Mezi podnikateli se důvěra v ekonomiku v lednu zvýšila pouze v průmyslu (+4,3 bodu). Ve vybraných odvětvích služeb se snížila o 3,4 bodu, ve stavebnictví o 1,8 bodu a v obchodě stagnovala na úrovni - 0,8 bodu.
„Důvěra podnikatelů v ekonomiku se na začátku roku zvýšila pouze v odvětví průmyslu. Důvodem je očekávané zvýšení tempa růstu výrobní činnosti v příštích měsících. Obecně však průmyslové podniky čelí problémům s poptávkou, kterou více než polovina podniků považuje za největší bariéru růstu,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Mohlo by vás zajímat: Tomáš Síkora: Investice do technologií budou formovat budoucnost pojistného trhu
Důvěra spotřebitelů se meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry v lednu poklesl o 3,4 bodu na hodnotu 97,1. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se podruhé v řadě mírně zvýšil. V lednu na rozdíl od prosince mírně převažoval podíl domácností očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících. Meziměsíčně se dále zvýšil počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se téměř nezměnil.
„Spotřebitelská důvěra se v lednu dostává po třech měsících pod svůj dlouhodobý průměr a zároveň na nejnižší úroveň od února loňského roku. Domácnosti v lednu hůře hodnotily svojí finanční situaci ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci. Zároveň se zvýšily jejich obavy ze zhoršení celkové hospodářské situace v Česku,“ sdělila Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra českých spotřebitelů v ekonomiku letos v lednu výrazně klesla. A to hned v největším rozsahu od roku 2023. Po třech měsících, kdy vykazovala dlouhodobě nadprůměrnou úroveň, je nyní opět podprůměrná. Je na nejnižší úrovni za poslední takřka rok, od loňského února.
„Takový vývoj je poměrně překvapivý. Čechům totiž loni rostly reálné mzdy a měly by stoupat také letos, byť o něco pomalejším tempem. Spotřeba domácností by ovšem i tak měla letos být hlavním tahounem růstu ekonomiky, jenž by měl být oproti loňsku naopak rychlejší. Výrazný lednový pokles spotřebitelského sentimentu navíc kontrastuje s vývojem v lednu 2023 i v lednu 2024, kdy v obou případech došlo k výraznému zlepšení spotřebitelské nálady. To bylo například loni v lednu způsobeno méně nepříznivými dopady nově zavedeného konsolidačního balíčku, než s jakými veřejnost počítala. Na Čechy ovšem v současnosti negativně doléhají zprávy o propouštění v českém průmyslu. V lednu se k propouštějícím přidaly chemička Spolana, výrobce pneumatik Mitas nebo potravinářská společnost Dr. Oetker, které sužují zejména drahé energie. Veřejnost se proto obává, že propouštění může mít systémový ráz a dále se šířit. I proto se v lednu zvýšil podíl spotřebitelů, kteří v dalších dvanácti měsících očekávají zhoršení celkové ekonomické situace v Česku. Na rozdíl od prosince 2024 letos v lednu také převažoval podíl domácností, které v tomto roce očekávají zhoršení své vlastní finanční situace,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.
Mohlo by vás zajímat: Luděk Menčík: Dobrou zprávou pro trh je zkvalitnění upisovacích standardů
„Naproti tomu se ovšem zvyšuje důvěra podnikatelů v průmyslu, která ovšem i tak zůstává dlouhodobě podprůměrná. Průmyslníci se tudíž domnívají, že „hůře už být nemůže“ a naopak hledí do začínajícího roku s nadějí, že se zvýší tempo růstu výroby. Tu by mohlo v příštích měsících podpořit i to, že americký prezident Donald Trump, jak se zatím zdá, bude zdrženlivěji, než se mnozí obávali, přistupovat k zavádění nových cel, jak na dovoz z Číny, tak z EU,“ dodal Lukáš Kovanda.
Detailnější informace o vývoji podnikatelské a spotřebitelské důvěry naleznete v doplňující informaci k RI konjunkturálních průzkumů.
Komentáře
Přidat komentář