Z minulého roku mi nezbývá než vybrat dvě události, které byly pro pojišťovnický sektor zásadní. Naši připravenost na velké živelní katastrofy otestovaly větší povodně s desítkami tisíc škod. Naše odhodlání dělat něco více pro českou společnost pak dokumentuje podpis memoranda s vládou ČR o plánu navýšit kapacity lůžkové péče o nesoběstačné. Podstatných momentů jsme zaznamenali v roce 2024 více, ale právě tyto dvě časově si blízké zkušenosti dle mého charakterizují jak uplynulý rok, tak i vystihují naše ambice a ukazují na problémy, které máme řešit.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k 2024: Pojišťovnám dramaticky rostly náklady na pojistné plnění
Zářijové povodně připomněly nepříjemnou skutečnost v podobě přetrvávajícího podpojištění. Ceny stavebních prací i materiálu rostly v posledních letech takovým tempem, že u pojistky uzavřené před pár lety už nejsme schopní nemovitost znovu postavit. A ačkoli o podpojištění mluvíme intenzivně od tornáda na jižní Moravě, situace se moc nelepší. Podpojištěné retailové nemovitosti tak jsou největším „dluhem“ pojišťoven vůči klientům a zároveň významnou příležitostí k růstu. Snaha něco změnit ale nemůže jít jen za pojišťovnami (zanedlouho uvidíte třeba naši novou komunikační kampaň), ale také za zprostředkovateli a makléři, kteří mnohdy ve snaze získat klienta berou příliš ohled na cenu pojištění a málo vnímají svoji spoluodpovědnost za stanovení pojistné částky odpovídající pojistné hodnotě. Přitom řada kolegů už zná neradostné pocity při vysvětlování klientovi, kolik že peněz jen dostane.
Druhou zmiňovanou událostí jsme v listopadu organicky navázali na naši dosavadní podporu produktu pojištění dlouhodobé péče a jednoznačným a viditelným krokem jsme reagovali na demografické změny, které jsou pro veřejnost a politiky silnějším strašákem. Při podpisu memoranda s vládou ČR jsme oznámili dlouhodobě chystaný záměr vytvořit síť minimálně 20 center dlouhodobé péče, a přispět tak k řešení problému nedostatku lůžek více než 2,5 tisíce novými lůžky, která budou v naší síti klientům k dispozici. Bude to kvalita péče, na co budeme v rámci této nízkoziskové investice klást primární důraz. Zda se nám to daří, se přesvědčíme již letos, kdy otevřeme první domov v Chodové Plané na Tachovsku.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Pojištění velkých rizik je problém. Blíží se regulace srovnávačů?
Výzvou pro nás v roce 2025 ale určitě bude také hledání možných scénářů, jak pomoci českému zdravotnictví. Ukazuje se totiž, že stát nebude mít na udržení stávající kvality zdravotních služeb do budoucna prostředky. Tento nedostatek vyústí ve stále se zhoršující dostupnost specialistů a další prodlužování již dnes dlouhých čekacích lhůt na lékařskou péči. Výzvou je proto vytvoření legislativního prostředí, které umožní vznik nových produktů doplňkového zdravotního pojištění, které by mělo lidem a českému zdravotnictví pomoci.
Úspěšně jsme zvládli převedení povinného ručení na online. Díky online evidenci pojištění již řidiči nemusí u sebe vozit své zelené karty, a to ani v elektronické podobě. Digitalizací se změnil a především celkově zjednodušil také způsob uzavírání povinného ručení. Podzimní měsíce nám už stihly ukázat, že nový systém funguje a že detailní pečlivé přípravy a zdravý respekt vůči těmto změnám se vyplatily jak České kanceláři pojistitelů, tak pojišťovnám.
Mohlo by vás zajímat: Jiří Střelický: Digitalizace, inovace a ESG… cesta k modernímu pojišťovnictví
Navíc ale jsou pojišťovny integrální součástí společnosti, jejíž rizika pomáhají krýt. Autor těchto řádků se bohužel domnívá, že musíme být zásadně lépe připraveni na rizika ztráty svobody a suverenity pod tlakem ruského agresora a eroze transatlantického bezpečnostního uspořádání. Nová železná opona bude realitou a záleží jen na nás, na které její straně budeme. Cítit se spoluodpovědní za zítřek, za věci veřejné je to, co potřebujeme po každém, kdo v našem sektoru působí.
Jan Matoušek
Výkonný ředitel České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů
Komentáře
Přidat komentář