Projekt MOJE VIZE NULA vznikl s jednoduchým, ale ambiciózním cílem: motivovat studenty, aby svými nápady pomáhali měnit dopravní prostředí k lepšímu a hlavně bezpečnějšímu. Soutěžní formát byl jen začátek. Dnes už studenti sbírají zkušenosti i v praxi, a to díky stážím realizovaným ve spolupráci s partnery jako například Státní fond dopravní infrastruktury, Asociace autoškol ČR, Tým silniční bezpečnosti nebo Agentura GEN. Kromě finančních odměn tak přibyl silný motivační prvek: možnost se skutečně zapojit do praxe, ovlivnit dění a dostat se k tématům, která nejsou běžně dostupná.
Mohlo by vás zajímat: Vnitropodnikové předávání podle GDPR… nové souvislosti
Každoročně se přihlásí až 150 projektů, ale do finále postoupí jen několik z nich. Finálová šestice získává ocenění, ale zapojit se mohou i další. „Stáž může získat i ten, kdo se do finále nedostal, pokud jeho přístup zaujme nebo řešíme konkrétní problém,“ vysvětluje Libor Budina z Platformy VIZE 0. Tak tomu bylo i v případě Miloše Nováčka, který sice do finále nepostoupil, ale přesto dostal příležitost. Finalisty vybírá odborná porota ve dvou kolech. Hodnotí se přínos, inovativnost a realizovatelnost. U stáží rozhodují i jiné faktory – schopnost prezentovat nápad, míra zapojení, chuť partnera spolupracovat či aktuální potřeby. „Je to částečně o struktuře, částečně o vzájemné chemii. Miloš získal stáž, když se nám jeho návrh hodil pro začátek projektové přípravy. Ideální souhra,“ dodává Libor Budina.
Soustavná spolupráce se studenty trvá 4 roky. Dříve se výstupy dál nevyužívaly, to se ale změnilo. Za 7 ročníků se zapojilo přibližně 700 studentů, v průměru kolem 100 ročně. Soutěžní model zůstává, ale stáže mají vlastní dynamiku, založenou na individuálním přístupu a otevřenosti partnerů. Právě díky tomu nastoupil Miloš Nováček na stáž u Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „Vyzkoušel jsem si podávání fiktivních žádostí na Státní fond dopravní infrastruktury, a to pod dohledem odborníků. Byla to neocenitelní zkušenost, stejně jako možnost nahlédnout do systému vyhodnocování žádostí, jak proces probíhá i co se kontroluje,“ říká Miloš Nováček.
Projekt MOJE VIZE NULA má dnes kromě soutěžní části díky studentům druhý pilíř, který se zaměřuje na konkrétní rizikové lokality, často nehodové. Studenti svými návrhy podněcují změny tam, kde už bylo potřeba zasáhnout. Často právě tady začíná spolupráce, která vede až k realizaci. Příkladem je Gabriela Zikánová, která v roce 2022 skončila ve finále druhá. „Zkoumala noční bezpečnost přechodů a vytvořila doporučení pro jejich úpravy. Opatření na čtyřech přechodech ve Vratislavicích nad Nisou byla následně skutečně realizována,“ doplňuje koordinátor lokalit projektu MOJE VIZE NULA Jan Čáp. Její projekt navíc otevřel dveře ke spolupráci s Fakultou dopravní ČVUT v Praze.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Co nás stojí Green Deal?
Jan Zima, letošní finalista, připravuje návrh nového přechodu v Zálesní Lhotě v Libereckém kraji, a to na základě požadavků tamních obyvatel, kteří už nechtějí riskovat životy kvůli chybějícímu přechodu. I tento návrh spadá do druhého pilíře projektu. Ne všichni stážisté se však podílí na druhém pilíři. Například Eliška Kuncová absolvovala stáž u Agentury GEN, kde se podílela na vývoji balíčku pro krizové situace s názvem Vyprošťovák®. Obsahuje nástroj na přeříznutí pásu, rozbití okna, rukavice a přehledný návod první pomoci – tedy výbavu, která by měla být v každém autě. Jednoduché, ale účinné řešení, které může v krizové situaci rozhodnout o přežití. Doposud bylo realizováno osm stáží a každá potvrzuje, že studenti mají co říct. Přicházejí s nápady, které nejsou jen originální, ale často i proveditelné. A mnozí přitom nestudují dopravní obory.
Projekt běží ve dvouletých cyklech a aktuálně byl na fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů podán návrh na jeho pokračování. Každý cyklus počítá s minimálně 4 studenty zapojenými do praxe – 2 ročně. Realizace probíhá pod vedením Platformy VIZE 0, neziskové iniciativy zaměřené na dopravní bezpečnost. Projekt má vlastní strukturu a cíl, který je sice jednoduchý, ale zásadní: bezpečnější doprava pro všechny. „Nový ročník je za rohem a ve spolupráci s Týmem silniční bezpečnosti jsme připravili okruhy, které studenty inspirují. Aktuální témata jsou již zveřejněna na webu projektu, ale nejsou závazná. Studenti mohou přijít s čímkoli, co sami považují za problém. Právě tak totiž vznikají nejcennější nápady,“ uzavírá za Platformu VIZE 0 Libor Budina.
Komentáře
Přidat komentář