1. prosinec je tu. Co se na pojistném trhu mění?

1. prosinec je tu. Co se na pojistném trhu mění?
1. prosinec je tu. Co se na pojistném trhu mění?

Dnes vstupuje po dlouhých disputacích v účinnost regulace provizí v životním pojištění. Novela zákona přináší významné změny pro koncové finanční poradce i jejich nadřízené firmy. USF vytvořila souhrn změn novinek a jejich očekávaných dopadů pro finančně-poradenskou veřejnost.

Jaké hlavní změny regulace přináší?

  • novela zákona přináší rozložení odměny zprostředkovatele (provize) do pěti let s možností vyplatit zálohu, která je rovnoměrně vratná
  • jde tedy de facto o zavedení pětiletého rovnoměrného storna, není však stanoven žádný limit na výši provize
  • novela dále zavádí rozložení pořizovacích (počátečních) nákladů na stejné období pěti let, což by mělo klientům zajistit nenulové odkupné v prvních letech, pojišťovny však již nyní zavádí poplatky, které toto ustanovení obcházejí (např. za předčasné ukončení smlouvy)

Jakých produktů se změny týkají?

  • regulace se týká pouze produktů životního pojištění, tj. pojištění pro případ smrti, dožití, svatebního pojištění, důchodového pojištění a pojištění spojených s investičním fondem, včetně připojištění pro případ úrazu nebo nemoci
  • jde tedy o regulaci jak rezervotvorných (někdy též mylně „spořicích“), tak čistě rizikových životních pojistek, jejichž i klientsky výhodná aktualizace tak bude pro poradce složitější
  • naopak novela nijak nezasahuje neživotní pojištění (včetně úrazového pojištění) anebo další finanční produkty

Odkdy změny platí a na koho se vztahují?

  • účinnost změn je stanovena k 1. 12. 2016, tedy na jakoukoliv smlouvou sjednanou (akceptovanou) po tomto datu včetně se již budou vztahovat nová pravidla, stejně tak i na významné změny smluv sjednaných dříve
  • novela upravuje výlučně vztahy mezi pojišťovnou a poradenskou společností (pojišťovacím agentem/makléřem)
  • naopak nijak neupravuje vztahy mezi poradenskou společností a koncovým poradcem (PPZ), na ně však změny nepřímo dopadnou také
  • zákon nijak neupravuje interní distribuci pojišťoven prostřednictvím jejich zaměstnanců, jde tedy v tomto směru o zjevnou diskriminaci

Co mohu očekávat od své nadřízené společnosti?

  • všechny finančně-poradenské společnosti na trhu, bez ohledu na model, budou muset návazně přijmout důležité změny
  • prodloužení storna na pět let výrazně zvyšuje podnikatelské riziko (vratky provize), což pravděpodobně vyvolá další změny v provizním systému
  • obezřetně podnikající poradenské firmy budou muset zavést opatření omezující rizika z potenciálně vyšších storen
  • na jedné straně to znamená vyšší tvorbu rezerv (stornofondy, zádržné apod.) a mnohem striktnější dozor nad poradci s rizikovější produkcí, na druhé straně tlak na kvalitu a udržitelnost produkce a větší ochranu vlastního kmene

Na co je třeba dát pozor?

  • potenciálně vyšší rizika zasáhnou všechny pojišťovací zprostředkovatele a každá poradenská firma jim musí adekvátně čelit, chce-li na trhu působit dlouhodobě
  • nelze však vyloučit, že některé poradenské firmy rizika vědomě opomenou a budou díky tomu moci poradce lákat na vyšší jednorázové odměny
  • matematika je však neúprosná a vyšší rizika dopadnou na každého, takové firmy tedy z trhu buď nevyhnutelně odejdou anebo budou čelit existenčním potížím
  • dopad obou scénářů na spolupracující poradce je zřejmý: z nevyplacených provizí se stávají obtížně vymahatelné pohledávky, zato z vyšších storen rychle exekuovatelné závazky!
  • rovněž je třeba důkladně sledovat činnost samotných pojišťoven a v případě podezření na neetické jednání (např. nejrůznější konverzní kampaně, obcházení regulace v interních sítích) ihned uvědomit profesní sdružení (USF), případně dohled České národní banky (ČNB)

Co mohu jako koncový finanční poradce od změn očekávat a jak se na ně připravit?

  • musím být připraven přijmout opatření zavedená s ohledem na vyšší rizika mateřskou společností (vyšší stornofond, zádržné apod.) a připravit se na těsnější dohled nad mou produkcí
  • Ÿi jako poradce sám o sobě bych měl odkládat více peněz stranou pro případ vyšších storen a mít na mysli, že vratky mě mohou „dohnat“, i když z firmy či odvětví úplně odejdu
  • měl bych podstatně více dbát na kvalitu obchodu a udržitelnost smluv a počítat s tím, že smlouvy na hraně (vyšší investiční složka, vysoké pojistné, doba trvání do pokročilého věku) nebudou pojišťovnou vůbec přijaty, respektive poradenská firma bude usilovat o jejich zrušení jako příliš rizikových
    • Ÿbudu muset mnohem více pozornosti věnovat klientům, a to jak v okamžiku sjednání smlouvy (vysvětlení pojistných podmínek, nastavení smlouvy), tak v jejím průběhu (aktualizace, servisní návštěvy), abych minimalizoval pravděpodobnost předčasného zrušení smlouvy
    • to může kromě konkurenčního poradce či pojišťovny provést také samotný klient, když smlouvu nastavím na počátku nevhodně, anebo z důvodu nenadálé životní situace; i s tím musím počítat Ÿ
    • měl bych také mnohem více diversifikovat zdroj svých příjmů mezi další poradenské oblasti (hypotéky, neživotní pojištění, úvěry), abych minimalizoval riziko skokového zvýšení storen
  • díky rozložení počátečních nákladů mohou být rezervotvorné pojistky v prvních letech klientsky příznivější, jde však o spíše krátkodobý jev a je třeba mít na paměti, že životní pojištění díky vysoké nákladovosti obecně není vhodným spořicím/investičním nástrojem.

Příklad - Jakou rezervu bych si měl po novu odkládat stranou? *

Finanční poradce si za zprostředkování smlouvy o životním pojištění vydělá 10 000 Kč. Poradce ví, že každý rok klienti vypoví zhruba jednu smlouvu z dvaceti sjednaných (tj. 5 %).. Jakou část získatelské provize by měl odložit stranou, aby pokryl zvýšené riziko storna? Možný přístup ukazuje následující tabulka:

zprostředkováníTab

Při známém riziku předčasného ukončení smlouvy a nového nastavení storen se jeví jako rozumné odložit na počátku do osobní rezervy 500 Kč a tuto sumu s kaž- dým rokem snižovat až na nulu na konci roku pátého.

 

*Jde pouze o ilustrativní příklad - reálné hodnoty rezerv je třeba u každého finančního poradce nastavovat individuálně.

Zdroj: USF ČR

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články