PwC: Prodeje elektroaut ve světě vzrostly o polovinu. Česko nadále zaostává


			PwC: Prodeje elektroaut ve světě vzrostly o polovinu. Česko nadále zaostává
25.8.2023 Spektrum

Prodeje čistě elektrických aut na nejvyspělejších světových trzích ve 2. čtvrtletí meziročně vzrostly o 52 %, zájem přitom roste výrazně rychleji, než je tempo růstu celého trhu. Na velkých evropských trzích už přitom téměř každé druhé nově prodané auto má elektrický nebo hybridní pohon, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Nejprodávanějším elektroautem na světě je Tesla Y. Český trh nadále výrazně zaostává.

Každé druhé nově registrované auto v západní Evropě je elektrické nebo hybridní

 Na 10 nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 %, zatímco celý automobilový trh se zvýšil jen o 17 %. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 % (celý trh rostl o 19 %) a v Číně o 49 %. Celkově ve světě se tak ve 2. čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut, meziročně o 52 % víc. Po započítání hybridních vozidel bylo na 10 největších evropských trzích v 1. pololetí zaregistrováno 2,56 milionu aut s alespoň částečným elektrickým pohonem. Tzn. 49 % z celkových nových registrací všech aut má elektrický nebo hybridní motor.


Mohlo by vás zajímat: ČNB: K obchodním slevám poskytovaným zákazníkovi při distribuci pojištění


„V relativním vyjádření se bude podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automotive čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé. Dobrá čísla za první pololetí jsou z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání. Když k tomu připočteme momentální balancování na hraně recese evropských ekonomik v kombinaci s inflací a drahými penězi, dá se očekávat, že nastávající období budou těžší,“ komentoval pololetní prodeje expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek. 

V Číně napomáhá cenová politika 

V absolutních počtech elektromobilů je již delší dobu leadrem Čína, v 1. pololetí se na tamním trhu objevily přes 4 miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika. Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40–45 % levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný. Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenovku. 


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Jiří Němčík


Roste zájem o čistě elektrická auta, plug-iny ztrácejí 

PwC v aktuální studii předpokládá, že za 5 let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut, oproti současnému stavu o 129 % více. Největší podíl (a s tím spojený nejrychlejší růst) budou už za 5 let mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů (růst o 224 %). Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude jen 6 milionů oproti současným necelým 4 milionům.  

„Zájem o plug-in hybridy bude klesat s tím, jak se bude postupně zmenšovat jejich podpora. Ukazuje se totiž, že především ve firemních fleetech se plug-in hybridy nenabíjejí tak často, jak by mohly a k provozu využívají spíše benzín,“ vysvětlil Pavel Štefek. Např. v samotném druhém čtvrtletí prodeje plug-in hybridů v Evropě meziročně dokonce klesly o 2 procenta. 

Prodeje elektrických a hybridních aut v Evropě (10 nejvýznamnějších trhů) ve 2. čtvrtletí

Bateriové vozy

429.000

+49 %

Plug-in hybridy

193.000

-2 %

Hybridní vozy

711.000

+29 %

CELKEM

1.333.000

+28 %

Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v Top10 jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami. Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobít i evropský trh.


Mohlo by vás zajímat: PVZP oznámila změny ve vedení společnosti. Halina Trsková končí v představenstvu


Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. „Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které v rámci své ESG strategie obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uzavřel Pavel Štefek. Za prvních sedm měsíců roku bylo v ČR prodáno necelých 3500 elektromobilů. To je sice více jak 50% meziroční růst, nicméně podíl elektroaut na celkových registrací stále činí jen 2,6 %.

Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).

Zdroj: PwC

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články