PwC: Digitální adaptivita není buzzword, ale nutnost


			PwC: Digitální adaptivita není buzzword, ale nutnost
19.5.2021 Spektrum

Co to znamená, když se řekne digitálně adaptivní organizace? K úspěchu v dnešní době potřebujete určitou výbavu – na jedné straně to jsou digitální nástroje a automatizované procesy, na druhé straně je to ale také i správný mindset. Proto se PwC spojilo v otázce digitální adaptivity s ATAIRU, zatímco PwC totiž pomáhá firmám se digitalizovat a digitálně se vzdělávat, ATAIRU jim pomáhá s tím, aby k digitalizaci a posunu vpřed měly chuť.

Přesto, že se české firmy a jejich vedení o svoji digitalizaci snaží, z únorového průzkumu PwC vyplývá, že jsou stále spíše analogové a jejich firemní kultura je fixní. Jen málo firem se dnes dokáže vyhnout papíru a papírové komunikaci. Dalšími oblastmi, ve kterých se firmám nedaří, jsou pak data management, rozdělení pravomocí a zodpovědností za sdílená data a ve schopnosti predikovat dopady svých kroků na základě historicky dostupných dat. Nedostatky se pak dotýkají i přístupu k zaměstnancům – například nabízená školení bývají často pouze jednorázová a zaměstnanci se s technologiemi učí jen ve chvíli, kdy jsou implementovány nově. Na rozvoj znalostí už pak firmám často nezbývá čas nebo chybí motivace. 


Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská k revizi motorové směrnice: Pojistné procesy musí být on-line!


“Řada firem do digitalizace v posledních letech investovala nemalé prostředky. Přesto často nevidí požadovaný efekt. Často je to proto, že do nových změn nedostatečně zapojují své zaměstnance. Nevěnují dostatek úsilí k tomu, aby se zaměstnanci s novými nástroji dostatečně sžili a dokázali je využít na 100 %. Ve výsledku pak mohou být i investice do digitalizace jen vyhazováním peněz,” říká partnerka poradenské společnosti PwC Olga Cilečková. 

Odkud ale začít?

Otázkou pro řadu manažerů je stále otázkou, jak vlastní tým motivovat k tomu, aby se rozvíjel, měl chuť inovovat svoji práci a k inovacím přistupoval pozitivně. V konceptu Digitálně adaptivní organizace, tak jak ji chápeme v PwC, pracujeme se 3 klíčovými posuny, které je ve firmách nutné udělat.

  • Od nastavení k realizaci – cestou ven z minulé krize bylo snižování nákladů a zvyšování efektivity. Řešením té aktuální je digitalizace. A je potřeba s ní pracovat neustále, změny nemá smysl odkládat nebo jejich implementaci otevírat jednou za kvartál.
  • Od komunikace k interpretaci – pokud změny správně komunikujete, lidé ví, co budou obnášet a co jim mohou přinést. Pokud změnu správně interpretujete, pochopí vaši kolegové, co bude potřeba, aby i oni změnili a co změna přinese jejich práci a povinnostem a pokud znají vize a strategii společnosti, mohou změny i sami navrhovat.
  • Od digitalizace a adaptivity k integrovanému přístupu – v byznysu panuje obrovská míra optimismu, manažeři ale dobře vědí, že cesta k úspěchu je vratká. Je tedy potřeba, aby nejen vedení, ale každý ve firmě disponoval alespoň základními digitálními dovednostmi a chápal svoji zodpovědnost s nimi spojenou.  Cílem je pak takzvaný Citizen led approach. Změny navržené z vrchu jsou důležité, ale nestačí. 

Jak držet tempo podle konceptu digital adaptive

„V ATAIRU definujeme adaptivitu jako proces bilancování stabilních a dynamických prvků.  Mezi ty stabilní cíle patří například zisk, hierarchie nebo kontrola a plánování. Mezi ty dynamické zase poslání, autonomie, empowerment a řada dalších hodnot, které vedou k větší inovativnosti a flexibilitě. Ukazuje se přitom, že většina leaderů je na tom velmi dobře v oblasti stabilních prvků, s těmi dynamickými se ale často musí sami učit,“ říká CEO a zakladatelka ATAIRU Radka Dohnalová.


Mohlo by vás zajímat: Tři druhy pojišťoven z pohledu pojištění osob (1. díl)


V únorovém průzkumu PwC a ATAIRU se přitom ukázalo, že nejslabší hodnocení udělili šéfové sami sobě v oblasti empowermentu. „Výsledky nejsou špatné, většina firem se o digitální adaptivitu svým způsobem snaží. Leadeři věří, že jejich kolegové vědí, jaké jsou hodnoty jejich společnosti a benefity, které přinášejí zákazníkům. Na druhé straně ale vědí, že svým kolegům neposkytují dostatek prostoru a času na to, aby mohli ve své práci experimentovat a hledat nové cesty k úspěchu,“ doplňuje Dohnalová.

COVID-19 probudil chuť věci měnit

Firmy si teď již jasně uvědomují, že projít digitální transformací je otázka přežití. Přes 50 % procent generálních ředitelů věří, že jejich firma v dalších třech letech poroste, pokud rychle a úspěšně provedou digitální transformaci. Důraz na potřebu digitalizace ještě umocnil COVID-19. „To jsme mohli sledovat na výsledcích globálního průzkumu generálních ředitelů. Ukazuje se, že pro šéfy firem je dnes digitalizace jednoznačně nejdůležitějším cílem investic, a to jak ta externí, která jim umožní poskytovat business zcela jiným způsobem, tak i ta interní, která ve firmách zvyšuje efektivitu. Své výdaje na digitalizaci dnes plánuje zvýšit takřka každý. Téměř polovina ředitelů dokonce o více než 10 %, ten posun je obrovský,” upozorňuje partnerka ve společnosti PwC, Olga Cilečková. 


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 1Q 2021: Tempo růstu trhu znatelně zpomalilo!


Digitalizace přitom podle Cilečkové začíná už tím, že se zbavíte papíru. Nejen pro to, že by se jednalo o zastaralé médium, ale také proto, že právě papír vás nutí se do kanceláře vracet a brání vám ve využití nových technologií. V každé čtvrté firmě, proto je dnes na stole otázka využití automatizace procesů. Buďto ve fázi průzkumu možností a výhod, které by technologie přinesla, nebo již ve formě pilotního projektu. Tyto společnosti budou velmi pravděpodobně ve svých cílech brzy mnohem dál. Další čtvrtina firem již RPA využívá. Kdo nechce zůstat v pomalejší polovině trhu, měl by co nejdříve začít. „Podobně je na tom celá řada dalších procesů. Přístup k technologickým inovacím v České republice se podle toho, co sledujeme, láme někde v polovině. Zatímco online přístup k dokumentům je dnes v českých firmách takřka samozřejmostí, v oblasti RPA, AI nebo Data quality se asi v polovině lámou,“ komentuje aktuální trendy Olga Cilečková.


Mohlo by vás zajímat: Polovina lidstva je online a většinou na mobilu


Jak tedy začít?

Příležitostí, jak dosáhnout digitální adaptivity, je celá řada. Důležité je přitom nezapomínat na to, že musí zahrnout všechna tři hlavní témata – digitalizaci, digitální upskilling zaměstnanců i adaptivitu. 

Zdroj: PwC

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články