Reprezentativní průzkum digitálního svazu Bitkom mezi 1 004 osobami od 16 let u příležitosti konání zářijového automobilového veletrhu IAA odhalil překvapivou otevřenost Němců k autonomním technologiím. „Němcům je často vyčítána technická zkostnatělost, u autonomních dopravních prostředků o tom ale nemůže být řeč. Autonomním automobilům, vlakům, a dokonce i letadlům jsou mnozí Němci překvapivě otevření,“ konstatoval prezident Bitkomu Ralf Wintergerst.
Mohlo by vás zajímat: Škody z kyberpodvodů vzrostly o 19 %. Banky zachránily 5,3 miliardy korun
Podle studie by 72 % Němců použilo autonomní metro nebo městskou železnici, do autonomního autobusu by nastoupilo 70 % respondentů, do autonomního minibusu nebo shuttle busu 68 %. Také autonomní soukromý automobil by využilo 57 % účastníků ankety, autonomní taxi 56 % a autonomní regionální nebo dálkový vlak 44 %. Přibližně třetina (34 %) by se přepravila autonomní lodí a přibližně čtvrtina (27 %) dokonce autonomním letadlem.
Pokud jde o budoucnost autonomního řízení, jsou Němci rozděleni: 53 % věří, že autonomní řízení se stane standardem, zatímco 43 % považuje autonomní řízení za přeceňovaný „hype", který brzy skončí. „Autonomní řízení už ale dávno není utopií. Vedle vývoje v USA, Číně nebo také Singapuru ukazují četné pilotní projekty i v Německu působivě potenciál této technologie,“ upozornil Wintergerst.
Digitalizace jako šance i výzva pro německý autoprůmysl
Celkem 86 % Němců vidí digitalizaci jako šanci pro mobilitu, přičemž 78 % je přesvědčeno, že německý automobilový průmysl může obstát v konkurenci pouze s digitálními inovacemi. Téměř stejně mnoho (77 %) očekává, že spolupráce s technologickými firmami bude v mezinárodním závodě o pozice nezbytná. Současně se polovina (50 %) domnívá, že by se německý automobilový průmysl měl znovu více zaměřit na své klasické hodnoty.
„Německý automobilový průmysl se těší celosvětové pověsti díky klasickým hodnotám, jako jsou inženýrské umění a kvalita. Digitální technologie jsou nezbytné k tomu, aby byly tyto silné stránky přeneseny do 21. století,“ shrnul Wintergerst. V současnosti jsou v popředí především autonomní asistenční systémy pro větší bezpečnost a Software-Defined Vehicles, kdy automobily se stávají flexibilně rozšiřitelnými platformami.
Německý automobilový průmysl jako páteř hospodářství vyvolává obavy – 62 % Němců se bojí, že německé hospodářství by mohlo spadnout, pokud automobilový průmysl oslabí. Největší hrozby vidí v závislosti na kritických surovinách (66 %), obchodních válkách (64 %) a plánovaném omezení spalovacích motorů (58 %). Digitalizace mobility představuje výzvu pro 44 % kvůli nedostatku kvalifikovaných IT inženýrů, pro 29 % v trendu směrem k propojenému a autonomnímu řízení a pro 22 % v car sharingu.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance Talk: U mikrofonu Lenka Slabejová
Podmínky pro rozloučení s vlastním autem
Celkem přibližně dvě třetiny Němců (65 %) s autem ve vlastní domácnosti by byly za určitých podmínek připraveny vzdát se svého soukromého automobilu. Největší roli hraje veřejná doprava: 39 % by nemuselo vlastnit auto, kdyby byla lépe rozvinutá, 38 % kdyby byla spolehlivější, 33 % kdyby byla pohodlnější a 27 % kdyby byla levnější.
Dalšími motivačními faktory jsou flexibilní a levné taxislužby (35 %), sdílená obecní taxi (28 %) nebo levnější car sharing (27 %). Lépe rozvinuté cyklostezky by přesvědčily 24 % k rozloučení s vlastním autem, dotování cestovních nákladů zaměstnavatelem by uvítalo 13 %. Výrazně dražší řízení by bylo důvodem pro 40 %, zákaz aut v centru pro 16 % nebo zrušení parkovacích míst v místě bydliště pro 12 % dotázaných.
Sdílení vozidel už využívá značná část obyvatel: kde je dostupné, používá bike-sharing 34 % Němců (17 % často), e-skútry 32 % (14 % často) a car-sharing 30 % (12 % často). „Nabídky sdílení mohou učinit mobilitu flexibilnější, levnější a udržitelnější. Důležité by bylo rozšířit je i mimo velká města,“ řekl Wintergerst.
Mezi těmi, kdo sdílení dosud nepoužívali kvůli nedostupnosti, panuje velký zájem: bike-sharing by ráda používala polovina (53 %), car-sharing 51 % a e-skútry 48 %. Tři čtvrtiny (75 %) vidí v nabídkách sdílení dobrou alternativu ke klasickým dopravním prostředkům a téměř stejně mnoho (71 %) je považuje za ekologickou alternativu.
AI jako spolujezdec budoucnosti
V mezinárodní konkurenci o autonomní řízení vidí pouze 11 % Němců vítězství klasických německých automobilek jako VW, BMW nebo Mercedes-Benz. Třetina (33 %) sází na nové čínské automobilky jako Nio nebo BYD, 16 % věří IT společnostem jako Google a Apple nebo americkým firmám jako Tesla.
Němci jsou přitom otevření využití umělé inteligence v automobilech: 88 % by považovalo za dobré, kdyby jim AI ukázala volné parkovací místo, 83 % by přivítalo světelnou signalizaci řízenou podle aktuálního dopravního toku. 79 % by chtělo AI, která zjistí nezpůsobilost řidiče (únavu nebo alkohol) a odradí ho od jízdy, 77 % si přeje automatické zablokování vozidla při pokusu o krádež.
Velká část vidí potenciál ve zvýšení bezpečnosti: 76 % chce AI, která v nouzi automaticky převezme kontrolu nad řízením a předejde nehodám, 68 % je otevřeno AI jako asistentovi řízení. 57 % by si dokonce přálo, aby umělá inteligence zasáhla při příliš rychlém nebo riskantním řízení.
Mohlo by vás zajímat: Jakub Pôbiš: Pozor při rozdělení odpovědnosti u pojištění nájemních provozoven
Modernizace dopravní infrastruktury jako předpoklad
Pro rozvoj digitální mobility schválila spolková vláda na začátku roku zvláštní fond infrastruktury ve výši 500 miliard EUR na 12 let. Podle obyvatelstva by měly peníze přednostně směřovat do sanace a rozvoje dálnic (64 %) a lepšího řízení silniční dopravy pomocí chytrých semaforů (63 %). Následuje podpora veřejné dopravní nabídky, jako autonomních sdílených sběrných taxi (58 %) a digitální modernizace veřejné dopravy (54 %).
„Obyvatelstvo si přeje více digitální mobility. Nyní je politika vyzvána, aby neinvestovala jen do asfaltu a betonu, ale i do bitů a bajtů,“ uzavírá Wintergerst. „Aby Německo zaujalo vedoucí pozici v autonomním řízení, potřebuje velké modelové regiony místo izolovaných projektů. Německo má know-how i otevřenost obyvatelstva, aby zde bylo průkopníkem.“
Komentáře
Přidat komentář