Čeští řidiči často překračují rychlost. Podpora snižování limitů je minimální


			Čeští řidiči často překračují rychlost. Podpora snižování limitů je minimální
17.7.2025 Spektrum, Škody

Podle analýzy Centra dopravního výzkumu, založené na datech z mezinárodního průzkumu ESRA3 a měření nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, se Česká republika řadí mezi evropské státy s nadprůměrnou mírou překračování rychlostních limitů. Výsledky výzkumu, které byly publikovány v odborném článku Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti, zároveň odhalují nízkou míru společenské podpory pro opatření zaměřená na plošné snížení rychlosti v dopravě.

Z dotazníkového šetření vyplynulo, že téměř 60 % českých řidičů alespoň jednou během posledních 30 dnů překročilo rychlostní limit na dálnici (mezi muži připouští překročení rychlostního limitu 65,1 %, mezi ženami jen 46,1 % dotázaných) a přibližně dvě pětiny (41,7 %) uvedly, že jely rychleji, než odpovídalo aktuálním podmínkám provozu. V intravilánu důsledné dodržování rychlostního limitu potvrdilo jen 35,1 % respondentů. Terénní měření přitom prokázala, že rychlostní limity v obcích dodržovalo 64,9 % vozidel, mimo obec 48,0 % a na dálnici pouze 37,0 %.


Mohlo by vás zajímat: Pojištění na míru českým farmářům: Vladimír John mění tvář Agra pojišťovny


Přestože tři čtvrtiny dotázaných považují nepřiměřenou rychlost za častou příčinu dopravních nehod, veřejnost překračování limitů do značné míry toleruje. Omezení rychlosti na 30 km/h v zastavěných oblastech podporuje pouze 24,4 % respondentů – nejméně ze všech 39 zemí zapojených do projektu ESRA3. Omezení rychlosti na 80 km/h mimo obec podporuje 29,2 % dotázaných.

„Téměř tři čtvrtiny českých řidičů jezdí rychleji, než dovolují pravidla nebo aktuální podmínky. A přesto to většině lidí nevadí. Podpora opatření, která by tento trend mohla změnit – jako například zavedení zón 30 km/h v obcích – je u nás nejnižší z celé Evropy, a to je zásadní bariéra pro prevenci a zvyšování bezpečnosti na našich silnicích,“ komentuje výsledky výzkumu Pavel Havránek, ředitel divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu.

Vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod, Kateřina Bucsuházy doplňuje: „Jak dokládají data z Hloubkové analýzy nehod, právě rychlost je současně faktorem, který nejvýznamněji ovlivňuje závažnost zranění při dopravních nehodách, a to zejména v případě zranitelných účastníků silničního provozu.


Mohlo by vás zajímat: Michaela Koller: Pojišťovnictví není jen byznys, ale klíčový pilíř ekonomiky


Výsledky studie potvrzují potřebu intenzivní osvětové činnosti a širší podpory infrastrukturních opatření, která přirozeně vedou řidiče k bezpečné jízdě, jako je plošné zklidňování dopravy a zklidňující prvky v městském prostoru – viz závěry projektu MALINKA. Studie také upozorňuje na důležitost moderních bezpečnostních technologií a cíleného dohledu policie v místech s častým překračováním rychlosti, neboť více než dvě třetiny řidičů nepovažují policejní kontrolu během běžné jízdy za pravděpodobnou.

Závěry studie a z nich plynoucí doporučení jsou v souladu s prioritami Strategie BESIP 2021–2030, která v aktuálním akčním plánu obsahuje mj. informační aktivity pro obce a veřejnost vysvětlující přínos opatření ke zklidnění dopravy ve městech (zóny 30, školní ulice a další).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články