Děti se vracejí do ulic, řidiči musejí zpomalit a být obezřetní


			Děti se vracejí do ulic, řidiči musejí zpomalit a být obezřetní
1.9.2025 Spektrum

V letech 2020 až 2024 při 8 494 dopravních nehodách celkově 45 dětí mladších 15 let, dalších 442 bylo zraněno těžce a 9 414 lehce. Nejrizikovější situace nastávají právě ráno při cestě do školy a odpoledne po vyučování Dítě nevidí svět stejnýma očima jako dospělý.

S prvním školním zvoněním ožívají nejen třídy, ale i okolí škol a hlavní tahy. Na cestu se budou znovu každodenně vydávat statisíce dětí, z nichž především ty nejmladší patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Nemají dostatek zkušeností, jejich reakce bývají impulzivní a předvídatelnost chování je omezená. Proto je začátek školního roku obdobím zvýšeného rizika dopravních nehod. Podle Centra dopravního výzkumu zemřelo na našich silnicích v letech 2020 až 2024 při 8 494 dopravních nehodách celkově 45 dětí mladších 15 let, dalších 442 bylo zraněno těžce a 9 414 lehce. „Nejrizikovější situace nastávají právě ráno při cestě do školy a odpoledne po vyučování. K tragédiím vedou především nepřiměřená rychlost řidičů, nedání přednosti chodcům a nevěnování se řízení,“ doplňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Září je z hlediska úrazů dětí při dopravních nehodách rizikové i z pohledu pojišťoven. „O prázdninách řešíme u dětí úrazy zejména při různých sportovních aktivitách, na in-line bruslích, na kolech nebo trampolínách. Po prázdninách naopak zaznamenáváme nárůst úrazů při dopravních nehodách“, potvrzuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.


Mohlo by vás zajímat: Rumunské pojišťovnictví stále doplácí na velké bankroty


Děti často dělají chyby vyplývající z jejich věku – impulzivně vbíhají do vozovky, rozptylují se hrou s kamarády nebo používáním mobilu. Zvláště nebezpečné jsou přechody v blízkosti škol, kde se pohybuje velké množství dětí najednou. „Dítě nevidí svět stejnýma očima jako dospělý. Je menší, často zakryté mezi zaparkovanými vozy, reaguje impulzivně a neumí správně odhadnout rychlost a vzdálenost blížícího se auta. Řidič, který jede rychleji, než by měl, nemá šanci včas zareagovat,“ upozorňuje Roman Budský.

Řidiči mohou dětem na cestě do školy pomoci hlavně tím, že zpomalí – zejména u škol, zastávek a v sídlištích, kde je pohyb dětí nejčastější. U přechodů je dobré počítat s tím, že dítě může vstoupit do vozovky nečekaně, a být proto připraven kdykoliv zastavit. Velkou roli hraje i parkování – pokud auto stojí tak, že zakrývá rozhled, může dítě při přecházení silnice snadno přehlédnout blížící se vozidlo.

Své místo mají i rodiče. Ti by měli děti naučit, jak bezpečně přejít přes silnici, a ukázat jim trasu do školy tak, aby ji dobře znaly a cítily se na ní jistě. Je vhodné ji několikrát projít společně. A nakonec nezapomínejme na to, že telefon nebo sluchátka odvádějí pozornost – a ta je při pohybu mezi auty naprosto zásadní. A upozornit musí děti i na správné chování na přechodu pro chodce. Ten by měl být pro děti místem, kde se cítí bezpečně – takovým jejich „kamarádem“ na cestě do školy i domů. Ani zebra ale neumí zázraky sama o sobě. Dítě se musí vždy nejprve pořádně rozhlédnout, vyhodnotit, jak daleko jsou přijíždějící auta a jak rychle jedou. Teprve když má jistotu, že řidiči zastavili nebo že je dostatek času na bezpečné přejití, může vstoupit do vozovky. V žádném případě nesmí na přechod vběhnout bez rozhlédnutí – i když má přednost. Bezpečný přechod je totiž společnou odpovědností dětí i řidičů.


Mohlo by vás zajímat: Deloitte: Evropské fúze a akvizice poklesly téměř o 20 %


„Každý rok po prázdninách registruje Policie ČR nárůst nehod s účastí dětí. Je proto nezbytné, aby si řidiči už od prvních zářijových dnů zvykli na vyšší koncentraci malých chodců na ulicích. Rozhodují především předvídavost a zvolení adekvátní rychlosti jízdy.  Právě tato dvě kritéria určují, zda se běžná dopravní situace nestane zbytečnou tragédií,“ uzavírá Roman Budský.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články