Bylo by pro pojišťovnictví přínosem zveřejňovat klientům výši provizí, či nikoliv? Přinese to něco klientům, či nikoliv?
Je otázka, kterou je třeba intenzivně analyzovat, ale nemám na ni jednoznačnou odpověď.
V zemích, kde došlo ke zveřejnění provizí, jako třeba v Austrálii, to přineslo určité problémy. V Anglii to způsobilo dva roky stagnace, než veřejnost znovu dostala důvěru v životní pojištění. Já se domnívám, že téma provize a její výše je tématem i pro neživotní pojištění, tedy i majetkových makléřů.
Dochází k procesu navyšování provizí a podle mého názoru by v této oblasti mělo dojít ke stabilizaci. Konkurence v oblasti majetkových makléřů by se měla odehrávat spíše ve zkvalitňování spolupráce pojišťovny s makléřem a makléře s klientem. Výše makléřské provize by neměla hrát hlavní roli jako ji sehrává dnes. To všechno přece musí klient zaplatit. Takže je tu logická otázka: do kdy bude klient schopen akceptovat nárůst provize? Dostali jsme se na určitou hranici, na které bychom si měli popovídat o rozumné výši provize jak u majetkových makléřů, tak u zprostředkovatelů životního pojištění.
Zvyšují se provize, které se vyplácejí za sjednání životního pojištění a současně s tím se snižuje doba garance po kterou zprostředkovatelská společnost zaručí, že nedojde ke zrušení smlouvy. V minulosti musela zprostředkovatelská firma splácet určitou část provize, když pojistka „spadla“ v průběhu čtyř a dokonce i více let. Dnes se storno lhůta zkrátila zhruba na polovinu a provize se ještě zvýšila. Domnívám se, že jsou společnosti, které rovněž věří , že tato záležitost by se měla řešit. Jestliže se to přežene, tak náklady, které z tohoto titulu zatěžují životní pojištění, mohou způsobit, že tento produkt by snížil vůči jiným produktům svoji konkurenceschopnost.
Pod sebou si tedy podřezávají větev i zprostředkovatelské firmy, protože prodej životního pojištění je pro ně stále nejlukrativnějším produktovým segmentem, který prodávají. Ale má to své hranice. O tom bychom měli rozumně diskutovat. O výši provizí a o délce garance pojistné smlouvy.
Dochází u nás k tomu, co jsem dosud znal jen z rakouského trhu, totiž že na trhu jsou někteří zprostředkovatelé, kteří u klienta nechají životní pojistku jen určitou dobu a poté ho přemluví, aby ji ukončil a uzavřel jinou – u jiné společnosti. To by si měly slušné zprostředkovatelské struktury ohlídat.
DŠ
Komentáře
Přidat komentář