Stejně jako v předchozím roce zůstává na prvním místě obava z inflace. V souladu s tím rostou obavy Němců z nedostatku peněz na zaplacení účtů. Ta je nyní mezi spotřebiteli druhou největší obavou a na třetí místo vytlačila starosti se změnou klimatu. Naopak „do popředí“ se dostal strach z nezvládnuté imigrace a přistěhovalectví do Německa (letos 4. příčka, loni ještě 9. místo); na 5. místě zůstávají obavy o budoucnost penzí.
Došlo však také na větší posuny. Zatímco se svět vzpamatovává z pandemie, kleslo toto téma v žebříčku o osm míst na 12. místo. Naopak strach z přistěhovalectví a imigrace vystoupal v žebříčku největších obav spotřebitelů o pět míst. Mezi jednotlivými věkovými skupinami jsou však velké rozdíly: Zatímco pouze 6 % osob ve věku 15 až 19 let řadí imigraci mezi své 3 největší obavy, u osob starších 50 let je to už čtvrtina. Ti, kteří dělají starosti s imigrací, se rovněž častěji než ostatní obávají kriminality.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Zdeněk Doboš
Méně Němců je optimistických ohledně své budoucnosti
Finanční obavy spotřebitelů se v porovnání s rokem 2022 výrazně posílily. Bez ohledu na věk, příjem nebo místo bydliště myslí Němci se strachem na aktuální růst cen v souvislosti s inflací. Zatímco v roce 2019, tedy před pandemií, hledělo ještě 60 % spotřebitelů s důvěrou vstříc své ekonomické budoucnosti, letos věří ve zlepšení své finanční situace v příštím roce pouze necelá polovina Němců (46 %). Zejména lidé s nízkými a středními příjmy se obávají, že již nebudou schopni platit své účty. Naopak mezi lidmi s vysokými příjmy, tj. lidmi s čistým měsíčním příjmem domácnosti vyšším než 3 500 EUR, není tato obava na 2. místě jako u celkové populace, ale až na 8. místě.
„Nicméně ani tyto lidi nenechává probíhající krize klidnými, i na nich zanechává své stopy,“ podotýká Petra Süptitz, expertka na spotřebitelské trendy společnosti GfK. „Zatímco 67 % lidí s vysokými příjmy bylo ještě v loňském roce ekonomicky sebejistých, obává se nyní zejména tato skupina masivních ztrát blahobytu a prosperity. Pouze 58 % z nich je nyní optimistických ohledně budoucnosti. Žádná jiná příjmová skupina nezaznamenala tak prudký pokles důvěry.“
Mohlo by vás zajímat: Česku hrozí ekonomická stagnace, ukázala analýza Hospodářské komory
Změna klimatu: navzdory finančním obavám zůstává toto téma důležité
Bez ohledu na ekonomickou situaci zůstává změna klimatu pro Němce nadále důležitým tématem, i když se propadla z druhého na třetí místo. Pro ty, kteří se velmi obávají inflace a růstu cen, nebo se bojí, že nebudou schopni platit své účty, má však změna klimatu v současné době nižší prioritu. Pro třetinu lidí bez finančních starostí je změna klimatu jedním ze 3 nejdůležitějších témat, zatímco pro 22 % lidí s finančními obavami to platí jen zčásti. Naproti tomu mezi věkovými skupinami nejsou téměř žádné rozdíly: pro osoby starší 50 let je změna klimatu na 2. místě a pro osoby mladší 50 let je na 3. místě.
Generační rozdíly: u starších lidí převažují finanční obavy, u generace Z širší obavy.
Různé věkové skupiny se obávají různých problémů. Například starší generace, jako je generace X nebo Baby Boomers, se mnohem více zaměřují na finanční aspekty než na jiná témata. Zatímco více než polovina těchto věkových skupin řadí inflaci mezi své tři největší obavy, u generace Z, tedy mladších lidí, je to pouze 36 %. To souvisí s tím, že obavy mladší generace jsou mnohem širší: týkají se znečištění životního prostředí, terorismu, kvality vzdělání, dopadu technologií na společnost, ochrany jejich osobních údajů, recese a nezaměstnanosti.
Mohlo by vás zajímat: Zrušení monopolu Pojišťovny VZP na zdravotní pojištění cizinců potvrdil i Senát
Generace Z má širší spektrum obav, ale má větší důvěru ve vlastní ekonomickou perspektivu
Zatímco u starší generace převažují obavy a strachy z finančních problémů, mladší generace se na svou ekonomickou budoucnost dívá podstatně optimističtěji: více než 2/3 příslušníků generace Z uvádějí, že si jsou budoucností „spíše jisti“. To je pravděpodobně způsobeno relativně dobrými možnostmi na trhu práce a skutečností, že jsou často ještě na startu svého profesního života.
Naproti tomu mezi lidmi staršími 50 let je takto optimistická jen asi třetina z nich. U této generace je obzvláště výrazný strach ze ztráty blahobytu a dosažené životní úrovně. Kromě toho se Němci ve věku 50+ také více obávají o svůj důchod nebo o vládní penzijní plány.
Mohlo by vás zajímat: Vláda schválila změny v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Co nás čeká?
O studii
GfK Consumer Life je nejobsáhlejší a nejdéle prováděný průzkum spotřebitelských trendů na světě. Zahrnuje 26 nejdůležitějších národních trhů na všech kontinentech a provádí se každoročně. Za účelem zjištění největších obav spotřebitelů byl každý respondent požádán, aby ze seznamu 24 témat vybral 3, která se ho osobně nejvíce týkají a která ho pálí. Dále byla zjišťována ekonomická důvěra respondentů, a to tak, že byli dotázáni, nakolik jsou přesvědčeni, že jejich osobní ekonomická situace bude za 12 měsíců lepší než dnes.
Komentáře
Přidat komentář