Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí věcně nesprávných, tedy nepravdivých, informací ohledně technického stavu či historie vozidla (v 8 případech). Dále mj. v 6 případech došlo k opomenutí podstatných informací o vozidle a ve 4 případech byly tyto informace poskytnuty nejasným, nesrozumitelným či nejednoznačným způsobem. Z toho v 6 případech byla negativní informace týkající se závad na vozidle zahrnuta prodejcem až do kupní smlouvy, popř. do jejích příloh, a v předchozích fázích jednání byla inspektorům v roli spotřebitele předmětná informace fakticky zatajena.
V jednom případě by si tak spotřebitel zakoupil namísto provozuschopného vozidla nepojízdný set náhradních dílů. V několika případech byly také k vozidlům inzerovány vedené servisní knížky, které však ve skutečnosti neobsahovaly úplné záznamy. V 10 případech byla inspektorům v roli spotřebitelů poskytnuta nesprávná informace o lhůtě a způsobu uplatnění práv z vadného plnění. Téměř polovina kontrolovaných internetových stránek neposkytovala informaci o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. V 8 kontrolách pokračuje šetření. Na druhou stranu, kontroly neprokázaly, ve větší míře, rozdíly mezi informacemi o vozidle uveřejněnými na internetových stránkách, a informacemi poskytovanými při vlastní prohlídce vozidla a uzavírání kupní smlouvy. ČOI bude i nadále provádět kontroly a sledovat vývoj v tomto segmentu trhu.
Mohlo by vás zajímat: Jakub Kutnohorský: Makléř budoucnosti? Kombinace technologie a osobního přístupu
Vzhledem k vysoké míře a závažnosti zjištění proto přinášíme informace k některým rizikům a situacím, s nimiž se spotřebitelé při nákupu ojetého vozidla mohou setkat. Zvýšenou pozornost by měli spotřebitelé věnovat informacím o vozidle, které jim prodávající, tedy i autobazar, poskytuje. Tyto informace by měly být ve všech fázích nabídky (od internetové stránky či tištěného inzerátu, až po vyhotovení kupní smlouvy) jednoznačné, zřetelné, srozumitelné, úplné a pravdivé. Pokud jde o informace, které neplynou z objektivního zdroje, prodávající by měl zájemce informovat, zda prezentovaný údaj ověřil a vyvinout maximální úsilí k tomu, aby ověření provedl.
Podstatné informace o vozidle, které ovlivňují rozhodnutí spotřebitele o koupi vozidla, by měly být sděleny již v prvním okamžiku prezentace nabídky. Tedy na internetu či v prostorách autobazaru. Patří mezi ně informace o stáří vozu, především rok výroby a datum uvedení do provozu, o výbavě, vadách, poškození, nutných opravách, počtu najetých kilometrů, tedy o skutečném stavu vozidla a jeho konečné ceně. Informace o konečné ceně vozidla musí být uváděna od počátku úplným a srozumitelným způsobem, aniž by docházelo v průběhu jednání k její modifikaci. Pokud autobazar nabízí jakékoli doplňkové služby, spotřebitel s nimi musí být od počátku seznámen.
Občanský zákoník pro uplatnění práv z vadného plnění stanoví, že lhůtu pro vytknutí vad předmětu koupě nelze smluvně sjednat na méně než 1 rok. Zde musí spotřebitel věnovat pozornost také tomu, zda bude za případné vady vozidla odpovědný provozovatel autobazaru v postavení prodávajícího vozidla, či zda za vady bude odpovídat třetí osoba v případě, že se bude jednat o vozidlo nabízené autobazarem v takzvaném komisním prodeji. Je-li vozidlo v komisním prodeji, znamená to, že kupní smlouvu bude spotřebitel uzavírat se skutečným vlastníkem vozidla, kterým není autobazar, ale majitel vozidla zapsaný v registru vozidel jako vlastník vozidla, a ten bude také odpovídat za případné vady vozidla, pokud se následně projeví.
Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní fotogalerie: Jaký byl galavečer Pojišťovny roku 2024?
Požadavek odborné péče
Provozovatel autobazaru by měl být schopen spotřebiteli sdělit všechny informace o vozidle, jeho stavu a všech souvisejících skutečnostech, které jsou mu známy, a to jak v případě přímého prodeje, tak i v případě prodeje komisního, který autobazar „pouze“ zprostředkovává. Tyto informace musí podávat pravdivě, musí být jednoznačné, úplné, srozumitelné a zřetelné.
Požadavek odborné péče, kterou spotřebitel od provozovatele autobazaru může rozumně očekávat a která odpovídá poctivým obchodním praktikám a obecným zásadám dobré víry v oblasti jeho činnosti, zahrnuje také maximální úsilí pro ověření správnosti podávaných informací. Pokud provozovatel autobazaru některé údaje neověřoval, nebo např. nedisponuje informacemi o případném poškození, havárii, počtu najetých kilometrů, či jiných podstatných vlastnostech nabízeného vozidla, měl by o této skutečnosti spotřebitele jasným a srozumitelným způsobem informovat.
Nejrizikovějším faktorem při koupi použitého vozidla je jeho skutečný technický stav
Zejména u vozů starších a v nižší cenové hladině nemusí být možné ověřit historii vozu z dostupných informačních databází nebo servisních knih. Spotřebitel od prodávajícího v souladu se zákonem očekává úroveň zvláštních dovedností a péče, která odpovídá poctivým obchodním praktikám a zásadám dobré víry v oblasti jeho činnosti. Prodávající by tak měl vyvinout maximální úsilí pro to, aby prezentované informace o stavu vozidla ověřil, a v každém případě o nich musí úplně, pravdivě, jednoznačně a srozumitelně informovat, i pokud je ověřit nemohl. Pouze na základě takto poskytnutých informací se spotřebitel může kvalifikovaně rozhodnout o koupi.
Poté, co spotřebitel uvážil veškeré poskytnuté informace a rozhodl se ke koupi, měl by věnovat pozornost obsahu sepisované kupní smlouvy a ujednání o provedení přepisu vozidla v registru vozidel. Spotřebitel by si měl připravenou kupní smlouvu řádně pročíst, včetně všech příloh, a zkontrolovat, zda popis stavu a výbavy vozidla, který by měl být součástí uzavírané kupní smlouvy, např. formou protokolu o stavu vozidla, obsahuje podstatné informace o vozidle, zejména popis technického stavu a případných závad. Vůči takto popsaným údajům je lépe možné následně uplatnit odpovědnost prodávajícího za vady, které předmět koupě v okamžiku prodeje měl – například pokud si spotřebitel zakoupené vozidlo nechá prohlédnout nezávislým technikem, který zjistí odlišnosti od stavu uvedeného právě v kupní smlouvě. Právo uplatnit odpovědnost za vady předmětu koupě platí i v případě, že vozidlo bylo prohlédnuto servisním technikem během jednání o koupi.
Mohlo by vás zajímat: Vlog Petra Zámečníka: Jste v záplavové oblasti? Možná vás i pojistí…
Přepis vozidla v registru může udělat jak prodávající, tak kupující
Informace o postupu jsou k dispozici na webové stránce Ministerstva dopravy ČR - Registr vozidel. Pokud autobazar nabízí provedení přepisu vlastním servisem, popř. za úplatu, musí o tom rovněž spotřebitele od počátku jednání informovat. Při vážném zájmu o koupi vozidla může spotřebitel využít bezplatné anebo placené databáze, obsahující informace o konkrétním vozidle. Je však potřeba si uvědomit, že v některých případech nemusí mít vozidlo známou historii a informace mohou být zkreslené, případně neúplné.
Komentáře
Přidat komentář