PwC: COVID-19 rychle digitalizuje české firmy, shodují se ředitelé


			PwC: COVID-19 rychle digitalizuje české firmy, shodují se ředitelé
16.6.2021 Spektrum, Technologie

Firmy, které v posledním roce nesáhly k digitalizaci nebo zavádění nových technologií, jsou v drtivé menšině. Šéfové českých firem se shodují, že za poslední rok prošly jejich společnosti výraznou digitalizací. Vládne cloud, velkou budoucnost si ale manažeři slibují i od umělé inteligence, pokračující automatizace výroby, 3D tisku i 5G sítí, vyplývá z letošního PwC CEO Survey.

Pandemické období přimělo české firmy k větší a rychlejší digitalizaci, tvrdí šéfové českých společností. „Plných 92 % manažerů souhlasí s tím, že je COVID-19 přiměl častěji používat digitální technologie. Flexibilita, inovativnost, digitalizace – to jsou základní pilíře firemních strategií v době pandemie. Jen firmy, které se dokáží přizpůsobit novému prostředí, budou úspěšné. Majitelé a manažeři českých firem to vědí, proto můžeme říct, že pandemie způsobila v České republice malou digitální evoluci,“ komentuje výsledky průzkumu vedoucí partner technologického poradenství PwC Petr Ložek.

COVID-19 rychle digitalizuje české firmy, shodují se ředitelé 1Podobně silně vyznívá i zavádění nových technologií, ke kterým v posledním roce sáhlo 77 % českých firem. Z jednotlivých technologií sázejí ředitelé českých firem nejvíce na cloudová řešení, které v následujících 3-5 letech považuje za nejvýznamnější 53 % ředitelů. Hodně sázejí také na automatizaci výroby, umělou inteligenci a rozvoj 5G sítí.


Mohlo by vás zajímat: Lékařské kapacity kritizují MeSES! Covid je nemoc. Ne nástroj k proměně společnosti


S těmito potřebami korelují i konkrétní kroky ve firmách, plných 71 % společností už alespoň do nějaké míry cloud využívá. Automatizace výroby (tzv. Industry 4.0) se zatím více rozeběhla ve čtvrtině firem a pětina už využívá umělou inteligenci či 3D tisk. „S rozvojem infrastruktury budou velkým hybatelem v nejbližších letech 5G sítě. Ty zatím nějakým způsobem implementovala jen malá část českých firem, ale více než čtvrtina podniků vidí jejich význam v blízké budoucnosti,“ upřesňuje Petr Ložek.

COVID-19 rychle digitalizuje české firmy, shodují se ředitelé 2

Riziko ale spočívá v tom, že krize spojená s pandemií COVID-19 nutí firmy šetřit. A relativně významná část ředitelů plánuje úspory právě v digitalizaci.  To je méně, než kolik ředitelů plánuje úspory v kapitálových investicích či v marketingu, ale stále je to výrazně více než ve světě.

„Poměrně varující je, že omezit své dlouhodobé investice v oblasti digitální transformace chce 11 % firem. Ve světě zřejmě sázejí na digitalizaci ještě více, podle výsledků globálního CEO Survey totiž chce digitální investice omezit jen 1 % firem. Zatímco z předchozí hospodářské krize se chtěly světové firmy prošetřit, z té současné se chtějí prodigitalizovat, což je určitě správně,“ upozorňuje Olga Cilečková, partnerka PwC zabývající se digitalizací firem. „Společnosti se vydaly na cestu digitalizace, je potřeba se z ní nevracet, ale pokračovat dál a přibrat všechny zaměstnance. Klíčové je dát jim prostor, nástroje a možnost vzdělávání, aby byli schopni nové technologie plně využívat,“ dodává.


Mohlo by vás zajímat: Přes 120 poradců ČS Plus odchází ke společnosti KAPITOL!


Digitalizace v následujících letech ve světě povede i k velké proměně pracovního trhu. Podle předpokladů PwC v další dekádě zmizí nebo se zásadně promění až 1/3 pracovních pozic. Polovina procesů přitom půjde automatizovat už za využití současných technologií. „Neznamená to, že digitalizace zvýší nezaměstnanost. Lidé nadále zůstanou největším bohatstvím každé firmy, jejich potenciál bude možné využít na specializovanější činnosti. Firmy, které si teď projdou digitální transformací, budou úspěšné. Zapojit je ale třeba celou firmu, ne pouze management,“ dodává Olga Cilečková.


Mohlo by vás zajímat: Co kryje první německé pojištění řidičského průkazu?


To potvrzují i výsledky CEO Survey. Vzdělání a adaptabilní pracovníci s vysokou odbornou úrovní by podle manažerů měli být hlavní prioritou českého byznysu, tvrdí 83 % šéfů českých firem. Digitální infrastruktura je přitom hned na 2. místě, důležitá je pro 54 % ředitelek a ředitelů. Podle studie PwC věnované digitalizaci zvýšili digitální lídři své marže během posledních tří let o 17 % a mají o 200 % vyšší pravděpodobnost, že získají a udrží nové talenty.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články