„Sekundární trh konečně po dlouhých třech letech od začátku pandemie začíná ožívat. V České republice přibude do konce roku meziročně zhruba deset tisíc aut, na Slovensku dokonce téměř třicet tisíc. V Polsku dojde naopak k meziročnímu poklesu o téměř dvě stě tisíc vozů. Ve všech zemích je ale z dlouhodobého hlediska znatelný nárůst v průběhu posledních devíti let, za která máme údaje z trhu k dispozici,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Mohlo by vás zajímat: Spoření na penzi přehledně. Co nás s největší pravděpodobností čeká v roce 2024
V České republice se doposud v nabídce českých internetových agregátorů objevilo 808 600 ojetých automobilů, na Slovensku 415 700 a v Polsku 1 920 800. Z nabídky českého a slovenského sekundárního trhu je 8,5 % aut zánovních, v Polsku tento segment tvoří jen 6 %. „Ve všech zemích evidujeme dlouhodobě nárůst poptávky po zánovních automobilech, které suplují nedostatkové nové vozy. Zatímco na českém trhu meziročně počet nabízených zánovních aut klesá, u polských a slovenských sousedů je trend opačný. Na Slovensku je dokonce nárůst meziročně o čtyřicet osm procent,“ doplnila Karolína Topolová.
Ve všech zemích, které skupina AURES Holdings sleduje, došlo k dalšímu navýšení mediánových cen. V roce 2023 se v Česku ojeté vozy nabízely nejčastěji za 199 000 Kč, na Slovensku za 207 400 Kč (8 490 EUR) a v Polsku nejlevněji za 167 270 Kč (29 700 zlotých). To je v devítiletém sledovaném období v Česku o 66 % více, na Slovensku o 60 % a v Polsku dokonce o 134 %. Auta v nabídce od roku 2015 také výrazně zestárla na 11,2 let v Česku, 10,5 roku na Slovensku a dokonce 12,8 roku v Polsku.
Češi loňské nabídce nejčastěji našli diesely (55 %), zatímco u benzíňáků to bylo 40 %. To je v devítiletém srovnání téměř srovnatelný podíl. Postupně ale přibývají elektromobily nebo hybridy, které zatím tvoří 2,3 % nabídky. „V roce 2015 se za celý rok objevilo v nabídce jen 175 plně elektrických automobilů a ani ne pět set hybridních. V roce 2023 to bylo přes pět a půl tisíce elektromobilů a téměř deset tisíc hybridů,“ upřesnila Karolína Topolová.
Mohlo by vás zajímat: Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze
Nejčastěji nabízenými automobily v roce 2023 byly opět Škodovky, které tentokrát zabraly všechna tři první místa – Octavia (9,7 %), Fabia (6,4 %) a Superb (3,1 %). Na Slovensku zákazníci mohli vybírat nejčastěji také Škodu Octavia (7,6 %), dále Škodu Fabia (3,8 %) a Volkswagen Passat (3,6 %). V Polsku je na prvním místě opět Opel Astra (2,8 %) a na dalších místech Audi A4 (2,3 %) a Volkswagen Golf (2,2 %). Zatímco v devítiletém srovnání se první příčky změnily minimálně, v desítce nejčastěji nabízených vozů došlo k posunům, a to i díky změnám ve výrobě některých modelů. Z elektromobilů pak mohli kupující vybírat v Česku nejčastěji z modelů Škoda Enyaq, BMW i3 a Tesla Model 3, na Slovensku Tesla Model 3, Nissan Leaf a BMW i3 a v Polsku Nissan Leaf, BMW i3 a Tesla Model 3.
Pokud jde o karoserie, nejčastěji jste mohli v loňské nabídce v České republice najít kombíky (28,9 %), SUV (26,7 %) a až jako třetí hatchbacky (20 %). To je v devítiletém srovnání velká změna hlavně pro SUV, které za tu dobu výrazně posílily na popularitě. V roce 2015 byly nejčastěji nabízenými také kombíky (36,3 %), pak hatchbacky (29,8 %), sedany (9,2 %), MPV (6,5 %) a až jako páté SUV (6,4 %). Podobná změna trendu v oblibě pseudoterénních aut je i v dalších zemích. V Polsku vedou hatchbacky (2023 – 30,2 %, 2015 – 41,3 %), SUV (2023 – 20,2 %, 2015 – 6,2 %) a kombi (2023 – 18,7 %, 2015 – 21,1 %). Na Slovensku vévodí SUV (2023 – 35,2 %, 2015 – 5,7 %), dále kombi (2023 – 25,2 %, 2015 – 33 %) a hatchbacky (2023 – 13,7 %, 2015 – 26,2 %).
Komentáře
Přidat komentář