Co to znamená v praxi
Vozidla s homologovaným systémem autonomního řízení L3 budou schopna na vybraných úsecích, zpravidla na dálnicích, od 1. ledna 2026 převzít řízení, v tzv. „podmíněné automatizaci“. Vozidlo bude v takovou chvíli zodpovědné za úkony, které přímo souvisejí s řízením. Pro řidiče to znamená, že se při splnění nezbytných podmínek, po tuto dobu nebude nemuset věnovat řízení. Jediná povinnost, která řidičovi přibyla, je být připraven převzít řízení, jakmile jej k tomu vozidlo vyzve. Na převzetí řízení bude mít řidič, tak jak je stanoveno homologačním předpisem, nejméně 10 sekund.
Mohlo by vás zajímat: Vážná zranění jsou na silnicích mnohem častější, než se zdá!
Význam pro bezpečnost
Autonomní vozidla výrazně zvyšují bezpečnost silničního provozu a zároveň zlepšují komfort jízdy. Díky eliminaci některých lidských chyb, jako je únava, rozptýlení či nesprávné vyhodnocení situace, pomáhají předcházet dopravním nehodám. Jejich systémy navíc reagují rychleji než člověk, což výrazně snižuje riziko kolizí, zejména v krizových situacích.
Jasný signál pro investice
Přijetí novely vysílá tuzemským firmám jednoznačný signál k akceleraci investic v oblasti automatizovaných technologií. Tento krok posílí jejich schopnost držet krok se zahraniční konkurencí ve vývoji, testování i implementaci moderních řešení, která dnes představují klíčovou přidanou hodnotu ve vozidlech. Chceme nejnovější technologie rozvíjet přímo v našich podmínkách, čímž posílíme konkurenceschopnost České republiky a místních firem na globálním trhu. Novela zároveň vysílá jasný vzkaz investorům a technologickým partnerům ze zahraničí: Česká republika je otevřená inovacím a připravena aktivně podporovat moderní automobilový průmysl.
„Podpis novely zákona prezidentem republiky je výsledkem několikaletého úsilí automobilového průmyslu a otevřeného dialogu se současným ministrem dopravy Martinem Kupkou. Otevíráme tím cestu k moderní a bezpečné mobilitě. Očekává se, že globální trh s asistenčními systémy poroste mezi lety 2023 až 2035 až 180x, a české firmy mají díky této legislativě šanci být u toho,“ řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Zelená ideologie narazila na realitu dnešního dne
Dlouhodobé úsilí a partnerství
Sdružení automobilového průmyslu bylo od počátku klíčovým partnerem při přípravě a prosazování legislativy – od prvotních odborných diskusí za účasti expertů z členských společností AutoSAPu až po úspěšné projednání novely v Poslanecké sněmovně a Senátu, kde získala širokou podporu napříč politickým spektrem.
Komentáře
Přidat komentář