Odborný časopis STATISTIKA&MY je k přečtení ZDE
Podle Sčítání 2021 využívalo automobil jako hlavní dopravní prostředek pro cestu do práce více než 2 miliony osob, tedy 60,2 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. Jednalo se o jednoznačně nejčastěji využívaný hlavní dopravní prostředek pro cestu do práce. Ostatní dopravní prostředky byly zastoupené mnohem méně. Druhým nejčastějším dopravním prostředkem byla městská hromadná doprava, kterou jako hlavní dopravní prostředek využilo 530 tisíc osob, tedy 15,5 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. Pěšky do práce docházelo 356 tisíc osob, tedy 10,4 % osob se zjištěným dopravním prostředkem (mezi zjištěnými dopravními prostředky je zahrnuto i docházení pěšky). Dalších 94 tisíc osob uvedlo automobil jako vedlejší dopravní prostředek. Tyto osoby využívaly pro cestu do práce odlišný hlavní dopravní prostředek, ale automobilem absolvovaly alespoň část cesty. Celkově 63,0 % osob se zjištěným dopravním prostředkem využívalo automobil alespoň pro část cesty do práce.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance Talk: U mikrofonu Lenka Slabejová
Za 10 let nárůst o 11procentních bodů
Oproti Sčítání 2011 se význam automobilu jako dopravního prostředku pro cestu do práce výrazně zvýšil, konkrétně o více než 11procentních bodů. V roce 2011 využilo automobil (samostatně nebo v kombinaci s jiným dopravním prostředkem) pro cestu do práce 51,6 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. Ke zvýšení podílu osob využívajících automobil pro cestu do práce došlo i na úrovni všech krajů. Nejvýraznější byla změna v Karlovarském kraji, kde se podíl osob využívajících automobil zvýšil o téměř 15 p. b. Naproti tomu v Praze se podíl osob využívajících automobil zvýšil méně než o 4 p. b. Praha tedy byla krajem s nejnižším nárůstem podílu osob využívajících automobil pro cestu do práce. Míra využívání automobilu pro alespoň část cesty do práce se významně lišila napříč Českem. Velmi specifickou pozici měla Praha, kde do práce jezdilo automobilem pouze 36,0 % osob se zjištěným dopravním prostředkem.
V ostatních krajích byl tento podíl mnohem vyšší a pohyboval se většinou mezi 60 a 73 %. V Praze je automobil do značné míry nahrazen městskou hromadnou dopravou, která je častěji využívána i v dalších velkých městech. Nejvyšší podíl osob vyjíždějících do práce automobilem vykazovaly oblasti na západě a jihu Česka. Na prvním místě byl Karlovarský kraj, kde do práce automobilem jezdilo 72,2 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. Osoby, které absolvovaly alespoň část cesty do práce automobilem, nejčastěji jezdily do práce pětkrát týdně nebo častěji. Celkem se jednalo o více než 1,6 milionu osob. Ostatní typy frekvence vyjížďky byly mnohem méně časté. Jedenkrát až čtyřikrát týdně jezdilo automobilem do práce 362 tisíc osob a 103 tisíc osob vyjíždělo do práce nepravidelně.
Auto vede při cestách do jiné obce
Automobil byl v mnohem větší míře využíván pro cesty do práce mimo obec. Tento dopravní prostředek využívalo pro cesty za prací do jiné obce téměř 1,6 milionu osob a alespoň pro část cesty do práce 79,4 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. V případě vyjížďky do práce v rámci obce byl význam automobilu jako dopravního prostředku výrazně nižší. Pro takové cesty využívalo automobil 560 tisíc osob, což odpovídá 39,6 % osob se zjištěným dopravním prostředkem vyjíždějících do práce v rámci obce. V případě vyjížďky v rámci obce měla významnou pozici městská hromadná doprava. Velký počet osob také v rámci obce docházel do práce pěšky.
Mohlo by vás zajímat: Jakub Pôbiš: Pozor při rozdělení odpovědnosti u pojištění nájemních provozoven
Do školy především pěšky
V případě vyjížďky do školy je význam automobilu mnohem nižší. Jako hlavní dopravní prostředek využilo automobil 175 tisíc žáků a studentů, což představuje pouze 18,9 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem. Automobil je až čtvrtým nejčastějším hlavním dopravním prostředkem. Nejčastěji žáci a studenti docházeli do školy pěšky. Celkem do školy docházelo pěšky téměř 250 tisíc žáků a studentů. Na druhém místě byl autobus, který jako hlavní dopravní prostředek využilo 215 tisíc žáků a studentů, tedy 23,1 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem. Třetí nejčastěji využívaný hlavní dopravní prostředek představovala městská hromadná doprava. Jezdilo jí do školy 192 tisíc žáků, tedy 20,6 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem.
Dalších 38 tisíc žáků a studentů uvedlo automobil jako vedlejší dopravní prostředek. Tito žáci a studenti používali automobil alespoň k části cesty do školy. Celkově 23,0 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem využívalo automobil pro alespoň část cesty do školy. Stejně jako u vyjížďky do práce se i v případě vyjížďky do školy význam automobilu jako dopravního prostředku v posledním desetiletí výrazně zvýšil. Podíl žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem, kteří využívali automobil alespoň pro část cesty do školy, narostl o více než 8 p. b. ze 14,6 % v roce 2011 na 23,0 % v roce 2021. Na úrovni krajů se největší změna odehrála v Kraji Vysočina, kde se podíl žáků a studentů využívajících automobil zvýšil o více než 11 p. b.
Podíl žáků a studentů využívajících automobil pro alespoň část cesty do školy se na úrovni krajů pohyboval od 13,4 % v Praze do 32,4 % ve Středočeském kraji. V západní a jihozápadní části Česka byl podíl žáků a studentů využívajících automobil vyšší, naopak na Moravě byl tento podíl výrazně nižší. Většina žáků a studentů jezdila do školy automobilem alespoň pětkrát týdně. Celkem se jednalo o 191 tisíc žáků a studentů. Ostatní typy frekvence vyjížďky byly mnohem méně časté. Jedenkrát až čtyřikrát týdně vyjíždělo automobilem do školy 14 tisíc žáků a studentů a nepravidelně vyjíždělo 5 tisíc žáků a studentů. I v případě vyjížďky do školy je automobil významnějším dopravním prostředkem pro cesty mimo obec. Pro alespoň část cesty do jiné obce využívalo automobil 140 tisíc žáků a studentů, což představovalo 29,3 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem vyjíždějících mimo obec. Naopak v rámci obce vyjíždělo automobilem pouze 73 tisíc žáků a studentů, což odpovídá 16,3 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem vyjíždějících v rámci obce.
Odborný časopis STATISTIKA&MY je k přečtení ZDE
Petr Klíma
Oddělení cenzového informačního systému a primárního zpracování dat
Český statistický úřad
Komentáře
Přidat komentář