné výši provize jak u majetkových makléřů, tak u zprostředkovatelů životního pojištění.

Zvyšují se provize, které se vyplácejí za sjednání životního pojištění a současně s tím se snižuje doba garance po kterou zprostředkovatelská společnost zaručí, že nedojde ke zrušení smlouvy. V minulosti musela zprostředkovatelská firma splácet určitou část provize, když pojistka „spadla“ v průběhu čtyř a dokonce i více let. Dnes se storno lhůta zkrátila zhruba na polovinu a provize se ještě zvýšila. Domnívám se, že jsou společnosti, které rovněž věří , že tato záležitost by se měla řešit. Jestliže se to přežene, tak náklady, které z tohoto titulu zatěžují životní pojištění, mohou způsobit, že tento produkt by snížil vůči jiným produktům svoji konkurenceschopnost.

Pod sebou si tedy podřezávají větev i zprostředkovatelské firmy, protože prodej životního pojištění je pro ně stále nejlukrativnějším produktovým segmentem, který prodávají. Ale má to své hranice. O tom bychom měli rozumně diskutovat. O výši provizí a o délce garance pojistné smlouvy.

Dochází u nás k tomu, co jsem dosud znal jen z rakouského trhu, totiž že na trhu jsou někteří zprostředkovatelé, kteří u klienta nechají životní pojistku jen určitou dobu a poté ho přemluví, aby ji ukončil a uzavřel jinou – u jiné společnosti. To by si měly slušné zprostředkovatelské struktury ohlídat.

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články